Mark Lutes / WWF
26 april 2018

Wereldwijde scheepvaartsector neemt milieumaatregelen

 

 
 
 
 
 
 
 
 

De internationale scheepvaart organisatie (IMO) van de Verenigde Naties heeft in april 2018 ingestemd met klimaatdoelstellingen voor de sector. Ook stemde de organisatie in met een verbod op het gebruik van zware stookolie in het kwetsbare noordpoolgebied, en met de aanpak van het groeiende probleem van plastic vervuiling van de oceanen.

 

Broeikasgassen halveren in 2050

De internationale scheepvaart moet in 2050 de uitstoot van broeikasgassen hebben gehalveerd ten opzichte van 2008. Om dit doel te behalen moeten schepen in 2030 al 40 procent minder CO2 uitstoten. Uiteindelijk moet de sector klimaatneutraal worden. Het is voor het eerst dat de scheepvaart een internationaal akkoord bereikt over de uitstoot van broeikasgassen. De komende jaren gaat de IMO de afspraken uitwerken. De scheepvaart sector maakte geen onderdeel uit van het klimaatakkoord van Parijs uit 2015. De scheepvaart is goed voor meer dan twee procent van de wereldwijde CO2-uitstoot.

Zware stookolie

Gezien de ernstige risico’s op vervuiling van het Noordpoolgebied zal er een verbod komen op het gebruik van zware stookolie, een restproduct van de olie industrie. Bovendien zorgt deze brandstof voor extra roetvorming, die bijdraagt aan het extra smelten van zee-ijs. De roetdeeltjes komen terecht op het poolijs. IJs weerkaatst het zonlicht (het zgn albedo effect) maar roet zorgt ervoor dat de warmte wordt vastgehouden, waardoor ijs en sneeuw sneller smelten. De scheepvaartsector had het gebruik en het vervoer van zware stookolie in Antarctica al verboden. WWF roept de lidstaten op alles in het werk te stellen om een ​​verbod in 2021 goed te keuren en snel uit te voeren.

Plastic vervuiling

De plastic vervuiling van de oceanen is een wereldwijd probleem. Een grote bron van deze vervuiling bestaat uit vissersgerei, waaronder visnetten. Het is al jaren bekend dat spooknetten miljoenen slachtoffers maken onder zeedieren. De internationale scheepvaartsector gaat actie ondernemen tegen de bijdrage van de scheepvaart aan de steeds ernstiger wordende mondiale plastic- en microplasticvervuiling. Vooral deze minuscule plastics hopen zich op in vissen en zeezoogdieren waar bijvoorbeeld de inheemse bevolking van het arctisch gebied afhankelijk van zijn.

Belangrijke stap

Gert Polet, Noordpooldeskundige bij WWF, noemt de gemaakte afspraken een belangrijke stap. “Het zend een sterk signaal uit naar de scheepvaartsector en brandstofleveranciers om te investeren in duurzame energie en energie besparing, en de snelle inzet daarvan.”

Gerelateerde artikelen

De toekomst van de ijsbeer: goed én slecht nieuws

De ijsbeerexperts van de International Union for the Conservation of Nature (IUCN) maakte onlangs de resultaten bekend van een uitgebreid ijsbeeronderzoek. De uitkomsten tonen de huidige situatie van verschillende ijsbeerpopulaties.
Meer info

Wereldwijde steun voor Plastic Smart Cities

Het Plastic Smart Cities initiatief van WWF krijgt steeds meer steun en aandacht. In 12 maanden tijd is er al voor 40 miljoen dollar (ruim 36 miljoen euro) aan donaties toegezegd voor projecten in steden in Thailand, Vietnam, Indonesië en de Filippijnen. En ook in Afrika is volop aandacht voor het intitiatief. Al deze steun is ook heel hard nodig om het gigantische probleem van plasticvervuiling op te lossen.
Meer info

De ‘onbereikbare’ Noordpool

De Noordpool; een ruig maar prachtig wit landschap, met veel sneeuw, ijs en temperaturen ver beneden het vriespunt. Een ongerept gebied waar fascinerende dieren leven, zoals de ijsbeer, de narwal en de walrus. We kennen de beelden, maar slechts enkelen zijn er ooit geweest. De Noordpool is immers ver weg en onbereikbaar, toch?
Meer info

Blijf op de hoogte

Ontvang inspiratie, duurzame tips, het laatste natuurnieuws van WWF én 10% korting in onze duurzame webshop (ca. 2 mails per maand).