In actie tegen stropers

Toekomstkunde les 57

Micky Wiswedel / WWF

In Afrika kun je via webcams live meekijken bij de wilde dieren. Spot jouw groep een bijzonder wild dier? Deze webcams zijn ooit opgehangen om stropers te spotten, voornamelijk tijdens de pandemie waren stropers meer actief dan ooit.

In de nieuwe les van Toekomstkunde leren de kinderen meer over stroperij. Een leerzame les, waarbij kinderen zelf een kijkje nemen op de savanne en oplossingen bedenken om stropers te stoppen!

Groep 5 en 6

Samen kijken jullie naar een filmpje van het Jeugdjournaal en naar een livestream webcam uit Afrika. Welke dieren kunnen jullie spotten? Daarna leren kinderen meer over de verschillende redenen van stroperij. Ze gaan op een creatieve manier aan de slag met het bedenken van technische snufjes.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De bron is hier te vinden. Bekijk eerst de webpagina van het Jeugdjournaal. Bekijk het eventueel samen en praat na. Het kan ook goed zijn om voor de les begint al te vragen wat kinderen weten over stroperij, stropers en die dieren die vaak gestroopt worden.

Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.

Opdracht 2

Voor deze opdracht kijken jullie naar live-beelden uit Zuid-Afrika. Op de website van Africam kan de livestream bekeken worden. Help de kinderen eventueel op weg. Op de website moeten ze namelijk nog op een video klikken.

Het is leuk om de livestream op het digibord te tonen terwijl kinderen met de les bezig zijn.

Regelmatig zijn er wilde dieren te zien, zoals: olifanten, leeuwen, antilopen, apen. Ook zijn er veel vogels en insecten te zien. Laat kinderen er een paar minuten naar kijken en ga daarna verder met de les.

Opdracht 5

De kinderen gaan nieuwe oplossingen bedenken om een vorm van stroperij tegen te gaan. Het kan een technische oplossing zijn. Maar oplossingen in regelgeving zijn ook mogelijk. Laat ze vrij in de manier van verwerken. Een producttekening is leuk, maar een tekstuele omschrijving kan natuurlijk ook.

Martin Harvey / WWF

Groep 7 en 8

Samen kijken jullie naar een filmpje van het Jeugdjournaal en naar een livestream webcam uit Afrika. Welke dieren kunnen jullie spotten? Vervolgens leren kinderen meer over de verschillende redenen van stroperij en verzinnen ze technische en digitale oplossingen om stropers tegen te houden.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De bron is hier te vinden. Bekijk eerst de webpagina van het Jeugdjournaal. Bekijk het eventueel samen en praat na. Het kan ook goed zijn om voor de les begint al te vragen wat kinderen weten over stroperij, stropers en die dieren die vaak gestroopt worden.

Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.

Opdracht 2

Voor deze opdracht kijken jullie naar live-beelden uit Zuid-Afrika. Op de website van Africam kan de livestream bekeken worden. Help de kinderen eventueel op weg. Op de website moeten ze namelijk nog op een video klikken.

Het is leuk om de livestream op het digibord te tonen terwijl kinderen met de les bezig zijn.

Regelmatig zijn er wilde dieren te zien, zoals: olifanten, leeuwen, antilopen, apen. Ook zijn er veel vogels en insecten te zien. Laat kinderen er een paar minuten naar kijken en ga daarna verder met de les.

Opdracht 4

Praat na over de drie redenen. Wat zijn de overeenkomsten? En welk gevoel roept dit op bij de kinderen?

Opdracht 5

De kinderen gaan nieuwe oplossingen bedenken om een vorm van stroperij tegen te gaan. Het kan een technische oplossing zijn. Maar oplossingen in regelgeving zijn ook mogelijk. Laat ze vrij in de manier van verwerken. Een producttekening is leuk, maar een tekstuele omschrijving kan natuurlijk ook.

Inzendingen

Heeft jouw groep leuke ideeën bedacht om de stroperij tegen te gaan? Wij zijn altijd erg blij met alle inzendingen! Stuur de creaties en ander fotomateriaal gerust op naar: toekomstkunde@wwf.nl.

 

Andere berichten van WWF over dit onderwerp

Meer zwarte maar minder witte neushoorns in Afrika

IUCN onderzocht de populatie neushoorns in Afrika. Zwarte en witte neushoorns vertonen verschillende trends terwijl illegale handel een grote bedreiging blijft.
Meer info
Christiaan van der Hoeven / WWF-Netherlands

Interview Thomas Breuer

Lees het persoonlijke verhaal van Thomas Breuer, die dagelijks met en voor deze indrukwekkende dieren werkt.
Meer info
Peter Chadwick

Flying rhinos: de 250e zwarte neushoorn verhuisd

Het Black Rhino Range Expansion Project (BRREP) van WWF en partners in Zuid-Afrika voltooide onlangs met succes de translocatie van 20 zwarte neushoorns naar een nieuw leefgebied. Daaronder bevond zich de 250e neushoorn die veranderde van leefgebied. De 20e verjaardag van dit succesvolle project kreeg daarmee een feestelijk tintje.
Meer info
KAZA secretariat

Aantal Afrikaanse savanneolifanten in natuurgebied KAZA toegenomen

In Livingstone, Zambia, zijn vandaag de resultaten bekend gemaakt van de KAZA Elephant Survey, een telling van de olifanten in ’s werelds grootste natuurgebied Kavango-Zambezi (KAZA). Naar schatting leven er 227.900 olifanten in KAZA. Dit wijst op een stabiele populatie!
Meer info
Ola Jennersten / WWF-Sweden

Wilde olifanten in Zuidoost-Azië en China hebben dringend bescherming nodig

Vandaag is het Wereld Olifantendag. Natuurbeschermers en olifantenliefhebbers richten dan de aandacht op olifanten, hun kracht en schoonheid, maar ook de problemen waarmee zij te maken hebben en de steun die ze kunnen gebruiken voor hun voortbestaan. Dit jaar zetten wij de schijnwerpers op de wilde olifanten in Azië.
Meer info
Roger LeGUEN

6 dieren die last hebben van klimaatverandering

Klimaatverandering is de laatste jaren duidelijk merkbaar. We hebben te maken met meer hittegolven, overstromingen en de zeespiegel stijgt. Ook diersoorten hebben hier last van, de ene meer dan de andere. We zetten 6 dieren voor je op een rijtje die slachtoffer worden van klimaatverandering.
Meer info

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.