Richard Barrett / WWF-UK

Wildlife

We delen deze planeet met majestueuze dieren, zoals olifanten, neushoorns en tijgers. WWF wil er voor zorgen dat we deze iconische dieren en hun leefgebieden beschermen en herstellen.

Wat is er aan de hand?

Jonathan Caramanus / Green Renaissance / WWF-UK
Stroperij
De groeiende vraag naar producten van wilde dieren heeft de afgelopen jaren geleid tot een ware stroperijcrisis met verstrekkende gevolgen.
James Morgan / WWF
Illegale handel
De illegale handel in wilde dieren is een ‘high profit/low risk-business’.
César David Martinez
Verdwijnend leefgebied
Eén van de grootste bedreigingen voor 85% van de bedreigde diersoorten.
WWF-Indonesia / Supriyanto
Mens-dierconflicten
Mens-dierconflicten vormen een groeiende bedreiging voor wilde diersoorten

Onze doelen

• In 2030 is illegale handel in wilde dieren gestopt. In de regio’s waar we werken in Tropisch Afrika, Zuidelijk Afrika en het Russische Verre Oosten zijn de natuurgebieden beter beschermd tegen overmatig gebruik. WWF-NL draagt actief bij aan de aanpak van WWF wereldwijd om stroperij te stoppen.
  • In 2030 is de neergaande trend van de Afrikaanse olifant, de Afrikaanse en Aziatische neushoorns, de tijger, sneeuwluipaard, reuzenpanda, ijsbeer en zeedieren in het noordpoolgebied weer een stijgende lijn, mede dankzij een gecoördineerde aanpak van WWF.
  • In 2030 is 30% van de belangrijkste leefgebieden beschermd, met elkaar verbonden, en effectief gemanaged. Dat willen we in Tropisch Afrika (voor de bosolifant), Zuidelijk Afrika (voor de Afrikaanse olifant en neushoorns), op Sumatra (voor Aziatische neushoorns), Borneo (voor de Sumatraanse neushoorn en de orang-oetan), het Russische Verre Oosten (voor de tijger), Rusland en Mongolië (voor de sneeuwluipaard) en de Noordpool (voor de ijsbeer en zeedieren daar).
James Morgan / WWF

Wat doet WWF?

Hoe we bedreigde diersoorten beschermen

Natuurbescherming is de kernactiviteit van WWF. Het is al bijna 60 jaar onze missie om de natuur wereldwijd zo goed mogelijk te beschermen in nauwe samenwerking met lokale gemeenschappen, overheden en met behulp van moderne technieken.

Beschermen, verbinden en herstellen van leefgebieden

De ruimte waarin wilde dieren leven staat ernstig onder druk door de aanleg. van landbouwgrond, wegen, steden en dorpen en de ontwikkeling van mijnbouw. Door te zorgen dat dieren in een groot natuurlijk netwerk van beschermde gebieden en bossen kunnen leven, behouden zij hun natuurlijk gedrag en kunnen ze voldoende voedsel vinden.

Tegengaan stroperij

Door rangers op te leiden en te voorzien van goede uitrusting en moderne communicatieapparatuur, bestrijden we stroperij. WWF werkt nauw samen met TRAFFIC, een organisatie die de illegale en niet-duurzame handel in wilde dieren en planten bestrijdt.

Werken aan oplossingen voor mens-dierconflicten

Naarmate er meer mensen zijn en er minder leefgebied voor wilde dieren is, komen mens en dier vaker met elkaar in conflict. WWF werkt met lokale gemeenschappen aan het zoeken naar oplossingen voor de problemen die ze ondervinden met wilde dieren.

Onderzoek

Om goed de natuur te kunnen beschermen moet je weten waar de belangrijkste bedreigingen voor een dier of gebied vandaan komen; daarvoor moet je onderzoek doen. Met cameravallen in het veld kun je bijvoorbeeld aantonen dat een bepaalde strook bos heel belangrijk is voor tijgers om van het ene naar het andere gebied te lopen. Met dat bewijs kunnen we erop aandringen dat dat gebied beschermd wordt.

Beïnvloeden beleid

WWF speelt een actieve rol om op hoog niveau te pleiten voor grootschalige bescherming en internationale oplossingen en actie om de natuur te behouden en beschermen. Dat doen we onder meer in CITES, een internationaal verdrag dat de handel in bedreigde dieren en planten reguleert.

Tegengaan effecten klimaatverandering

De opwarming van de aarde heeft gevolgen voor wilde dieren en verergert soms de al bestaande bedreigingen zoals verlies van leefgebied en stroperij. WWF onderzoekt in specifieke gebieden welke soorten zich goed kunnen aanpassen of gaan migreren naar nieuwe gebieden. Die nieuwe gebieden moeten dan natuurlijk wel veilig zijn en beschermd worden.

Waar zijn we actief?

Will Burrard-Lucas / WWF-US
Zuidelijk Afrika
Angola, Botswana, Namibië, Zambia & Zimbabwe
De Zambezi: een 2500 kilometer lang blauw lint dat door het zuiden van Afrika stroomt.
Jaap van der Waarde / WWF- Netherlands
Tropisch Afrika
Kameroen, Congo & Gabon
Dit gebied wordt vaak het Groene Hart van Afrika genoemd.
naturepl.com / Juan Carlos Munoz / WWF
Borneo Sumatra
In en rondom Indonesië vind je prachtig tropisch regenwoud met bijzondere dieren.
Altai Sayan
Rusland & Mongolië
Een bergachtig gebied waar veel bijzondere dieren en planten leven, zoals de sneeuwluipaard.
National Geographic Creative / Robert Harding Picture Library / WWF
Zuidpool
Superkoud en een van de meest onaangetaste wildernissen op aarde.

Richard Barrett / WWF-UK

Strengere controles in EU op de handel in tijgers

Om ervoor te zorgen dat de EU geen rol speelt in de illegale handel in tijgers heeft de Europese Commissie nieuwe richtlijnen bekendgemaakt. Die richtlijnen leiden tot scherpere controles op de commerciële handel in levende, in gevangenschap gefokte tijgers en hun lichaamsdelen, binnen en buiten de Europese Unie.
Shutterstock / Raju Soni / WWF

Aantal wilde tijgers in India blijft groeien

Bij gelegenheid van 50 jaar Project Tiger maakte de Indiase premier Modi bekend dat het aantal tijgers in het land weer is gestegen. De populatie wilde tijgers wordt volgens de resultaten van de All India Tiger Estimation in 2022 geschat op minimaal 3167. Bij de laatste AITE in 2018, bedroeg het aantal 2461.
Kyle de Nobrega

Neushoornstroperij Zuid-Afrika licht gedaald

Zuid-Afrika maakte vandaag de jaarlijkse cijfers bekend van het aantal gestroopte neushoorns in het land. Er is sprake van een lichte daling. In 2021 werden 451 neushoorns gedood om hun kostbare hoorn, in 2022 waren het er 448.
WWF / James Morgan

Wat kan ik doen?

De natuur heeft jouw hulp nodig

Word donateur

Help mee door de natuur structureel met ons te beschermen voor een vast bedrag per maand. Je ontvangt hierbij eventueel een leuk welkomstcadeau. Samen kunnen we werken aan een prachtige wereld vól natuur!