een reis over ijs

de ijsbeer

Toekomstkunde les 134

De kinderen leren over de ijsbeer en waardoor ze bedreigd worden. Ook maken ze een actieposter en kunnen hiermee kans maken op een ijsbeer-adoptiepakket!

Groep 5 en 6

Kinderen leren over de ijsbeer en waardoor dit dier bedreigd wordt.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De leerlingen schrijven op wat ze al weten over de ijsbeer.

Opdracht 3

Ga naar wwf.nl/bron en klik op: ‘les 134: Een reis over ijs’. Bekijk de video vanaf 5:45 tot 9:00. Dit kan eventueel klassikaal.

Opdracht 4

a De leerlingen schrijven op waarom de ijsbeer niet meer bruin is. Dit is zo omdat hij dan minder goed opvalt in de sneeuw en dit heeft hij nodig om te overleven. Ook is zijn witte vacht nu helemaal aangepast aan de kou.

b De kinderen kruisen aan of de stellingen over de vacht van de ijsbeer waar of niet waar zijn en gebruiken de informatie uit de video.

1 Waar

2 Niet waar (deze vetlaag is 10cm dik)

3 Waar

Opdracht 5

De kinderen schrijven op wat het gevolg is voor de ijsbeer dat de ijskappen smelten. Dit heeft alles te maken met het verdwijnen van het leefgebied voor zowel de ijsbeer als zijn prooi.

Opdracht 6

De kinderen maken een poster om actie te voeren voor de ijsbeer en maken bij inzending kans op een ijsbeer adopt pakket voor in de klas! Klik hier voor meer informatie. 




Groep 7 en 8

Kinderen leren over de ijsbeer en waardoor dit dier bedreigd wordt

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Leerlingen schrijven op wat ze al weten over de ijsbeer.

Opdracht 3

Ga naar wwf.nl/bron en klik op: ‘les 134: Een reis over ijs'. Bekijk de video vanaf 5:45 tot 9:00. Dit kan eventueel klassikaal.

Opdracht 4

a De leerlingen schrijven op waarom de ijsbeer niet meer bruin is. Dit is zo omdat hij dan minder goed opvalt in de sneeuw en dit heeft hij nodig om te overleven. Ook is zijn witte vacht nu helemaal aangepast aan de kou.

b De kinderen kruisen aan of de stellingen over de vacht van de ijsbeer waar of niet waar zijn en gebruiken de informatie uit de video.

1 Waar

2 Niet waar (deze vetlaag is 10cm dik)

3 Waar

Opdracht 5

De kinderen schrijven op wat het gevolg is voor de ijsbeer dat de ijskappen smelten. Dit heeft alles te maken met het verdwijnen van het leefgebied voor zowel de ijsbeer als zijn prooi.

Opdracht 6

De kinderen maken een poster om actie te voeren voor de ijsbeer en maken bij inzending kans op een ijsbeer adopt pakket voor in de klas! Klik hier voor meer informatie. 




Andere berichten van WWF over dit onderwerp

Avel Chucklanov

Adopt lessenpakket

Maak de lessen en maak kans op een adoptpakket voor in de klas.
Meer info
STCB

Bescherming zeeschildpaddennesten succesvol

Sinds de start van het nestseizoen in mei hebben al bijna 9000 babyschildpadjes de weg naar de zee rond de legstranden van Bonaire gevonden. Lees meer.
Meer info
John R. Gooding

Natuurbescherming, educatie en wetgeving gaan hand in hand

WWF-medewerker Evita Sanches vertelt over zeeschildpadbescherming op Curacao.
Meer info

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.