Richard Barrett / WWF-UK

Regels en gedragscodes

Lees welke regels en gedragscodes WWF volgt
 

Regels en gedragscodes

Als je een euro geeft aan een goed doel, dan wil je er zeker van zijn dat die euro goed besteed wordt. Wij zijn ons als goed doel extra bewust van de verantwoordelijkheid die we hebben om jouw geld zorgvuldig uit te geven. Daarom maken we gebruik van in- en externe regels om de kwaliteit, integriteit en effectiviteit van ons werk te waarborgen en daarin transparant te zijn.

CBF-erkend goed doel

WWF-NL gaat heel bewust en zorgvuldig om met het geld dat we van onze donateurs ontvangen. Om een erkend goed doel te zijn moeten we aan strenge kwaliteitseisen voldoen op het gebied van beleid, transparantie en bestedingen. Al onze inkomsten en uitgaven worden gecontroleerd. Daarom mogen we ons een CBF-erkend goed doel noemen, waar je als donateur met een gerust hart aan kunt geven.

Voor meer informatie over de CBF-erkenning kun je kijken op www.geefgerust.nl. Wil je meer inzicht in onze financiën? Via onze site kun je ons jaarverslag downloaden.

Gedragscodes en richtlijnen

We houden ons aan een aantal gedragscodes en richtlijnen. WWF-NL is bijvoorbeeld lid van de Data Driven Marketing Association (DDMA) en daarmee hebben we een toezegging gedaan met betrekking tot naleving van deze gedragscodes, die door zelfregulering bepaald zijn door de branche. Daarnaast hanteren we de volgende interne richtlijnen:

Als onderdeel van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid hecht WWF-NL aan een sterk integriteitsbeleid. Een duidelijke regeling voor meldingen mag daaraan niet ontbreken. In de 'Regeling melding misstanden' wordt uitgelegd hoe een vermoeden van een misstand en/of onregelmatigheid binnen onze organisatie veilig gemeld kan worden en hoe deze meldingen zorgvuldig behandeld worden.

Maar we werken natuurlijk niet alleen in Nederland en niet geïsoleerd. Daarom kan iedereen ook rechtstreeks melding doen bij WWF International. Met name als het een onregelmatigheid of misstand betreft die het hele netwerk aangaat, zoals:

  • Interne WWF zaken
  • Impact op lokale gemeenschappen
  • Mensenrechten

Voor meer informatie over onze richtlijnen en het doen van een melding internationaal kun je terecht op: https://report.whistleb.com/en/wwf

Everyone can report a misconduct to WWF-International. In particular, if that affects the entire network, such as:

  • Internal WWF affairs
  • Impact on local communities
  • Human rights

For more information about our guidelines and reporting internationally, please visit: https://report.whistleb.com/en/wwf

Klachtenprocedure

Bij WWF-NL nemen wij elke klacht serieus. Dit kan gaan om een uiting van ontevredenheid over een product, dienst, project en/of de werkwijze van WWF-NL. Bovendien staan wij open voor opmerkingen die ons kunnen helpen bij het verbeteren van ons werk. Klachten kunnen op de volgende manieren naar ons gestuurd worden:

  • via het online contactformulier
  • via email: email@wwf.nl
  • telefonisch: 0800 1962
  • via social media: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Youtube
  • via de post: ter attentie van I&S naar Postbus 7, 3700 AA Zeist

Wij zullen deze vervolgens zorgvuldig behandelen. Voor meer informatie verwijzen wij je naar onze klachtenregeling.

Statuten

De taken en bevoegdheden van de directeur en de Raad van Toezicht van WWF-NL zijn vastgelegd in de statuten.

Blijf op de hoogte

Ontvang inspiratie, acties, duurzame tips, het laatste natuurnieuws van WWF én 10% korting in onze duurzame webshop.