Tim Rasmussen / WWF-US
Klimaat

Een stijging van 2 graden brengt de leefomgeving van 280 miljoen mensen in gevaar

Doe de Voetafdruktest

Wat is klimaatverandering?

Klimaatverandering is een verandering in de wereldwijde of regionale klimaatpatronen die sinds de Industriële Revolutie plaatsvindt als gevolg van de toenemende hoeveelheid broeikasgassen in de atmosfeer. Die toenemende broeikasgassen komen door het stijgende gebruik van fossiele brandstoffen en door de uitstoot van methaan door vee.

De wereld is de laatste 130 jaar één graad Celsius warmer geworden en het zeeniveau is met twintig centimeter gestegen door de opwarming en het smelten van de ijskappen. In Nederland is het zelfs 1,9 °C warmer geworden.

Deze opwarming heeft gevolgen voor iedereen: zowel mens als natuur. Als we niks doen tegen klimaatverandering kan een derde van alle plant- en diersoorten binnen 100 jaar uitsterven. En 280 miljoen mensen wereldwijd zullen te maken krijgen met een stijgende zeespiegel in hun leefomgeving.

Wil jij weten wat jij kunt doen? Doe de voetafdruktest en wij helpen je verder op weg.

voorblad rapport voorblad climate Climate, Nature and our 1.5°C Future

Het Klimaat, Natuur en ons 1,5°C Toekomst rapport

Het rapport Klimaat, Natuur en ons 1,5°C Toekomst bundelt de bevindingen van vier recente gezaghebbende rapporten over klimaatverandering en biodiversiteit van de Verenigde Naties: De Intergouvernementele Werkgroep inzake klimaatverandering (IPCC) en de Intergouvernementele Werkgroep inzake biodiversiteit en ecosysteemdiensten (IPBES).

Het rapport Klimaat, Natuur en ons 1,5 ºC Toekomst beschrijft de gevolgen en risico's voor mens en natuur, evenals de oplossingen die de natuur kan bieden voor de menselijke ontwikkeling, de klimaatcrisis en de afname van de biodiversiteit.

Wil je meer weten over klimaatverandering?

Global Warming Images / WWF / Editted by Maud Brummans
Oorzaken en Gevolgen
van klimaatverandering
www.JSGrove.com / WWF
Klimaatakkoord Parijs
Mythes en sceptici
Karine Aigner / WWF-US
Rechtvaardigheid en klimaat
Frans Lemmens / Hollandse Hoogte
en klimaatverandering
Politiek
Istockphoto.com / WWF-Canada
Wat kun jij doen?
Wild Wonders of Europe / Widstrand / WWF
Nature-based Solutions

WAT DOET WWF?

WWF werkt internationaal aan maar liefst 3000 projecten tegelijkertijd: van Nederland tot Zimbabwe tot de Koraaldriehoek. In onze actieve gebieden laten we samen met lokale bevolking en overheden zien hoe we wel met klimaatverandering om kunnen gaan. Eén van de belangrijkste oplossingen om klimaatverandering tegen te gaan, is natuur zelf.

Onderzoek

We doen onderzoek naar specifieke gebieden om erachter te komen welke soorten zich goed kunnen aanpassen of gaan migreren naar nieuwe gebieden.

Kennis delen

We delen wereldwijd kennis met klimaatexperts.

Beïnvloeden van beleid

We beïnvloeden beleid om klimaatverandering te bestrijden.

Samenwerken met bedrijven

Samenwerken met bedrijven om hun CO2 uitstoot te verminderen.

Living Planet Report

WWF brengt elke twee jaar het Living Planet Report uit.

Tips om duurzaam(er) te leven

Mensen bewegen om de relatie tussen de mens en natuur te verbeteren.

Voetafdruktest

We hebben de Voetafdruktest ontwikkeld dat mensen inzicht geeft in impact op de natuur.

Elizabeth Dalziel / WWF-UK

Wat kun jij doen?

Voetafdruktest

Meet jouw impact op de aarde met de voetafdruktest en volg de tips.

Beperk verre vliegreizen

Vliegen heeft een grote impact. Lees meer tips en ontdek hoe jij duurzaam op reis kan.

Eet plantaardig

Voedsel speelt een grote rol in je voetafdruk. Eet zoveel mogelijk plantaardig en voorkom voedselverspilling. Lees alle tips.

Isoleren en besparen

Isoleer je huis en breng energie- en waterbesparende maatregelen aan. Lees onze tips.

Tweedehands kopen en recyclen

Koop producten en kleding tweedehands, en recycle materialen als je ze niet meer gebruikt of iets kapot is. Lees verder hoe je duurzame keuzes kunt maken.

Met de bus, trein of fiets

Ga met de trein, bus of fiets naar werk en school of vervang je auto door een elektrische.

David Bebber / WWF-UK

Afspraken over verandering voedselsysteem: een voorwaarde voor slagen Biodiversiteitstop

Natasja Oerlemans, voedsel- en landbouwexpert van WWF-NL, bepleit dat de bescherming van biodiversiteit eigenlijk geen nut heeft zonder internationale bindende afspraken over een transformatie van ons voedselsysteem.
Neil Ever Osborne WWF-US

Om de natuur te redden mag de VN Biodiversiteitstop in Montreal niet falen

De VN-conferentie over biodiversiteit (COP15) die deze week begint, is een niet te missen kans om het almaar snellere verlies van biodiversiteit en de groeiende voedselonzekerheid aan te pakken. Er moet een ambitieuze wereldwijde overeenkomst gesloten worden om de natuur en de biodiversiteit te redden. Zij zijn immers de basis van onze levens zijn.
Sanjog Rai / WWF-Nepal

Eén op vijf sneeuwluipaarden verdwenen in afgelopen 20 jaar

Het aantal sneeuwluipaarden is in de afgelopen jaren enorm afgenomen. Deze grote katachtige wordt bedreigd door klimaatverandering en door het verdwijnen van zijn leefgebied. Er zijn nu ongeveer 4000 individuen over, verspreid over 12 landen in Centraal-Azië.
Global Warming Images / WWF

De klimaattop: wat leverde het op?

Tijdens de klimaattop COP27, die zondagochtend eindigde, werd een hoognodige stap gezet in de richting van een schadefonds. Helaas werd geen overeenstemming bereikt over maatregelen om de uitstoot verder te verminderen. Hierdoor glijdt de doelstelling om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5°C weg. Met ernstige gevolgen voor de wereld, voorziet WWF-NL.
ARK Natuurontwikkeling

Natuur is de oplossing voor de gevolgen van klimaatverandering

De klimaattop in Egypte is in volle gang. De urgentie is groot. Klimaatverandering zorgt op steeds grotere schaal voor rampen die een enorme impact hebben op de levens van mens en dier. Maar er is nog hoop. De natuur biedt oplossingen om de gevolgen van deze rampen te temperen en om volgende klimaatrampen te voorkomen. WWF werkt daarom, zowel ver weg als dichtbij, samen met partners aan natuurlijke oplossingen.