In actie voor het klimaat
Toekomstkunde les 72
Je hebt waarschijnlijk wel gehoord over de klimaatmars. Duizenden mensen gingen in Den Haag de straat op om te protesteren voor het klimaat. Zelfs kinderen gingen met spandoeken de straat op. Waarom doen mensen dit? En wat is er dan aan de hand met het klimaat?
In deze les gaan kinderen zelf aan de slag met dit thema. Ze leren over klimaatverandering en verzinnen zelf goede acties die ze kunnen uitvoeren voor een betere wereld!
Groep 5 en 6
Kinderen leren dat leeftijdsgenoten in actie komen voor het klimaat.
Extra informatie bij deze les
Je kunt de kinderen vragen of ze zelf ook mee zouden demonstreren? De tweede vraag komt later bij opdracht 5 ook terug. Hier kun je ook een groepsopdracht van maken. Welke acties worden het vaakst genoemd?
Vorm van te voren groepjes. Aan te raden is om groepjes met 3 of 4 kinderen te kiezen. Je kunt een klassikale intro doen waarbij je verschillende thema's uitlicht en verwijst naar de tweede vraag van opdracht 2.
Een aantal acties die ze zouden kunnen kiezen:
- Met de fiets of lopend naar school
- De verwarming een graad lager gezet
- Een vegetarisch gerecht gekookt
- Iets korter of kouder gedoucht
- X-dagen niets gekocht
- Gecontroleerd of er geen overbodige lampen aanstaan thuis
- Afval in de natuur opgeruimd
- Afval goed gesorteerd en gescheiden
- Iemand een tip gegeven over duurzaamheid
Bekijk ook deze tips van The Green Guide. Het is ook niet erg als kinderen acties overnemen van andere groepjes.
Hang de bingokaarten op een leuke plek in het klaslokaal en sta er in de komende dagen bij stil. Welk groepje heeft de kaart als eerste vol? Misschien kun je hier ook wel een leuke prijs voor bedenken. Het loont ook als kinderen hun ervaringen delen over de acties die ze hebben weggestreept. Praat erover. Hoe smaakte het plantaardige gerecht? Of wat heb je aan iemand thuis uitgelegd over het klimaat?
Laat aanvullend deze video van het Jeugdjournaal zien. Deze gaat over de stijgende zeespiegel, ook een gevolg van klimaatverandering.
Leuke resultaten uit deze les?
Deel het met #toekomstkunde op social media! Of mail het naar: toekomstkunde@wwf.nl
Groep 7 en 8
Kinderen halen voorkennis op over klimaatverandering en bedenken wat ze zouden zeggen tegen een wereldleider. Vervolgens bedenken ze wat ze zelf kunnen doen tegen klimaatverandering en voor een betere wereld. Met een groepje verzinnen goede acties die ze op een bingokaart schrijven. Daarna gaan ze die acties ook echt uitvoeren!
Extra informatie bij deze les
Maak hier eventueel een klassikale opdracht van. Een aantal steekwoorden om daarbij te gebruiken: temperatuurstijging, broeikasgassen, uitstoot, rol van mensen, oplossingen, duurzaamheid.
De bron is deze video van het Jeugdjournaal. Kinderen kunnen zelf naar deze pagina gaan.
Vorm van te voren groepjes. Aan te raden is om groepjes met 3 of 4 kinderen te kiezen. Je kunt een klassikale intro doen, eventueel aanvullend op wat kinderen bij opdracht 1 hebben opgeschreven.
Een aantal acties die ze zouden kunnen kiezen:
- Met de fiets of lopend naar school
- De verwarming een graad lager gezet
- Een vegetarisch gerecht gekookt
- Iets korter of kouder gedoucht
- X-dagen niets gekocht
- Gecontroleerd of er geen overbodige lampen aanstaan thuis
- Afval in de natuur opgeruimd
- Afval goed gesorteerd en gescheiden
- Iemand een tip gegeven over duurzaamheid
Bekijk ook deze tips van The Green Guide. Het is ook niet erg als kinderen acties overnemen van andere groepjes.
Hang de bingokaarten op een leuke plek in het klaslokaal en sta er in de komende dagen bij stil. Welk groepje heeft de kaart als eerste vol? Misschien kun je hier ook wel een leuke prijs voor bedenken. Het loont ook als kinderen hun ervaringen delen over de acties die ze hebben weggestreept. Praat erover. Hoe smaakte het plantaardige gerecht? Of wat heb je aan iemand thuis uitgelegd over het klimaat?
Laat aanvullend deze video van het Jeugdjournaal zien. Deze gaat over de stijgende zeespiegel, ook een gevolg van klimaatverandering.