Shutterstock / Ondrej Prosicky / WWF-Sweden

Bossen beschermen

Het behoud van bossen is belangrijk: zonder bos geen leven.

Wat doet WWF om bossen te beschermen?

Het verlies van bos is een enorm probleem. Daarom helpen we het bos een handje in de meest kwetsbare gebieden. We herstellen de bodem en herplanten inheemse bomen. Zo verbinden we losse stukjes bos, en daarmee helpen we bijvoorbeeld de olifantjaguar en de orang-oetan. Door de verbindingen wordt hun leefgebied veel groter.

WWF wil bosgebieden beschermen, zowel bestaande als herstelde stukken bos. Dit doen we samen met de inheemse en lokale bevolking. Samen met hen leiden we parkwachters op, voorzien we in hulpmiddelen als radioapparatuur en wachtposten en brengen we de gebieden goed in kaart.

WWF-US / Ricardo Lisboa

Ons doel in 2030

• 50% van alle bossen wereldwijd beschermd of goed beheerd

• Ontbossing gestopt

• 350 miljoen hectare bos hersteld

Ons groene schild tegen klimaatverandering

Hoe beschermen we bossen precies?

Samen met overheden, andere organisaties, bedrijven en lokale en inheemse gemeenschappen zetten we alles op alles om bossen te herstellen, behouden en beschermen.

Gebieden beschermen

Door gebieden te beschermen en deze goed te beheren kan de natuur floreren. Samen met de lokale en inheemse bevolking beheren we beschermde gebieden. We leiden parkwachters op en voorzien in de aanschaf van bijvoorbeeld radioapparatuur en portofoons.

Bossen herstellen

Om de natuur weer een kans te geven herstellen we stukken bos. Dit doen we door inheemse boomsoorten aan te planten, de bodem te herstellen en de gebieden te beschermen. We verbinden losse stukjes bos, zodat de dieren die er leven zich makkelijker en veiliger kunnen verplaatsen.

Bekijk in deze video hoe we bos herstellen

Samen met lokale boeren in Zuid-Amerika herstellen en beschermen we brede verbindingszones, zodat het leefgebied van de jaguar en zijn prooidieren vergroot wordt. En het werkt: de aantallen nemen weer voorzichtig toe!

Duurzame productie, handel en landbouw stimuleren

We stimuleren verantwoord gebruik van de bossen buiten de beschermde gebieden. Samen met de lokale bevolking ontwikkelen we duurzame productiemethoden voor bosbouw, visserij en producten als paranoten, koffie en rubber, om zo minder bos te hoeven kappen voor landbouw of veeteelt.

Gebieden onderzoeken

Om natuurbehoud uit te voeren is het heel belangrijk om te weten wat er beschermd moet worden en of de manier waarop dat gedaan wordt nog steeds de juiste is. Daarom onderzoeken we onder andere hoeveel dieren en welke soorten er in gebieden zijn.

Ontbossing voorspellen

Het is een grote uitdaging om te strijden tegen ontbossing. Maar als we kunnen voorspellen waar bos illegaal gekapt gaat worden, dan kunnen we op tijd ingrijpen en ontbossing zelfs voorkomen.

WWF ontwikkelde een model dat big data, satellietbeelden en menselijke activiteit verbindt, en zo kan voorspellen waar ontbossing gaat plaatsvinden voor er bomen gekapt worden: Forest Foresight.

Lees hier meer over Forest Foresight

Een beschermd bosgebied: TRIDOM

TRIDOM is de afkorting van het grensoverschrijdende regenwoud van Tri-National Dja-Odzala-Minkebe. Het gebied beslaat 178.000 km2, dat is bijna 10% van de regenwouden in het Congobekken. TRIDOM is verspreid over drie landen – Kameroen, Congo-Brazzaville en Gabon – en omvat elf beschermde gebieden (goed voor 24% van TRIDOM). Het regenwoud heeft een grote biodiversiteit. Zo leeft een van de grootste populaties bosolifanten van het Congobekken in het gebied, en vind je er laaglandgorilla’s en chimpansees.

Kaart Tridom.png

Brent Stirton / Reportage for Getty Images / WWF

Duurzaam shoppen

Met jouw aankoop steun je WWF en de bescherming van bossen

Capi Vogelhuisje ovaal antraciet

Vogelhuisje antraciet

Van
{{originalPrice}}
Voor
{{variantPrice}}

Notitieboekje van steenpapier - A5 - Bomen - ringband - MOYU x WWF

Het duurzaamste notitieboekje met bomen omslag en ringband

Van
{{originalPrice}}
Voor
{{variantPrice}}

Lees welke bosgebieden we beschermen en over de dieren die er leven

WWF
Orang-oetan
Het gebied waarin orang-oetans leven wordt steeds kleiner.
Mahmud Yani / WWF-Indonesia
Tropisch Afrika
Ola Jennersten / WWF-Sweden
Tijger
Het aantal wilde tijgers is met meer dan 95% afgenomen.
naturepl.com / Lynn M. Stone / WWF
Jaguar
Zijn botten en poten worden gebruikt als ingrediënt in traditionele medicijnen.
naturepl.com / Mark Carwardine / WWF
Neushoorn
Er zijn nog maar 25.000 neushoorns op de wereld.
National Geographic Stock / Scott Warren / WWF
Zuid-Amerika