Een BIJzonder dier

Toekomstkunde les 59

Ola Jennersten / WWF-Sweden

Als je aan een bestuiver denkt, denk je waarschijnlijk gelijk aan de bij. Wel 75% van het groente en fruit dat we eten, moeten door bestuivers worden bestuift om te groeien.

Helaas zijn er ook bedreigingen voor de bestuivers. Zo zijn er steeds minder bloemen, er is in ons land steeds meer sprake van een monocultuur op landbouwgrond. Ook hebben bestuivers nog steeds te maken met gif. De kinderen leren meer over deze bedreigingen en schrijven hun eigen liedje om op te komen voor de bij!

Groep 5 en 6

Samen kijken jullie naar een filmpje over bijen. Hierin wordt duidelijk waarom het niet zo goed gaat met de bij en de kinderen verwerken dit op het werkblad. Vervolgens gaan ze samen aan de slag en schrijven ze hun eigen liedje om aandacht te vragen voor de bij. Kunnen jullie op het schoolplein ook nog zorgen voor meer insecten?

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De kinderen schrijven op wat de bij nodig heeft om te overleven. Ze hebben uiteraard bloemen nodig, maar wellicht weten kinderen ook al van de begrippen ‘nectar’ of ‘stuifmeel’. Als de kinderen er niet uit komen kunnen ze op internet zoeken.

Opdracht 2

Bekijk samen het filmpje van schooltv.nl. Aanvullend kun je de kinderen na dit filmpje vragen stellen, bijvoorbeeld: hoeveel van onze producten hebben bijen nodig om te groeien? En hoeveel wilde planten?

Opdracht 4

Er zijn meerdere antwoorden goed. Bijen kunnen minder goed leven door klimaatverandering, door het gebrek aan bloemen en doordat mensen gif op bloemen spuiten. Bij het weetje is het leuk om aanvullend te vertellen dat het vooral de vrouwtjes zijn die hard werken.

Opdracht 5

Deze opdracht is leuk in tweetallen of in een groepje van maximaal vier kinderen. Kinderen voor Kinderen heeft een lied uitgebracht over de bij. Het refrein staat op het werkblad. Het is leuk om dit lied op het digibord te laten zien ter inspiratie.

Ontvang bloemzaadjes!

Hebben jullie deze les over de bij uitgevoerd? Stuur het resultaat naar WWF via: toekomstkunde@wwf.nl. Wij zorgen dat jullie bloemzaadjes ontvangen om blije bijen te verwelkomen op het schoolplein! (op=op)

Groep 7 en 8

Samen kijken jullie naar een filmpje over bijen. Hierin wordt duidelijk waarom het niet zo goed gaat met de bij. De kinderen verwerken dit op het werkblad en denken na over wat we zouden missen als er geen bijen waren. Vervolgens gaan ze samen aan de slag en schrijven ze hun eigen liedje om aandacht te vragen voor de bij en om zijn bedreigingen duidelijk te maken. Kunnen jullie op het schoolplein ook nog zorgen voor meer insecten?

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De kinderen schrijven op wat de bij nodig heeft om te overleven. Om ze op weg te helpen kun je voorbeelden geven zoals ‘nectar’ of ‘stuifmeel’. Maar ook schone lucht is bijvoorbeeld belangrijk. In de bron van 2 wordt daar meer over duidelijk. Als de kinderen er niet uit komen, kunnen ze op internet zoeken.

Opdracht 2

Bekijk samen het filmpje van schooltv.nl. Aanvullend kun je de kinderen na dit filmpje vragen stellen, bijvoorbeeld: hoeveel van onze producten hebben bijen nodig om te groeien? En hoeveel wilde planten?

Opdracht 4

a. Er zijn meerdere antwoorden goed. Bijen kunnen minder goed leven door klimaatverandering, door het gebrek aan bloemen en doordat mensen gif op bloemen spuiten.

b. Hier zijn ook veel antwoorden goed, omdat 75% van ons groente en fruit bestuivers nodig heeft. Een paar voorbeelden zijn: courgettes, aardbeien, bananen, peren, tomaten, maar natuurlijk ook honing.

Bij het weetje is het leuk om aanvullend te vertellen dat het vooral de vrouwtjes zijn die hard werken.

Opdracht 5

Deze opdracht is leuk in tweetallen of in een groepje van maximaal vier kinderen. Kinderen voor Kinderen heeft een lied uitgebracht over de bij. Het refrein staat op het werkblad. Het is leuk om dit lied op het digibord te laten zien ter inspiratie.

Tip: extra videomateriaal

Het Klokhuis heeft een leuke en informatieve aflevering over bijen gemaakt. Zijn de kinderen nog niet klaar met bijen? Dan is dit filmpje leuk als aanvulling op de les.

Achtergrondinformatie van WWF

Ola Jennersten / WWF-Sweden

Duurzaam tuinieren

Wil je een milieuvriendelijkere tuin? We geven je 19 tips hoe je dat voor elkaar krijgt.
Meer info
Jacomijn Pluimers

Stop de afleiding, aan de slag met oplossingen voor natuur én boeren

Natasja Oerlemans, voedsel- en landbouwexpert van WWF-NL, vertelt over hoe we samen kunnen werken om zo de natuur én de boeren een oplossing te bieden.
Meer info
Shutterstock

WWF tekent Green Deal: meer plantaardig voedsel van eigen bodem

Vandaag ondertekent het Wereld Natuur Fonds de nationale Green Deal Eiwitrijke Gewassen. Meer peulvruchten van Nederlandse bodem zijn nodig om te kunnen voorzien in de groeiende vraag naar plantaardig voedsel en draagt bij aan minder stikstof in de lucht en meer natuur. Met de deal werken overheid, telers, verwerkers en cateraars samen om de teelt van peulvruchten in ons land weer economisch aantrekkelijk te maken.
Meer info
Yasmin Hargreaves Photography

Albert Heijn en WWF bundelen krachten om ecologische voetafdruk voedselsysteem in 2030 te halveren

Albert Heijn en WWF-NL werken de komende jaren nauw samen om de ecologische voetafdruk van producten in vers en houdbare ketens te halveren voor 2030. Door het tekenen van een meerjarige samenwerkingsovereenkomst bundelen de partijen hun krachten om het voedselsysteem versneld te verduurzamen.
Meer info
Willemina Heijenga

Natuurorganisaties steunen stevige keuzes stikstof

Vandaag presenteerde minister Van der Wal (Natuur en Stikstof) de maatregelen die nodig zijn om uit de stikstofimpasse te komen. LandschappenNL, de Natuur- en Milieufederaties, IVN, IUCN Nederland, SoortenNL, Vogelbescherming Nederland en het Wereld Natuur Fonds steunen de minister en roepen op nu snel werk te maken van de uitvoering van haar plannen.
Meer info
Frans Lemmens / Hollandse Hoogte

Beloning voor boeren die biodiversiteit stimuleren

Boer Carl van Jaarsveld ziet een toekomst voor boeren in Nederland. “De biodiversiteitsmonitor zorgt voor inkomsten en een rijkere natuur.”
Meer info

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.