Souvik Kundu / WWF

Geef de tijger een toekomst

97% van alle tijgers in het wild is in 100 jaar tijd verdwenen.

Als we de Koning van de Jungle van de ondergang willen redden, moeten we snel in actie komen.

Wat willen we bereiken?

Een wereld zonder tijgers... kun je het je voorstellen? Er leven nog maar 3900 tijgers in het wild. Het doel van Tx2 is om het aantal tijgers te verdubbelen in 2022 - het volgende Chinese jaar van de tijger.

Regeringen van 13 verschillende landen zijn het er mee eens. WWF is één van de drijvende krachten achter dit project. We doen er alles aan om dit doel te behalen.

Waarom we nu in actie moeten komen

Shutterstock / Luke Wait / WWF

Wat is er aan de hand?

De drie grootste bedreigingen voor de tijger

De tijger wordt bedreigd door stroperij

In Azië worden veel lichaamsdelen van de tijger gebruikt als grondstof voor medicijnen. Die middeltjes zijn inmiddels peperduur, maar door de toegenomen welvaart in Azië voor steeds meer mensen bereikbaar. En ook voor zijn huid wordt veel geld neergeteld. Dus blijven de criminele stropers hun illegale praktijken uitvoeren. En hoe minder tijgers, hoe meer een tijger waard is.

Het leefgebied van de tijger onder vuur

Tijgers hebben uitgestrekte gebieden nodig om te kunnen jagen en jongen groot te brengen. Ook hun prooidieren hebben die ruimte nodig. Maar grote, aaneengesloten natuur is in de streken waar de tijger leeft steeds moeilijker te vinden. Bossen worden gekapt en platgebrand voor huizen, wegen, fabrieken en plantages. Daardoor wordt het leefgebied van de tijger te klein en te versnipperd.

Conflicten met tijgers

Doordat tijgers minder voedsel en ruimte hebben, trekken ze vaker naar de bewoonde wereld op zoek naar voedsel, zoals een geit of koe. De kans om een mens tegen te komen wordt daardoor groter, wat gevaarlijke situaties oplevert. Daarom gebeurt het steeds vaker dat tijgers gedood worden uit angst of vergelding voor aangerichte schade.

Hoe ver zijn we nu?

We hebben samen al veel bereikt...

• Anti-stroperijeenheden zijn opgeleid en voorzien van goede uitrusting.
  • Douaniers zijn getraind in het herkennen en tegengaan van illegale handel en smokkel van tijgerproducten.
  • Het aantal tijgers in het wild is gegroeid van 3200 in 2010 naar 3900 nu.
  • Nepal bereikte als eerste land een verdubbeling van tijgers in het wild: van 121 in 2009 naar 235 in 2018!
  • Ook in India gaat het beter met de tijgers, in juli 2019 was het aantal tijgers met 30 procent gestegen ten opzichte van 2014. Er zijn nu ongeveer 3000 tijgers in India!
  • In Kazachstan is een programma opgezet om tijgers te herintroduceren in de wilde natuur. In de eerste fase van het project worden ongeveer 25 tijgers uitgezet, en hopelijk stijgt hun aantal snel.

...maar we zijn er nog lang niet.

Lees meer in het rapport (Engelstalig): 'Beyond the stripes: save tigers, save so much more'

Wat kan ik doen?

Help vandaag al mee

Geef een eenmalige gift

Steun ons werk om de natuur te beschermen met een eenmalige gift. Kies hieronder je giftbedrag en klik op de button om daarna je gegevens in te vullen.

Resultaten en updates

Suyash Keshari / WWF-International

Terugblik op het Jaar van de Tijger 2022

Het Jaar van de Tijger is voorbij en het Jaar van het Konijn is alweer een paar weken oud. Als tijgerbeschermers kijken we terug op een drukke periode. Spannende vraag dit jaar was: hebben we het doel wat we in het vorige Tijgerjaar (2010) gesteld hebben, TX2, twee keer zoveel tijgers in 2022, behaald of niet?
Shutterstock / Evgeniyqw / WWF

Nieuwe wet in USA gunstig voor wilde tijgers wereldwijd

De Amerikaanse Senaat keurde deze week wetgeving goed die zal helpen voorkomen dat tijgers die nu leven in gevangenschap, terechtkomen in de illegale handel. De handel in tijgerdelen en -producten is een grote bedreiging voor grote katten in het wild, houdt de vraag in stand en jaagt stroperij aan. Door deze wet wordt het moeilijker om producten van tijgers die leefden in gevangenschap in USA aan te bieden op de illegale markt. Dat heeft effect op de veiligheid van alle grote katten in het wild.
Richard Barrett / WWF-UK

Kansen voor natuurherstel door uitbreiding leefgebied tijger

Volgens een nieuw rapport van WWF is er 1,7 miljoen km2 potentieel geschikt landschap voor tijgers beschikbaar, bovenop het huidige leefgebied. Dit landschap ligt in gedeeltes verspreid over 15 landen. Bij elkaar opgeteld komt dit neer op een extra gebied dat meer dan twee keer zo groot is als wat het nu is (ofwel meer dan 7 keer de grootte van Groot-Brittannië).