25 september 2020

De Plastic Pledge voor de toerismebranche: één jaar later

Sinds 26 september 2019, tekenden 200 bedrijven en toerisme-organisaties de International Tourism Plastic Pledge. Een initiatief van MVO-Nederland gesteund door WWF. We zien meer en meer plastic in de natuur en op onze vakantiebestemmingen en dat willen we niet. Vol energie en goede ging iedereen aan de slag om samen plasticvervuiling te stoppen, maar de coronacrisis heeft ons allemaal echter twee stappen achteruit doen zetten in plaats van vooruit.

Terugblik

Getriggerd door nieuwsberichten over plasticvervuiling in de Middellandse zee, een populaire vakantiebestemming voor veel Nederlanders, en een belangrijk leefgebied voor veel zeedieren, kwamen MVO-Nederland, ANVR en WWF in gesprek over het terugdringen van plastic binnen de toerismebranche. Daaruit ontstond de Plastic Pledge.

Sinds de lancering van de pledge is er veel kennis uitgewisseld. Zo gaven Trashpackers, Searious Business, WWF Nederland en andere partijen kennis-sessies op de vakantiebeurs begin dit jaar in Utrecht. En in maart zijn alle betrokkenen gestart met een actieplan voor 2020 gericht op zoveel mogelijk positieve impact via de hele keten.  

Maar toen kwam de corona-crisis die de wereld op zijn kop zette, ook voor de toerismesector. De prioriteiten verschoven en veel bedrijven worstelen om het hoofd boven water te houden. In deze uitdagende tijden organiseerde MVO Nederland een webinar ‘Why this Corona crisis is the best time to reduce single-use plastics.’ Want in plaats van naar meer plastic te grijpen, kunnen we en moeten we echt ook nu al minderen.

Hoe nu verder?

Om de toerismesector weer op te bouwen op een duurzamere en beter manier, is het stoppen met wegwerpplastics een belangrijk onderwerp. Daarom zullen alle deelnemers aan de pledge de komende maanden worden voorzien van tips en voorbeelden om ook in deze uitdagende tijden te kunnen stoppen met wegwerppplastic.

Werk je in de toerismebranche en ben je nog niet bij dit initiatief aangesloten maar wil je het plasticverbruik in de sector wel verminderen? Je kunt nog steeds meedoen door de pledge te ondertekenen: www.tourismplasticpledge.com

Wil je nog meer doen?

Teken de petitie voor een VN-verdrag tegen plasticvervuiling.

Gerelateerde artikelen

Floor Driessen / Bureau Waardenburg

Tweede Kamer vraagt om beschermde status voor oesterriffen

Goed nieuws voor oesterriffen in de Noordzee! Op 17 december heeft de tweede kamer een motie aangenomen die de regering vraagt om bestaande én toekomstige (platte) oesterriffen een beschermde status toe te kennen. Een mooi succes waar het Wereld Natuur Fonds en Ark Natuurontwikkeling zich de afgelopen jaren hard voor hebben gemaakt.
Meer info
Rich Carey / WWF

Ruim 2 miljoen mensen willen een plasticverdrag

Veel mensen zullen, als zij terugkijken op 2020 denken aan de dramatische gevolgen van COVID-19 of aan de verwoestende overstromingen en bosbranden. Maar er zijn ook lichtpuntjes: we kunnen 2020 inmiddels ook gaan beschouwen als het keerpunt in onze strijd tegen plasticvervuiling.
Meer info
Brian J. Skerry / National Geographic Stock / WWF

Camera’s op vissersboten om zeedieren te beschermen

Vandaag (19 november) lanceert het Wereld Natuur Fonds (WWF) samen met Sky Ocean Rescue het rapport “What’s in the Net”. Het rapport laat zien dat wereldwijd jaarlijks 720.000 zeevogels, 300.000 walvisachtigen, 345.000 zeehonden en zeeleeuwen, meer dan 250.000 zeeschildpadden en tientallen miljoenen haaien sterven nadat ze als bijvangst in de commerciële visserij zijn gevangen. Veel van deze soorten zijn met uitsterven bedreigd of staan op de rand van uitsterven. Het rapport concludeert ook dat de onbedoelde vangst van zeedieren kan worden voorkomen door gebruik te maken van zogeheten Remote Electronic Monitoring (REM). WWF dringt er bij overheden op aan om invoering van het monitoringssysteem te ondersteunen en zo het urgente probleem van de bijvangst van honderdduizenden vaak al bedreigde soorten zeedieren in onze oceanen te stoppen.
Meer info

Blijf op de hoogte

Ontvang inspiratie, duurzame tips, het laatste natuurnieuws van WWF én 10% korting in onze duurzame webshop (ca. 2 mails per maand).