Nederland en klimaatverandering

Bas Meelker / WWF

Ook in Nederland merken we de gevolgen van klimaatverandering. Wereldwijd is het de laatste 130 jaar gemiddeld 1 °C warmer geworden, in Nederland is dit zelfs 1,7 °C. We wonen met meer dan 17 miljoen mensen op een klein stukje wereld. We bewonen, bebouwen en bewerken ons landje zo succesvol, dat bijna nergens ter wereld de productiviteit zo hoog is als hier.

Naast een verhoging van de gemiddelde temperatuur zien we een stijging in de zeespiegel, droogtes, overstromingen en wateroverlast. Als de temperatuur 3 graden stijgt, zal het rond 2080 voor 40 procent van onze plantensoorten te warm zijn om te overleven. Het meest pessimistische scenario komt zelfs op 4 graden uit. We zien nu al effecten op plant- en diersoorten. Appelbomen bloeien bijvoorbeeld steeds eerder in het jaar.

Mediaan van de appelbloei in de jaren 1900 tot en met 2018. (Bron: Natuurkalender.nl en PPO Fruit)

Gemiddelde eerste bloeidatum van de appelbomen in Nederland. (Bron: Natuurkalender.nl en PPO Fruit)

Als mensheid hebben we een grote invloed op deze veranderingen. In 2019 is er in Nederland een klimaatakkoord getekend met als doel de broeikasgassen in 2030 met 49 procent terug te dringen vergeleken met 1990. WWF is erg positief over deze stap in de goede richting, maar er zijn ook organisaties die zeggen dat het klimaatakkoord niet genoeg is om de doelstellingen van 2030 te halen.

Noodzakelijke overstap naar windenergie

Om klimaatverandering tegen te gaan moeten we de CO2-uitstoot reduceren en overstappen naar duurzame energie. Daarom worden er o.a. windmolenparken op de Noordzee aangelegd.

Wat doet WWF?
WWF ziet ook volop kansen om Nederland veiliger en mooier te maken door de natuur als een bondgenoot te zien, bijvoorbeeld door een natuurgebied in te zetten als ‘groene airco’, door te bouwen met de natuur en te werken aan een klimaatbestendige wateraanvoer.

Natasja Oerlemans close-up
Natasja Oerlemans
Voedsel- en Landbouwexpert WWF
Door samenwerken natuur weer een kans te geven.
Bekijk haar blogs

Wil je meer weten over klimaatverandering?

Tim Rasmussen / WWF-US
Wat is klimaatverandering?
Global Warming Images / WWF / Editted by Maud Brummans
Oorzaken en Gevolgen
van klimaatverandering
Global Warming Images / WWF
Mythes en sceptici
Politiek
Istockphoto.com / WWF-Canada
Wat kun jij doen?
Wild Wonders of Europe / Widstrand / WWF
Nature-based Solutions
www.JSGrove.com / WWF
Klimaatakkoord Parijs
Elizabeth Dalziel / WWF-UK

Wat kun jij doen?

Voetafdruktest

Meet jouw impact op de aarde met de voetafdruktest en volg de tips om deze te minimaliseren.

Niet vliegen

Vliegen heeft een grote impact. Lees meer tips en ontdek hoe jij duurzaam op reis kan.

Eet plantaardig

Voedsel speelt een grote rol in je voetafrduk. Eet zoveel mogelijk plantaardig en voorkom voedselverspilling. Lees alle tips.

Isoleren en besparen

Isoleer je huis en breng energie- en waterbesparende maatregelen aan. Lees onze tips.

Tweedehands producten en recyclen

Koop producten en kleding tweedehands, en recycle materialen als je ze niet meer gebruikt of iets kapot is. Lees verder hoe je duurzame keuzes kunt maken.

Met de bus, trein of fiets

Ga met de trein, bus of fiets naar werk of vervang je auto door een elektrische.

Onze focuspunten in Nederland

Wat doet WWF in Nederland?

Dubbele dijken
Natuur als groene Airco
RWS Beeldbank
Watertekort onnodig
WWF Sabine Bos
Natuurlijke kustverdediging

David Bebber / WWF-UK

Afspraken over verandering voedselsysteem: een voorwaarde voor slagen Biodiversiteitstop

Natasja Oerlemans, voedsel- en landbouwexpert van WWF-NL, bepleit dat de bescherming van biodiversiteit eigenlijk geen nut heeft zonder internationale bindende afspraken over een transformatie van ons voedselsysteem.
Neil Ever Osborne WWF-US

Om de natuur te redden mag de VN Biodiversiteitstop in Montreal niet falen

De VN-conferentie over biodiversiteit (COP15) die deze week begint, is een niet te missen kans om het almaar snellere verlies van biodiversiteit en de groeiende voedselonzekerheid aan te pakken. Er moet een ambitieuze wereldwijde overeenkomst gesloten worden om de natuur en de biodiversiteit te redden. Zij zijn immers de basis van onze levens zijn.
Sanjog Rai / WWF-Nepal

Eén op vijf sneeuwluipaarden verdwenen in afgelopen 20 jaar

Het aantal sneeuwluipaarden is in de afgelopen jaren enorm afgenomen. Deze grote katachtige wordt bedreigd door klimaatverandering en door het verdwijnen van zijn leefgebied. Er zijn nu ongeveer 4000 individuen over, verspreid over 12 landen in Centraal-Azië.
Global Warming Images / WWF

De klimaattop: wat leverde het op?

Tijdens de klimaattop COP27, die zondagochtend eindigde, werd een hoognodige stap gezet in de richting van een schadefonds. Helaas werd geen overeenstemming bereikt over maatregelen om de uitstoot verder te verminderen. Hierdoor glijdt de doelstelling om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5°C weg. Met ernstige gevolgen voor de wereld, voorziet WWF-NL.
ARK Natuurontwikkeling

Natuur is de oplossing voor de gevolgen van klimaatverandering

De klimaattop in Egypte is in volle gang. De urgentie is groot. Klimaatverandering zorgt op steeds grotere schaal voor rampen die een enorme impact hebben op de levens van mens en dier. Maar er is nog hoop. De natuur biedt oplossingen om de gevolgen van deze rampen te temperen en om volgende klimaatrampen te voorkomen. WWF werkt daarom, zowel ver weg als dichtbij, samen met partners aan natuurlijke oplossingen.