Les over bond

Toekomstkunde les 36

Jaarlijks worden meer dan 50 miljoen dieren in de Europese Unie gefokt en gedood voor hun vacht. Nertsen behoren ook tot die dieren. In sommige landen is het fokken van nertsen verboden. In ons land stond een verbod voor 2024 op de planning, maar door verschillende uitbraken van het coronavirus bij nertsenfokkerijen gaat het verbod al vanaf 2021 in.

In deze les van Toekomstkunde leren kinderen meer over bont, de diersoorten die daarvoor gebruikt worden en wat de link met dierenwelzijn is.

Groep 5 en 6

Kinderen leren over bond in Nederland

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De juiste antwoorden zijn:

Konijn - Wordt ook als huisdier gehouden en heeft vaak grote oren.

Wasbeer - Een roofdier met zwart-witte kop, hij leeft ook in Nederland.

Zeehond - Zwemt ook in de Nederlandse Waddenzee.

Vos - Een roofdier met een grote oranje staart.

Chinchilla - Dit is een grijs knaagdier met een dikke vacht.

Opdracht 2

De bron is dit filmpje van het Jeugdjournaal. Je kunt ervoor kiezen om het klassikaal te bekijken en erover na te praten. 

Opdracht 4

Na het zien van het filmpje kunnen kinderen reflecteren op hoe zij er zelf over denken en dit gebruiken om vrienden hun mening te geven over het kopen en dragen van bont.

Opdracht 5

Laat kinderen zelf producten ontwerpen. Ze kunnen kiezen voor de gebruikelijke modeproducten zoals tassen en mutsen, maar wellicht hebben ze zelf ook een ander (favoriet) kledingstuk waarvan ze een mooi diervriendelijke variant willen maken

Groep 7 en 8

Kinderen leren over bond in Nederland

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Bont is de vacht van een dier dat speciaal voor het verkrijgen van zijn vacht is gedood. Dit kan doordat het dier bejaagd is of gefokt. Het wordt gebruikt voor het maken of versieren van kledingstukken of gebruiksvoorwerpen (jassen, tassen, kragen e.d.). Voorbeelden van dieren die voor hun vacht worden gefokt in de bontindustrie zijn nertsen, chinchilla’s en wasbeerhonden.

Opdracht 2

De bron is dit filmpje van het Jeugdjournaal. Je kunt ervoor kiezen om het klassikaal te lezen en erover na te praten. 

Opdracht 4

Na het zien van het filmpje kunnen kinderen reflecteren op hoe zij zelf over denken over het fokken van dieren om bont te verkrijgen. En wat gebeurt er als Nederlandse fokkerijen sluiten? Is daarmee het probleem uit de wereld? Eén manier om de vraag naar (echt)bont te verminderen is door nepbont steeds mooier te maken zodat mensen dat willen dragen. Ook helpt het als beroemde mensen aan iedereen vertellen dat zij tégen het dragen van bont zijn.

Opdracht 5

Laat kinderen een mooie actieposter maken waaruit duidelijk blijkt wat de gevolgen van bont zijn. Een goeie leus of kreet hoort daar natuurlijk bij en opvallende plaatjes of tekeningen ook.

Laat een aantal kinderen hun poster klassikaal zien en toelichten. Misschien kunnen de posters op een publieke plek in school komen te hangen zodat iedereen ze kan zien!

Extra informatie

Op de website van Bont voor Dieren is veel achtergrondinformatie over de bontindustrie, kleding van bont en dierenwelzijn beschikbaar. Gebruik deze info als introductie of bekijk de site samen met jouw leerlingen.

Bezoek de website

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.