WWF / James Morgan

het terugdringen van de vraag naar illegale wildlife producten.

Geen vraag, geen aanbod.

  • Ivoor van slagtanden voor kunstwerken
  • Tijgerbotten voor medicijnen
  • Tropisch hout voor tafels

Een drijfveer van stroperij: handel in wildlife producten

Er zijn mensen die geloven dat bepaalde producten van wilde dieren een geneeskrachtige werking hebben, hun status verhogen of gewoonweg veel geld opleveren. Voorbeelden van lucratieve wildlife producten die verhandeld worden zijn ivoor van olifantenslagtanden, tropisch hout, schubben van schubdieren of tijgerbotten voor medicijnen. Door bewustwordingscampagnes en voorlichting wil WWF op de lange termijn tot een gedragsverandering aanzetten. Hierdoor kan de vraag naar deze producten afnemen, wordt er minder gehandeld in wildlife producten en hopelijk neemt daarmee de georganiseerde stroperij af.

Daniël Nelson

Wat doet WWF om handel in wildlife producten te doen afnemen?

  • 1

    Sluiten van legale markten

    Vooral op de Aziatische markt is veel vraag naar producten van ivoor, neushoornhoorn en andere bedreigde diersoorten. Gelukkig nam de grootste ivoormarkt ter wereld, China, het baanbrekende besluit om per 2018 de binnenlandse handel in ivoor te verbieden. Hongkong kondigde aan dat in 2021 te doen. De lobby die WWF al jaren tot op het hoogste niveau uitoefende heeft daar, samen met diplomatieke en internationale publieke druk, een rol in gespeeld. Nu is het zaak om te zorgen dat het verbod werkt, dat de handel in ivoor ook in China’s buurlanden wordt verboden, dat de zwarte markten on- en offline verdwijnen en dat de vraag naar ivoor afneemt. Hetzelfde geldt voor andere producten van wildife dat ernstig bedreigd wordt door de handel.

  • 2

    Bewustwordingscampagnes

    WWF onderzoekt wie de mensen zijn die ivoor kopen en waarom ze dat doen en ontwikkelt strategieën om hen te beïnvloeden. Doel is om een nieuwe sociale norm tot stand te brengen waarbij ivoor echt niet meer kan en ivoorproducten onacceptabel zijn. 

    Met bewustwordingscampagnes proberen we verschillende doelgroepen te bereiken. Zo voerde WWF in Thailand in 2015 een bewustwordingscampagne waarbij het publiek betrokken werd om druk op de overheid uit te oefenen om de binnenlandse handel in ivoor te sluiten, iets wat ze beloofd had te zullen doen. Meer dan een miljoen Thaise beroemdheden, acteurs, journalisten, gewone mensen en zakenlui, TV-zenders en -programma’s deden mee aan de campagne. De verkoop van ivoor in Thailand is nu verboden. En in Vietnam voeren TRAFFIC en WWF sinds 2014 campagne tegen het kopen en gebruiken van neushoornhoorn, de zgn. Chi-campagne. We richten ons daarbij tot de doelgroep van (potentiele) gebruikers (zakenlui en aanverwanten) die neushoornpoeder tot zich nemen in de hoop er succes, mannelijkheid en geluk aan te ontlenen. Onafhankelijk consumentenonderzoek moet uitwijzen in welke mate het consumentengedrag van de doelgroep erdoor is beïnvloed.

  • 3

    TRAFFIC

    WWF werkt samen met organisatie TRAFFIC. Deze organisatie houdt zich bezig met het in kaart brengen van bedreigde dieren, illegale handel en stropersroutes. Ook zijn ze bezig met kennisdeling. Ze houden voorlichtingen aan partijen die betrokken zijn bij de handel van wildlife producten en leggen uit waarom wildlife niet verhandeld moet worden.

  • 4

    CITES

    Het CITES-verdrag (Convention on the International Trade in Endangered Species of wild flora and fauna) is een internationaal verdrag dat overheden hebben gesloten om te verzekeren dat de handel in wilde dieren en planten hun voortbestaan niet bedreigt. WWF neemt actief deel aan de conferenties die eens in de drie jaar worden gehouden. Op basis van wetenschappelijk onderzoek doen we voorstellen voor betere regulering of verbod van de handel in bedreigde plant- en diersoorten zoals onder andere haaien, olifanten, neushoorns, schubdieren, salamanders en rozenhout. 

  • 5

    Toeristen informeren over foute souvenirs

    WWF informeert toeristen hoe om te gaan met producten van wilde dieren tijdens hun vakantie. Sommige souvenirs zijn gemaakt van bedreigde dieren en planten. Bijvoorbeeld ivoren beeldjes, armbandjes van koraal of bepaalde cactussen. Als toeristen weten dat het kopen van deze souvenirs een negatieve invloed heeft op de dieren en de natuur, zullen ze die misschien minder snel kopen. En worden er ook minder souvenirs geproduceerd en uit het wild gehaald.

    Lees verder
Femke Hilderink-Koopmans
Wildlife Expert WWF
Ervaar de dagelijkse uitdagingen van het beschermen van dieren door de ogen van Femke.
Bekijk haar blogs

Voor wie zijn we actief?

Jacht op- en handel in hun lichaamsdelen

Olifant
Olifant
55 Afrikaanse olifanten per dag gedood om hun ivoor.
Tijger
Tijger
Voor een stroper is een tijger goud waard; veel onderdelen van de tijger worden gebruikt om medicijnen van te maken.
Neushoorn
Neushoorn
Nog maar 25.000 neushoorns op de wereld omwille van de hoorn.
Jaguar
Jaguar
Als vervanger voor de lichaamsdelen van de tijger worden nu jaguars gebruikt in Chinese medicijnen.
Luipaard
Luipaard
Mensen betalen nog steeds grof geld voor een bontjas van een luipaardvacht.
Walvis
Walvis
Inmiddels is de commerciële jacht op walvissen allang verboden, maar dit wordt door landen als Japan en Noorwegen genegeerd.
Haai
Haai
Haaien worden massaal gevangen voor consumptie.

Resultaten en Updates

Smokkelaars veroordeeld tot lange straffen

Vorig jaar is een criminele bende opgepakt bij de grens tussen Rusland en China. De smokkelaars hadden veel dierlijke producten bij zich, zoals tijgervachten en berenpoten. Ze zijn nu veroordeeld tot gevangenisstraffen.
Meer info

Afrikaanse neushoorn nog steeds in gevaar, ondanks afname stroperij

Het aantal gestroopte neushoorns sinds 2017 is gedaald. In 2018 zijn er 259 minder neushoorns gestorven dan in het jaar ervoor. In totaal zijn er nog altijd 769 neushoorns gedood voor hun hoorn, en de bedreiging voor de neushoorn is nog niet geweken.
Meer info

Mijlpaal: betere bescherming voor de jaguar

14 jaguarlanden in Midden- en Zuid-Amerika, WWF en andere organisaties hebben 29 november uitgeroepen tot de Internationale Dag van de Jaguar. Tegelijkertijd presenteerden zij een plan voor betere bescherming van de jaguar.
Meer info
WWF / Bas Huijbregts

Wat kan ik doen?

De natuur heeft jouw hulp nodig

Word donateur

Help mee door de natuur structureel met ons te beschermen. Samen kunnen we werken aan een prachtige wereld vól natuur!