DNPWC / WWF-Nepal
23 september 2018

Nepal bereikt als eerste land verdubbeling tijgers in het wild

Nepal heeft bekend gemaakt dat er ongeveer 235 tijgers in het land leven: bijna een verdubbeling van de 121 tijgers die in 2009 werden geteld. Als deze trend doorzet is Nepal het eerste tijgerland dat het doel van 'TX2' – het verdubbelen van de wilde tijgerpopulatie wereldwijd in 2022 – gaat bereiken.

Bishwa Nath Oli van het Ministerie van Bossen en Milieu, legt uit: “Onze toewijding aan het wereldwijde tijgerprogramma zal alleen maar groter worden nu de populaties in Nepal groeien en onze maatregelen goed uitpakken.” Hij voegt toe: “Het beschermen van tijgers heeft hoge prioriteit voor de overheid en we zijn dankbaar voor de steun van onze partners, en van lokale en internationale gemeenschappen voor dit gedeelde goed.”

Elke tijger telt

WWF is blij dat het goed gaat met wilde tijgers in Nepal. “Elke tijger telt, voor Nepal en voor de hele wereld”, aldus Ghana S. Gurung, woordvoerder van WWF-Nepal. “Ook al is Nepal nu dichtbij het bereiken van het doel, we zullen ons langdurig moeten blijven inzetten voor de bescherming, en van het verbeteren van de leefgebieden, als we willen dat deze dieren blijven voortbestaan.”

Uitgebreide tijgertelling

Nepal heeft tussen november 2017 en april 2018 een uitgebreide telling gedaan in het grensoverschrijdende Terai Arc Landschap, dat voor een groot deel in India ligt. Cameravallen en veldonderzoeken hielpen bij het schatten van het aantal tijgers in elk gebied. Ook werd er gekeken naar de aanwezigheid van prooidieren. In 2013 werd de vorige telling gedaan; toen werd het aantal tijgers op 198 geschat.

Het succes van Nepal’s tijgerprogramma wordt deels toegeschreven aan de politieke toewijding van het land. Er wordt gebruik gemaakt van innovatieve methodes en instrumenten om de tijger te beschermen. Nepal was ook al het eerste land dat de wereldwijde standaard voor beschermde gebieden behaalde, de Conservation Assured Tiger Standards (CA|TS). Met nog maar 4 jaar te gaan tot 2022 zullen de andere landen met tijgerpopulaties moeten kijken naar de aanpak van Nepal, om het gezamenlijk gestelde doel te gaan halen.

Voorbeeld voor de wereld

In mei 2018 behaalde Nepal nóg een mooi doel: er werden voor de 5e keer sinds 2011 een volle 365 dagen achtereen geen neushoorns gestroopt. Ook op dit gebied geldt het land als voorbeeld voor de rest van de wereld: er kunnen zichtbare verschillen worden gemaakt wanneer de overheid zich, samen met partners en lokale gemeenschappen, volledig inzet voor een zaak.

Shutterstock / Evgeniyqw / WWF

Nieuwe wet in USA gunstig voor wilde tijgers wereldwijd

De Amerikaanse Senaat keurde deze week wetgeving goed die zal helpen voorkomen dat tijgers die nu leven in gevangenschap, terechtkomen in de illegale handel. De handel in tijgerdelen en -producten is een grote bedreiging voor grote katten in het wild, houdt de vraag in stand en jaagt stroperij aan. Door deze wet wordt het moeilijker om producten van tijgers die leefden in gevangenschap in USA aan te bieden op de illegale markt. Dat heeft effect op de veiligheid van alle grote katten in het wild.
Richard Barrett / WWF-UK

Kansen voor natuurherstel door uitbreiding leefgebied tijger

Volgens een nieuw rapport van WWF is er 1,7 miljoen km2 potentieel geschikt landschap voor tijgers beschikbaar, bovenop het huidige leefgebied. Dit landschap ligt in gedeeltes verspreid over 15 landen. Bij elkaar opgeteld komt dit neer op een extra gebied dat meer dan twee keer zo groot is als wat het nu is (ofwel meer dan 7 keer de grootte van Groot-Brittannië).
naturepl.com / Francois Savigny / WWF

Verdubbeling aantal tijgers in Nepal

Goed nieuws voor tijger in Nepal! Dankzij goede bescherming van de belangrijkste leefgebieden van tijgers, samenwerking met lokale gemeenschappen en aanpak van stroperij en illegale handel in wilde dieren is het aantal tijgers in het wild meer dan verdubbeld.