In actie voor het klimaat

Toekomstkunde les 72

Je hebt vast gehoord over de klimaattop van Glasgow. Duizenden wereldleiders en wetenschappers praten er over klimaatverandering en hoe we de problemen door klimaatverandering kunnen tegengaan.

Met deze les gaan kinderen zelf aan de slag met het thema klimaat. Ze leren over klimaatverandering en verzinnen zelf goede acties die ze kunnen uitvoeren voor een betere wereld!

Groep 5 en 6

Kinderen leren over een wandeling die mensen maken voor het klimaat. Vervolgens bedenken ze wat ze zelf kunnen doen tegen klimaatverandering en voor een betere wereld. Met een groepje verzinnen goede acties die ze op een bingokaart schrijven. Die acties gaan ze daadwerkelijk uitvoeren!

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De bron is deze pagina van het Jeugdjournaal. Kinderen kunnen zelf naar jeugdjournaal.nl gaan en rechtsboven zoeken met het woord: 'Glasgow'. Bekijk de video en lees de tekst die eronder staat eventueel samen.

Opdracht 2

Je kunt de kinderen vragen of ze zelf mee zouden lopen? De tweede vraag komt later bij opdracht 5 ook terug. Hier kun je ook een groepsopdracht van maken. Welke acties worden het vaakst genoemd?

Opdracht 5

Vorm van te voren groepjes. Aan te raden is om groepjes met 3 of 4 kinderen te kiezen. Je kunt een klassikale intro doen waarbij je verschillende thema's uitlicht en verwijst naar de tweede vraag van opdracht 2.

Een aantal acties die ze zouden kunnen kiezen:

  • Met de fiets of lopend naar school
  • De verwarming een graad lager gezet
  • Een vegetarisch gerecht gekookt
  • Iets korter of kouder gedoucht
  • X-dagen niets gekocht
  • Gecontroleerd of er geen overbodige lampen aanstaan thuis
  • Afval in de natuur opgeruimd
  • Afval goed gesorteerd en gescheiden
  • Iemand een tip gegeven over duurzaamheid

Bekijk ook deze tips van The Green Guide. Het is ook niet erg als kinderen acties overnemen van andere groepjes.

Opdracht 6

Hang de bingokaarten op een leuke plek in het klaslokaal en sta er in de komende dagen bij stil. Welk groepje heeft de kaart als eerste vol? Misschien kun je hier ook wel een leuke prijs voor bedenken. Het loont ook als kinderen hun ervaringen delen over de acties die ze hebben weggestreept. Praat erover. Hoe smaakte het plantaardige gerecht? Of wat heb je aan iemand thuis uitgelegd over het klimaat?

Aanvullend: zeespiegel

Laat aanvullend deze video van het Jeugdjournaal zien. Deze gaat over de stijgende zeespiegel, ook een gevolg van klimaatverandering.

Michel Gunther / WWF

Leuke resultaten uit deze les?

Deel het met #toekomstkunde op social media! Of mail het naar: toekomstkunde@wwf.nl

Groep 7 en 8

Kinderen halen voorkennis op over klimaatverandering en bedenken wat ze zouden zeggen tegen een wereldleider. Vervolgens bedenken ze wat ze zelf kunnen doen tegen klimaatverandering en voor een betere wereld. Met een groepje verzinnen goede acties die ze op een bingokaart schrijven. Daarna gaan ze die acties ook echt uitvoeren!

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Maak hier eventueel een klassikale opdracht van. Een aantal steekwoorden om daarbij te gebruiken: temperatuurstijging, broeikasgassen, uitstoot, rol van mensen, oplossingen, duurzaamheid.

Opdracht 2

De bron is deze pagina van het Jeugdjournaal. Kinderen kunnen zelf naar jeugdjournaal.nl gaan en rechtsboven zoeken met het woord: 'Glasgow'. Bekijk de video en lees de tekst die eronder staat eventueel samen.

Opdracht 5

Vorm van te voren groepjes. Aan te raden is om groepjes met 3 of 4 kinderen te kiezen. Je kunt een klassikale intro doen, eventueel aanvullend op wat kinderen bij opdracht 1 hebben opgeschreven.

Een aantal acties die ze zouden kunnen kiezen:

  • Met de fiets of lopend naar school
  • De verwarming een graad lager gezet
  • Een vegetarisch gerecht gekookt
  • Iets korter of kouder gedoucht
  • X-dagen niets gekocht
  • Gecontroleerd of er geen overbodige lampen aanstaan thuis
  • Afval in de natuur opgeruimd
  • Afval goed gesorteerd en gescheiden
  • Iemand een tip gegeven over duurzaamheid

Bekijk ook deze tips van The Green Guide. Het is ook niet erg als kinderen acties overnemen van andere groepjes.

Opdracht 6

Hang de bingokaarten op een leuke plek in het klaslokaal en sta er in de komende dagen bij stil. Welk groepje heeft de kaart als eerste vol? Misschien kun je hier ook wel een leuke prijs voor bedenken. Het loont ook als kinderen hun ervaringen delen over de acties die ze hebben weggestreept. Praat erover. Hoe smaakte het plantaardige gerecht? Of wat heb je aan iemand thuis uitgelegd over het klimaat?

Aanvullend: zeespiegel

Laat aanvullend deze video van het Jeugdjournaal zien. Deze gaat over de stijgende zeespiegel, ook een gevolg van klimaatverandering.

Andere berichten van WWF over dit onderwerp

wwf

Baanbrekend rapport van WWF en het Rode Kruis toont aan hoe de natuur levens kan redden

Natuurvernietiging heeft een enorme impact op de biodiversiteit in de Amazone en de Cerrado. Veel diersoorten verloren al tussen de 25 en 65 procent van hun oorspronkelijke verspreidingsgebied. Dit blijkt uit onderzoek van WWF Brazilië.
Meer info
naturepl.com / Inaki Relanzon / WWF

IPCC: Stop met klimaatvernietigende investeringen, investeer nu in klimaatoplossingen

De huidige investeringen in klimaatvernietigende activiteiten moeten zo snel mogelijk worden gestopt en dat geld moet aan oplossingen worden besteed die de CO2-uitstoot verminderen. We kunnen 40% uitstootvermindering bereiken die nodig is om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te bereiken met energiebesparende maatregelen. Eén van de belangrijkste conclusies uit het vandaag verschenen IPCC-rapport is dat de komende acht jaar cruciaal zijn om met deze maatregelen en oplossingen aan de slag te gaan.
Meer info
Global Warming Images / WWF

De Noordpool: een nieuwe zonbestemming?

Een blauwe lucht, een stralende zon, en een thermometer die 35 graden aangeeft. Iedereen in Nederland zoekt verkoeling en zucht onder de hitte. En dan is het pas maart! Het klinkt surrealistisch, maar dit is precies wat er in het Noordpoolgebied gebeurt. Het gebied zou langzaam moeten ontwaken uit de winterperiode nu de dagen langer worden. In plaats daarvan kampt deze koude, witte wereld met een hittegolf waardoor de temperaturen 30 graden hoger liggen dan normaal. Wat is er aan de hand?
Meer info

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.