Frans Lemmens / Hollandse Hoogte

Natuurvriendelijke landbouw

Het gaat slecht met de biodiversiteit in Nederland. Daarom werken we, samen met boeren, aan een omslag naar natuurvriendelijke landbouw

Wat is er aan de hand?

Aan de aantallen dieren kun je duidelijk zien dat het echt tijd is voor actie. Want in de afgelopen 25 jaar zijn de aantallen vogels, vlinders en zoogdieren die je op het boerenland vindt met 40% afgenomen. In heidevelden en duinen is de afname zelfs 50%, vooral door teveel stikstof uit mest. Eén van de dieren die het zwaar te verduren heeft door onze landbouw is de grutto. 85% van alle grutto’s broedt in Nederland. Hun aantal is sinds 1960 met meer dan 70% afgenomen.

Rob Webster / WWF

De problemen in het kort

Het boerenlandschap is het grootste leefgebied van planten en dieren in Nederland. Onze landbouw is misschien wel een van de meest productieve ter wereld, maar de negatieve gevolgen voor natuur en landschap zijn groot.

Schaal

Boerenbedrijven zijn steeds grootschaliger en intensiever geworden, waardoor de natuur minder ruimte kreeg

Monocultuur

Er kwam steeds meer monocultuur grasland, zonder bloemen en insecten. Voor weidevogels is het daardoor steeds moeilijker geworden hun jongen groot te brengen

Overbemesting & pesticides

Bodem, water en lucht zijn sterk vervuild door overbemesting en pesticiden

Hoe kunnen we dat anders doen?

Het kan gelukkig ook anders. In Nederland werkt WWF samen met boeren en bedrijven aan toekomstbestendige landbouw, waarbij we voedsel produceren in balans met natuur. Voor de Nederlandse melkveehouderij betekent dat bijvoorbeeld:

• Zorgen voor meer grasland waar kruiden groeien in plaats van een monocultuur. Dat is aantrekkelijker voor insecten en weidevogels én gezond voor de koeien.
  • Het aantal landbouwdieren afstemmen op de hoeveelheid voer die een boerenbedrijf zelf kan produceren. Dan is er minder soja nodig en nemen de mestoverschotten af.
  • Samen met melkveehouders, Friesland Campina en Rabobank ontwikkelden we een nieuwe manier om boeren te belonen voor ondernemen met de natuur, de ‘biodiversiteitsmonitor’.
Natasja Oerlemans close-up
Natasja Oerlemans
Voedsel- en Landbouwexpert WWF
Biodiversiteitsverlies ombuigen naar herstel door boeren te belonen.
Ontdek mijn blog

David Bebber / WWF-UK

Afspraken over verandering voedselsysteem: een voorwaarde voor slagen Biodiversiteitstop

Natasja Oerlemans, voedsel- en landbouwexpert van WWF-NL, bepleit dat de bescherming van biodiversiteit eigenlijk geen nut heeft zonder internationale bindende afspraken over een transformatie van ons voedselsysteem.

Drie voor de prijs van één – een natuurpositief voedselsysteem voor biodiversiteit, klimaat en voedselzekerheid

Natasja Oerlemans, voedsel- en landbouwexpert van WWF-NL, vertelt een natuurpositief voedselsysteem voor biodiversiteit, klimaat en voedselzekerheid
Hollandse Hoogte

Wat kan ik doen?

De natuur heeft jouw hulp nodig

Word donateur

Help mee door de natuur structureel met ons te beschermen voor een vast bedrag per maand. Je ontvangt hierbij eventueel een leuk welkomstcadeau. Samen kunnen we werken aan een prachtige wereld vól natuur!