Help het koraal!
Toekomstkunde les 21
Duizenden zeedieren kunnen niet zonder het mooie, kleurrijke koraal, maar wetenschappers slaan alarm: door vervuiling van zeewater en stijgende temperatuur worden koraalriffen ernstig bedreigd.
Wat is koraal eigenlijk? Wat leeft er? En hoe beschermen en herstellen mensen het koraal? Daar komt jouw groep met deze Toekomstkunde-les achter!
Groep 5 en 6
Kinderen ontdekken wat er in het koraal leeft en wat de kenmerken van een koraalrif zijn. Ze weten waarom koraal bedreigd is en wat helpt om koraal te herstellen. Kinderen tekenen een eigen stuk koraal dat samengevoegd wordt tot een mooi geheel voor in de klas.
Extra informatie bij deze les
De goede antwoorden zijn: [diertjes] [zee] [vissen] [koraalrif]
De bron is hier te vinden, of laat kinderen naar wwf.nl/bron gaan. Na het lezen van de bron kun je dit eventueel met de groep nabespreken. Wat hebben ze gelezen, waar hebben ze nog vragen over? Dit helpt de kinderen in de rest van de opdrachten.
Deze opdracht is een verwerking van het interview met koraalhersteller Arjan.
Antwoord 1: Koraal is belangrijk voor zeedieren omdat het hun thuis is. In koraal vinden zij voedsel, kunnen zij zich verschuilen en kunnen ze paren of eitjes leggen.
Antwoord 2: Onder invloed van klimaatverandering warmt het zeewater op met dodelijke gevolgen voor koraal. Het sterft af waardoor het aantal vissen en andere dieren ook afneemt.
Je kunt overwegen om deze vraag klassikaal te behandelen. Waarom zijn vissen belangrijk? Je kunt hierbij denken aan voedselbron voor mens en dier, maar ook zijn het opruimers van de oceaan. Maar ook schoonheid is belangrijk, vissen zijn uniek en horen in een gezonde zee!
Leuke resultaten?
Deel het met #toekomstkunde op social media! Of mail het naar: toekomstkunde@wwf.nl
Groep 7 en 8
Kinderen leren over wat er bij het koraal leeft en waarom koraal van levensbelang is voor zeedieren. Ze duiken verder in op waarom koraal afsterft. Vervolgens schrijven ze zelf een nieuwsbericht over het belang van koraalriffen en het nieuwe koraal-actie-plan van het Wereld Natuur Fonds.
Extra informatie bij deze les
De bron is hier te vinden, of laat kinderen naar wwf.nl/bron gaan. Na het lezen van de bron kun je dit eventueel met de groep nabespreken. Wat hebben ze gelezen, waar hebben ze nog vragen over? Dit helpt de kinderen in de rest van de opdrachten.
Deze opdracht is een verwerking van het interview met koraalhersteller Arjan. De foto geeft een gebleekt stuk koraal weer. Onder invloed van klimaatverandering warmt het zeewater op en dat zorgt ervoor dat algen in het water giftige stoffen aanmaken. Deze giftige stoffen zorgen ervoor dat koraal ziek wordt en geen voedsel meer op kan nemen. Dan sterft het af en dit leidt tot het verbleken van koraal. In afgestorven koraal kunnen geen vissen meer leven. Zij zijn immers afhankelijk van koraal voor voedsel, schuilplaatsen en paaimogelijkheden.
Het beste is als kinderen een nieuwsbericht op de computer kunnen maken, maar een handgeschreven artikel kan natuurlijk ook. Laat hen op internet nieuwsberichten opzoeken of misschien ligt er wel een krant op school die ze kunnen gebruiken ter inspiratie.
Bij een nieuwsbericht hoort een pakkende kop natuurlijk. Een aantal suggesties:
- Het trieste verhaal van het koraal
- Bescherm de kleuren van het koraal
- Zonder koraal geen leven in zee
- Actie voor het koraal nu!
Hebben kinderen leuke nieuwsberichten geschreven, laat het ons weten via de mail: toekomstkunde@wwf.nl.