Eiland voor vogels en vissen

Toekomstkunde les 35

Michiel Rotgans

Sinds eind 2018 staan de Haringvlietsluizen op een kier. Ondanks deze opening ontbraken er zandbanken waarop dieren konden uitrusten of paren. Daarom heeft het WWF een eiland met onmisbare voedsel-, broed- en paaiplaatsen voor vogels en vissen gebouwd.

In deze les leren de kinderen over het ontstaan van get eiland Bliek en de natuur die daar leeft. Ze ontdekken wat mensen doen om de natuur een handje te helpen en staan stil bij hoe het er nu met dit bijzondere eiland gaat.

Groep 5 en 6

Kinderen leren over het onstaan van het eiland Bliek. Ze ontdekken hoe bijzonder het is dat mensen ervoor gezorgd hebben dat het eiland een plek vol leven is geworden. Dit verwerken ze op een creatieve manier waarbij ze een folder over dit unieke eiland en de bewoners maken.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 2

De bron is deze tekst van het Wereld Natuur Fond. Er staan ook afbeeldingen bij. Praat daar eventueel over. 

Opdracht 4

De kinderen kunnen in deze opdracht verwerken wat ze in de tekst hebben gelezen. Als het nodig is kunnen ze de tekst er bij pakken voor het antwoord. Bij de tweede vraag van deze opdracht kunnen kinderen zelf filosoferen over hun antwoord. Laat hen voor-argumenten, maar ook tegen-argumenten bedenken om tot hun mening te komen.

Toekomst-vraag

Er zijn vast dingen die op het schoolplein gedaan kunnen worden om de natuur een handje te helpen. Plantjes of bloemen planten voor insecten of vogelhuisjes ophangen.

Aanvullende opdracht

Misschien kunnen de kinderen gezamenlijk op school al een lijstje maken en tips uitwisselen. Via google zijn veel leuke sites te vinden met instructies voor het maken van een insectenhotel of vogelvoerhouders. Als kinderen een foto maken van hun activiteit kunnen ze deze na de vakantie in de klas uitwisselen.

Groep 7 en 8

Kinderen leren over het door mensen aangelegde vogel- en viseiland Bliek. Ze staan stil bij de verschillende manieren waarop mensen de natuur een handje kan helpen en zetten het eiland in het zonnetje. Dit doen ze door een folder te maken waarin ze aandacht vragen voor de mooie en unieke natuur op dit eiland.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 2

De bron is deze tekst van het Wereld Natuur Fonds. Er staan ook afbeeldingen bij. Praat daar eventueel over.

Opdracht 4

De kinderen kunnen in deze opdracht verwerken wat ze in de tekst hebben gelezen. Als het nodig is kunnen ze de tekst er bij pakken voor het antwoord. Bij de tweede vraag van deze opdracht hebben de kinderen misschien ook zelf voorbeelden van wat zij doen om de natuur te helpen (vogels voeren in de winter, insectenhotels ophangen, zwerfafval opruimen, etc.).

Opdracht 5

Naast uitwisseling met een klasgenoot is het leuk als een aantal kinderen hun folder klassikaal kunnen laten zien.

Toekomst-vraag

Er zijn vast dingen die op het schoolplein gedaan kunnen worden om de natuur een handje te helpen. Plantjes of bloemen planten voor insecten of vogelhuisjes ophangen.

Aanvullende opdracht

Misschien kunnen de kinderen gezamenlijk op school al een lijstje maken en tips uitwisselen. Via google zijn veel leuke sites te vinden met instructies voor het maken van een insectenhotel of vogelvoerhouders. Als kinderen een foto maken van hun activiteit kunnen ze deze na de vakantie in de klas uitwisselen.

Video: Bliek

Met deze les hebben de kinderen veel over het onstaan en de natuur op het eiland Bliek geleerd. Benieuwd hoe het er echt aan toe is gegaan? Bekijk dan deze video!

Achtergrondinformatie van WWF

Gert Huijzers

Gespot op Bliek

Vis- en vogeleiland Bliek in het Haringvliet blijkt anderhalf jaar na te zijn aangelegd volop ruimte te bieden voor allerlei soorten kustbroedvogels en vissen. Het zanderige, kale eiland met vele ondieptes is nog volop in ontwikkeling. Natuur volgt kansen en dat is meteen te zien op dit nieuwe leefgebied, midden in het Haringvliet.
Meer info
©Arthur de Bruin-WWF

Stop met sober en doelmatig waterbeheer en geef ruimte aan de rivieren

WWF-er Bas Roels deelt zijn visie op rivieren
Meer info
©Gerhard van Roon

Hoe groene obligaties niet per definitie groen zijn

WWF-er Bas Roels deelt zijn visie op groene obligaties
Meer info
Maico van Barneveld - DeFotoblogger.nl

Elke tiende graad telt, voor het behoud van een leefbare aarde

WWF-er Bas Roels vertelt over het recente KNMI-rapport en de oplossing die WWF voorstelt om goed met de gevolgen van klimaatverandering om te gaan.
Meer info
Jacob Kaptein / WWF-Netherlands

Nederland waterland en toch watertekort: een natuurlijk oorzaak of bestuurlijk falen?

WWF-er Bas Roels vertelt over watertekort in Nederland.
Meer info

We moeten ons haasten om water te ‘onthaasten’!

WWF-er Bas Roels praat in zijn blog over dat we ons moesten haasten om water te ‘onthaasten’.
Meer info

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.