Shérif Scouri / WWF-France

Wat is het klimaatakkoord van Parijs?

Samenwerken tegen de klimaatcrisis

Het Klimaatakkoord van Parijs is de eerste echte wereldwijde overeenkomst om de klimaatcrisis te bestrijden. In 2015 sloten 195 landen en de Europese Unie één overkoepelend akkoord dat de opwarming van de aarde tot ver onder twee graden Celsius moet houden, met als doel 1,5 °C. Maar zelfs een opwarming van de aarde van 1,5°C (0,5°C hoger dan de stijging nu is) zal de hele voedselketen beïnvloeden, van fytoplankton tot zeezoogdieren.

Het akkoord is geslaagd waar eerdere pogingen mislukt zijn. Dit komt omdat elk land zijn eigen emissiereductiedoelstellingen heeft kunnen indienen en zijn eigen strategieën voor het bereiken van die doelstellingen heeft kunnen vaststellen. Bovendien zijn de landen - geïnspireerd door de acties van lokale en regionale overheden, bedrijven en anderen - gaan inzien dat de strijd tegen klimaatverandering sociaal-economische voordelen met zich meebrengt.

Nationale overheden kunnen deze uitdaging niet alleen aangaan. Gelukkig erkent het Akkoord van Parijs de rol van lokale overheden, bedrijven, investeerders, burgers, vakbonden, en academische instellingen als cruciaal voor het bereiken van de 1,5 °C-doelstelling. Maar we doen nog niet genoeg om de stijging te voorkomen. Hoewel de landen zijn overeengekomen de wereldwijde temperatuurstijging te beperken tot minder dan 1,5 °C, zijn de maatregelen om dit doel te bereiken onvoldoende.

Vraag jij je af wat jij kunt doen

Alle beetjes helpen

Wij kunnen door onze keuzes op ieder moment het verschil maken. Elke dag weer, in alles wat we doen. En alle beetjes helpen!

Voetafdruktest

Kijk welke impact jouw persoonlijke levensstijl heeft op onze aarde en doe de voetafdruktest.

Doe de test

Wat kan ik zelf doen?

Iedereen kan helpen de natuur te beschermen. Bekijk onze tips en kom erachter hoe jouw gedrag de natuur een handje mee kan helpen.

Bekijk duurzame tips

Wil je meer weten over klimaatverandering?

Tim Rasmussen / WWF-US
Wat is klimaatverandering?
Global Warming Images / WWF / Editted by Maud Brummans
Oorzaken en Gevolgen
van klimaatverandering
Global Warming Images / WWF
Mythes en sceptici
Frans Lemmens / Hollandse Hoogte
en klimaatverandering
Politiek
Istockphoto.com / WWF-Canada
Wat kun jij doen?
Wild Wonders of Europe / Widstrand / WWF
Nature-based Solutions

David Bebber / WWF-UK

Afspraken over verandering voedselsysteem: een voorwaarde voor slagen Biodiversiteitstop

Natasja Oerlemans, voedsel- en landbouwexpert van WWF-NL, bepleit dat de bescherming van biodiversiteit eigenlijk geen nut heeft zonder internationale bindende afspraken over een transformatie van ons voedselsysteem.
Neil Ever Osborne WWF-US

Om de natuur te redden mag de VN Biodiversiteitstop in Montreal niet falen

De VN-conferentie over biodiversiteit (COP15) die deze week begint, is een niet te missen kans om het almaar snellere verlies van biodiversiteit en de groeiende voedselonzekerheid aan te pakken. Er moet een ambitieuze wereldwijde overeenkomst gesloten worden om de natuur en de biodiversiteit te redden. Zij zijn immers de basis van onze levens zijn.
Sanjog Rai / WWF-Nepal

Eén op vijf sneeuwluipaarden verdwenen in afgelopen 20 jaar

Het aantal sneeuwluipaarden is in de afgelopen jaren enorm afgenomen. Deze grote katachtige wordt bedreigd door klimaatverandering en door het verdwijnen van zijn leefgebied. Er zijn nu ongeveer 4000 individuen over, verspreid over 12 landen in Centraal-Azië.
Global Warming Images / WWF

De klimaattop: wat leverde het op?

Tijdens de klimaattop COP27, die zondagochtend eindigde, werd een hoognodige stap gezet in de richting van een schadefonds. Helaas werd geen overeenstemming bereikt over maatregelen om de uitstoot verder te verminderen. Hierdoor glijdt de doelstelling om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5°C weg. Met ernstige gevolgen voor de wereld, voorziet WWF-NL.
ARK Natuurontwikkeling

Natuur is de oplossing voor de gevolgen van klimaatverandering

De klimaattop in Egypte is in volle gang. De urgentie is groot. Klimaatverandering zorgt op steeds grotere schaal voor rampen die een enorme impact hebben op de levens van mens en dier. Maar er is nog hoop. De natuur biedt oplossingen om de gevolgen van deze rampen te temperen en om volgende klimaatrampen te voorkomen. WWF werkt daarom, zowel ver weg als dichtbij, samen met partners aan natuurlijke oplossingen.