Neil Ever Osborne WWF-US
26 september 2019

Van klein initiatief naar een nationaal model voor duurzame bosbouw in Vietnam

Het begon als een bijeenkomst van eigenaren met kleine bosplantages in Centraal-Vietnam. Inmiddels is het initiatief uitgegroeid tot een model van duurzame bosbouw dat, op aanbevelen van de vice-premier, landelijk gekopieerd gaat worden. Een verbluffend resultaat dat werd bereikt met de steun van de provinciale overheid, IKEA en WWF.

Een aantal jaar geleden begon de groep kleine plantage-eigenaren in de provincie Thua Thien Hue een samenwerking: samen sta je immers sterker. Ze creëerden onder begeleiding van WWF de Hoa Loc Sustainable Forestry Cooperative; een initiatief dat plantage-eigenaren die zich inzetten voor duurzaam beheer door Forest Stewardship Council (FSC) samenbrengt en hen helpt hun bedrijven op te schalen en betere toegang tot financiering en eindmarkten te bieden. De leden van de coöperatie vormen inmiddels een diverse groep: van kleine FSC-boseigenaren tot kwekerijen en houtverwerkende bedrijven. Op deze manier is de gehele toeleveringsketen betrokken en worden producten uit FSC-gecertificeerde bossen na de oogst duurzaam verwerkt.

FSC-certificatie

Tot nu toe is ruim 21.000 hectare plantagebos FSC-gecertificeerd. Deze bossen liggen in het Central Annamites Landscape of Vietnam, bestaande uit HUe, Quang Nam en Quang Tri Provinces. Het doel is om dit op te schalen naar een nationaal niveau, dit zou leiden tot een grotere duurzaamheid van de toeleveringsketen en meer ondersteuning voor lokale gemeenschappen. De coöperatie creëerde al meer banen en hogere inkomsten voor de leden en omliggende gemeenschappen. Tegelijkertijd wordt het landschap gerestaureerd, ontbossing tot een minimum beperkt en blijven de leefgebieden van wilde dieren behouden.

Model van duurzame bosbouw

Het model wekte onlangs de belangstelling van de hoogste overheidsniveaus in Vietnam. De vicepremier van het land, Truong Hoa Binh, bracht al een bezoek aan het project en er is belangstelling om het model nationaal uit te rollen. Een geweldig voorbeeld waar mens, dier én natuur van profiteren.

Tijdens het bezoek ontmoette de vicepremier leden van de coöperatie en luisterde naar hun verhaal over de verschuiving naar duurzaamheid. Hij concludeerde ­- met een aanbeveling aan het ministerie van Landbouw en Plattelandsontwikkeling (MARD) en de provincie Thua Thien Hue - dat "dit een geweldig model is en ik raad MARD aan om samen te werken met de provincie Thua Thien Hue om te onderzoeken hoe dit model landelijk kan worden nagebootst".

Met deze goedkeuring van het hoogste bestuursniveau kan Vietnam een voorbeeld zijn voor de regio waar bossen, duurzame toeleveringsketens, biodiversiteit en gemeenschappen worden gewaardeerd en nog vele generaties behouden blijven.