Mark Lutes / WWF
26 april 2018

Wereldwijde scheepvaartsector neemt milieumaatregelen

 

 
 
 
 
 
 
 
 

De internationale scheepvaart organisatie (IMO) van de Verenigde Naties heeft in april 2018 ingestemd met klimaatdoelstellingen voor de sector. Ook stemde de organisatie in met een verbod op het gebruik van zware stookolie in het kwetsbare noordpoolgebied, en met de aanpak van het groeiende probleem van plastic vervuiling van de oceanen.

 

Broeikasgassen halveren in 2050

De internationale scheepvaart moet in 2050 de uitstoot van broeikasgassen hebben gehalveerd ten opzichte van 2008. Om dit doel te behalen moeten schepen in 2030 al 40 procent minder CO2 uitstoten. Uiteindelijk moet de sector klimaatneutraal worden. Het is voor het eerst dat de scheepvaart een internationaal akkoord bereikt over de uitstoot van broeikasgassen. De komende jaren gaat de IMO de afspraken uitwerken. De scheepvaart sector maakte geen onderdeel uit van het klimaatakkoord van Parijs uit 2015. De scheepvaart is goed voor meer dan twee procent van de wereldwijde CO2-uitstoot.

Zware stookolie

Gezien de ernstige risico’s op vervuiling van het Noordpoolgebied zal er een verbod komen op het gebruik van zware stookolie, een restproduct van de olie industrie. Bovendien zorgt deze brandstof voor extra roetvorming, die bijdraagt aan het extra smelten van zee-ijs. De roetdeeltjes komen terecht op het poolijs. IJs weerkaatst het zonlicht (het zgn albedo effect) maar roet zorgt ervoor dat de warmte wordt vastgehouden, waardoor ijs en sneeuw sneller smelten. De scheepvaartsector had het gebruik en het vervoer van zware stookolie in Antarctica al verboden. WWF roept de lidstaten op alles in het werk te stellen om een ​​verbod in 2021 goed te keuren en snel uit te voeren.

Plastic vervuiling

De plastic vervuiling van de oceanen is een wereldwijd probleem. Een grote bron van deze vervuiling bestaat uit vissersgerei, waaronder visnetten. Het is al jaren bekend dat spooknetten miljoenen slachtoffers maken onder zeedieren. De internationale scheepvaartsector gaat actie ondernemen tegen de bijdrage van de scheepvaart aan de steeds ernstiger wordende mondiale plastic- en microplasticvervuiling. Vooral deze minuscule plastics hopen zich op in vissen en zeezoogdieren waar bijvoorbeeld de inheemse bevolking van het arctisch gebied afhankelijk van zijn.

Belangrijke stap

Gert Polet, Noordpooldeskundige bij WWF, noemt de gemaakte afspraken een belangrijke stap. “Het zend een sterk signaal uit naar de scheepvaartsector en brandstofleveranciers om te investeren in duurzame energie en energie besparing, en de snelle inzet daarvan.”

Gerelateerde artikelen

De Plastic Pledge voor de toerismebranche: één jaar later

Sinds 26 september 2019 tekenden 200 bedrijven en toerisme-organisaties de International Tourism Plastic Pledge. Een initiatief van MVO-Nederland gesteund door WWF. We zien meer en meer plastic in de natuur en op onze vakantiebestemmingen en dat willen we niet. Vol energie en goede ging iedereen aan de slag om samen plasticvervuiling te stoppen, maar de coronacrisis heeft ons allemaal echter twee stappen achteruit doen zetten in plaats van vooruit.
Meer info

Pakistaanse vissers redden walvishaaien

Sinds de start in 2012 van de samenwerking tussen Pakistaanse vissers en WWF-Pakistan zijn in totaal 110 walvishaaien veilig vrijgelaten door getrainde vissers. En dat is best een hele prestatie als je weet dat dit de grootste vissoort op aarde is. De dieren worden wel 12 meter lang! De vissers weten hoe ze kunnen voorkomen dat de dieren in de netten komen, maar ook hoe ze de dieren veilig kunnen redden en ook waarom zij deze dieren zouden moeten willen redden. Inmiddels zijn er in 2019 en 2020 geen gevallen meer van walvishaai-sterfte gemeld.
Meer info

Plastic Navigator

Nieuwe interactieve kaart laat de wijdverspreide plasticvervuiling in onze oceanen zien
Meer info

Blijf op de hoogte

Ontvang inspiratie, duurzame tips, het laatste natuurnieuws van WWF én 10% korting in onze duurzame webshop (ca. 2 mails per maand).