Simon Rawles / WWF UK

We doen én verbinden. Wereldwijd.

WWF staat midden in het veld om natuur te beschermen en herstellen. Van Limburgse rivieren tot Amazone regenwoud, van Caribisch koraal tot Afrikaanse wildlife. Met de poten in de modder: dóen is wat wij doen.

Be one with nature

WWF begon ooit als beschermer van dieren als de panda. Inmiddels is onze uitdaging veel groter. Extreme hitte, droogte en overstromingen. Natuurverlies en klimaatverandering raken vandaag ál het leven op aarde. Niet in de laatste plaats onszelf.

Om dit te stoppen hoor je vooral wat minder moet. Minder consumeren. Minder CO2 uitstoten. Dat is één kant. De andere kant gaat niet over minder, maar juist over meer. Er is meer natuur nodig, vandaag nog.

Want meer, en meer diverse natuur heeft een krachtig domino-effect. Meer bijen betekent meer bloemen. Meer bloemen, meer vogels. Alles is met elkaar verbonden.

Daarom is WWF op een missie: we gaan onze wereld ‘Nature Positive’ maken. Van natuurverlies naar natuurwinst, zo snel mogelijk. Zo blijft de aarde leefbaar voor iedereen. Het kán, als we er samen voor kiezen.

Jongeren, politici, boeren, burgers en CEO’s. Steeds meer mensen strijden mee en kiezen voor meer natuur. Met wat ze eten, kopen, stemmen en steunen. Het besef dringt door: natuur redden, is onszelf redden. We zijn onderdeel van de natuur.

femke hilderink close-up
Femke Hilderink-Koopmans
Wildlife Expert WWF
"Sinds de middelbare school droomde ik ervan om bij WWF te werken."
Ontdek de medewerker blogs
Jürgen Freund / WWF
Hoe werken we?
Waar werken we aan?
naturepl.com / Andy Rouse / WWF
In welke gebieden werken we?
WWF / Sindre Kinnerød
Bekijk resultaten
Global Warming Images / WWF
Lees recent nieuws

Populatie Mongoolse saiga’s neemt toe tot bijna 14.000

De Mongoolse saiga-antilope is een ernstig bedreigde diersoort, die alleen in Mongolië voorkomt. Bij de laatste telling in november 2022 was het aantal fors gegroeid, tot bijna 14.000.
Jan Wärnbäck / WWF-Sweden

#WTF op de biodiversiteitstop in Montreal

Afgelopen klimaattop droeg één van Egyptes topdiplomaten Mahmoud Mohieldin een sticker met de tekst ‘#WTF’. Dat lijkt wat onbeschoft, maar al snel ging als een lopend vuurtje rond dat dit stond voor ‘Where is The Finance?’. Een klein protest van grote betekenis. Want: hoe gaan we de plannen die gemaakt worden voor natuur en klimaat waarmaken zonder dat er voldoende geld beschikbaar komt?
Shutterstock / Evgeniyqw / WWF

Nieuwe wet in USA gunstig voor wilde tijgers wereldwijd

De Amerikaanse Senaat keurde deze week wetgeving goed die zal helpen voorkomen dat tijgers die nu leven in gevangenschap, terechtkomen in de illegale handel. De handel in tijgerdelen en -producten is een grote bedreiging voor grote katten in het wild, houdt de vraag in stand en jaagt stroperij aan. Door deze wet wordt het moeilijker om producten van tijgers die leefden in gevangenschap in USA aan te bieden op de illegale markt. Dat heeft effect op de veiligheid van alle grote katten in het wild.

Historisch akkoord: EU neemt wet aan tegen ontbossing

Producten die verband houden met ontbossing worden niet meer toegelaten op de Europese markt. Enkele uren geleden werden de onderhandelingen over de wet over ontbossing afgerond en werd een historisch akkoord bereikt! Deze verordening is de eerste ter wereld die wereldwijde ontbossing aanpakt en de Europese voetafdruk op de natuur aanzienlijk zal verminderen. Dit resultaat is een belangrijke overwinning van de campagne #Together4Forests die WWF en ruim 200 andere organisaties twee jaar geleden lanceerden.
Neil Ever Osborne WWF-US

Om de natuur te redden mag de VN Biodiversiteitstop in Montreal niet falen

De VN-conferentie over biodiversiteit (COP15) die deze week begint, is een niet te missen kans om het almaar snellere verlies van biodiversiteit en de groeiende voedselonzekerheid aan te pakken. Er moet een ambitieuze wereldwijde overeenkomst gesloten worden om de natuur en de biodiversiteit te redden. Zij zijn immers de basis van onze levens zijn.