Edward Parker / WWF
28 maart 2019

De Amazone droogt op

Per jaar gaat er gemiddeld 350 km2 aan oppervlaktewater verloren in de Amazone, blijkt uit nieuw onderzoek. Dit is slecht nieuws voor de rivierdolfijn en andere dieren die afhankelijk zijn van deze gebieden. Bouw van dammen, ontbossing en klimaatverandering zijn de grootste oorzaak.

Satellietfoto’s gemaakt over een periode van 33 jaar hebben deze verandering aan het licht gebracht. De analyses zijn gedaan door WWF-Brazilië en het Imazon Instituut, een non-profit organisatie gericht op het behouden van de Amazone, met ondersteuning van Google Earth Engine.

Negatief effect voor dieren en gemeenschappen

Bernardo Caldas van WWF-Brazilië: “De vele kleine en grote dammen zorgen er onder andere voor dat het water niet meer natuurlijk kan stromen, dit heeft een effect op het hele systeem. Natuurlijke overstromingsgebieden en lagunes drogen hierdoor op.” Veel verschillende diersoorten leven in de rivieren en meren, en zij zijn afhankelijk van deze gebieden om zich voor te planten. Het verlies van deze dynamische gebieden met stromend water en eb en vloed, brengt zoetwaterdolfijnen, vissen en schildpadden in gevaar. “We verliezen die plekken waar het leven in de Amazone ontstaat. Hierdoor wordt de lokale bevolking, die afhankelijk is van de planten en dieren in dit gebied, ook beïnvloed,” vertelt Caldas.

Zoeken naar een oplossing

Het onderzoek maakt deel uit van een aantal studies uitgevoerd door WWF-Brazilië. De studies willen de versnippering van rivieren in de Amazone en de effecten hiervan in kaart te brengen. Hierdoor kunnen nieuwe oplossingen worden gezocht voor een duurzame ontwikkeling van de regio en voor alle mensen en dieren die in het gebied leven.

Macaws papegaaien vliegen, Braziliƫ Adriano Gambarini / WWF Living Amazon Initiative