Een ijsbeer zonder ijs?

Toekomstkunde les 45

WWF Rusland

Wetenschappers maken zich grote zorgen, want in de afgelopen 20 jaar is driekwart van het zee-ijs op de Noordpool gesmolten. 

Voor het grootste landroofdier ter wereld, de ijsbeer, is het ijs van levensbelang om zijn voedsel te vinden. Kinderen weten na deze les alles over deze beer en doen een voorspelling over zijn leefomgeving in de toekomst. Want waar moet de ijsbeer heen zonder ijs?

Groep 5 en 6

Kinderen leren over de ijsbeer en ontdekken vervolgens waarom ijs op de Noordpool smelt. Ze begrijpen waarom dat geen goed nieuws is voor de ijsbeer. Daarna nemen ze een kijkje in het jaar 2050. Hoe ziet de wereld van een ijsbeer er dan uit? Ze maken een creatief dagboek.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Je kunt kinderen helpen door hen in categorieën te laten denken: uiterlijk, leefgebied, voortplanting en voedsel.

Opdracht 2

De bron is een nieuwsbericht en video van het Jeugdjournaal. De titel van het bericht is: ‘Nooit eerder zo weinig ijs op de Noordpool’. Bekijk het filmpje eventueel klassikaal. Kinderen kunnen de bron ook zelf raadplegen door naar wwf.nl/bron te gaan.

Opdracht 4

Deze opdracht verwerkt de stof die kinderen bij opdracht 2 hebben gelezen en gezien. Laat ze in hun eigen woorden opschrijven wat er gebeurt als het een aantal zomers heel warm is in het Noordpoolgebied. Niet alleen de ijsbeer heeft hier last van, ook vissen die afhankelijk zijn van ijs en kou komen hierdoor in de problemen.

Opdracht 5

Bij deze opdracht gaan kinderen aan de slag met bedenken hoe het leven van een ijsbeer er in het jaar 2050 jaar zal uitzien, als het steeds warmer wordt op de Noordpool. Zij doen dit door een dagboek (het printblad) van een ijsbeer in te vullen. Kinderen kunnen zowel schrijven als tekenen in de vakjes. Eventueel kun je kinderen in tweetallen deze opdracht laten uitvoeren.

Toekomst-vraag

De grootste bedreiging voor de ijsbeer vormt het verdwijnen van zee-ijs en daarmee zijn leefgebied. Het verdwijnen van zee-ijs is een direct gevolg van klimaatverandering. Wat kunnen kinderen zelf doen om klimaatverandering tegen te gaan? Denk aan een warme trui i.p.v. de verwarming een graadje hoger en het licht uitdoen in ruimtes waar niemand is. Zo helpen wij de vermindering van CO2 uitstoot een handje, en daarmee de ijsbeer!

Steve Morello / WWF

Groep 7 en 8

Kinderen vergelijken met een klasgenoot wat ze al weten over de ijsbeer. Vervolgens leren ze waarom ijs op de Noordpool smelt en waarom dat geen goed nieuws is voor de ijsbeer. Ze nemen een kijkje in de toekomst en verplaatsen zich in een ijsbeer in het jaar 2050... hoe ziet de wereld er dan uit?

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Je kunt kinderen helpen door hen in categorieën te laten denken: uiterlijk, leefgebied, voortplanting en voedsel.

Opdracht 2

De bron is een nieuwsbericht en video van het Jeugdjournaal. De titel van het bericht is: ‘Nooit eerder zo weinig ijs op de Noordpool’. Bekijk het filmpje eventueel klassikaal. Kinderen kunnen de bron ook zelf raadplegen door naar wwf.nl/bron te gaan.

Opdracht 4

Deze opdracht verwerkt de stof die kinderen bij opdracht 2 hebben gelezen en gezien. Laat ze in hun eigen woorden opschrijven wat er gebeurt als het een aantal zomers heel warm is in het Noordpoolgebied. Niet alleen de ijsbeer heeft hier last van, ook vissen die afhankelijk zijn van ijs en kou komen hierdoor in de problemen.

Opdracht 5

Bij deze opdracht gaan kinderen aan de slag met bedenken hoe het leven van een ijsbeer er in het jaar 2050 jaar zal uitzien, als het steeds warmer wordt op de Noordpool. Zij doen dit door een dagboek (het printblad) van een ijsbeer in te vullen. Kinderen kunnen zowel schrijven als tekenen in de vakjes. Eventueel kun je kinderen in tweetallen deze opdracht laten uitvoeren.

Toekomst-vraag

De grootste bedreiging voor de ijsbeer vormt het verdwijnen van zee-ijs en daarmee zijn leefgebied. Het verdwijnen van zee-ijs is een direct gevolg van klimaatverandering. Wat kunnen kinderen zelf doen om klimaatverandering tegen te gaan? Denk aan een warme trui i.p.v. de verwarming een graadje hoger en het licht uitdoen in ruimtes waar niemand is. Zo helpen wij de vermindering van CO2 uitstoot een handje, en daarmee de ijsbeer!

Achtergrondinformatie van WWF

WWF-NL / Hetty Kramer

IJsbeer

Het smeltende zee-ijs als gevolg van klimaatverandering is een sterke bedreiging in de toekomst voor het grootste roofdier ter wereld: de ijsbeer.
Meer info
Roger LeGUEN

6 dieren die last hebben van klimaatverandering

Klimaatverandering is de laatste jaren duidelijk merkbaar. We hebben te maken met meer hittegolven, overstromingen en de zeespiegel stijgt. Ook diersoorten hebben hier last van, de ene meer dan de andere. We zetten 6 dieren voor je op een rijtje die slachtoffer worden van klimaatverandering.
Meer info
James Morgan / WWF-UK

Werk aan de winkel in Groenland

WWF-medewerker Gert vertelt over de samenwerking met collega's in Groenland.
Meer info
WWF / Clive Tesar

30 jaar op de Noordpool

Het Noordpoolgebied: een magische witte wereld, met ijsberen, walrussen, temperaturen ver onder nul, afgelegen gemeenschappen en een dik pak ijs. Dit bijzondere gebied mag niet verloren gaan. Daarom werkt WWF hard aan de bescherming en het behoud van het Noordpoolgebied. Het Arctisch Programma van WWF viert dit jaar zijn 30ste verjaardag. Benieuwd wat we zoal bereikt hebben sinds 1992? We hebben een paar successen op een rij gezet.
Meer info
Global Warming Images / WWF

De Noordpool: een nieuwe zonbestemming?

Een blauwe lucht, een stralende zon, en een thermometer die 35 graden aangeeft. Iedereen in Nederland zoekt verkoeling en zucht onder de hitte. En dan is het pas maart! Het klinkt surrealistisch, maar dit is precies wat er in het Noordpoolgebied gebeurt. Het gebied zou langzaam moeten ontwaken uit de winterperiode nu de dagen langer worden. In plaats daarvan kampt deze koude, witte wereld met een hittegolf waardoor de temperaturen 30 graden hoger liggen dan normaal. Wat is er aan de hand?
Meer info
Richard Barrett / WWF-UK

Gezocht: walrus-detectives

Word een echte walrusdetective en help bij het onderzoek. Door mee te doen krijgen we beter inzicht in de populaties, leefgebieden en het aanpassingsvermogen van walrussen. En daarna kunnen we ze beter beschermen!
Meer info

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.