F. Trujillo
01 oktober 2018

Rivierdolfijnen in Peru voor het eerst voorzien van zender

Voor alles is een eerste keer en afgelopen week was dat voor roze rivierdolfijnen in Peru het krijgen van satellietzenders. Een team van biologen, dierenartsen en geografen ging het Noordelijke Amazonegebied in, om de rivierdolfijnen te ‘taggen’.

Hoofdrolspelers in de rivier

Rivierdolfijnen spelen een belangrijke rol als groter roofdier in rivieren zoals de Amazone. Ze staan vaak aan de top van de voedselketen en aan de gezondheid van de rivierdolfijn kun je daarom vaak goed zien wat de status is van het ecosysteem waarin ze leven. Oftewel; gaat het goed met de rivierdolfijn? Dan is dat een goede indicatie om te zeggen dat het goed gaat met andere soorten in dat leefgebied. Helaas is de toekomst van rivierdolfijnen erg onzeker, want ze hebben te maken met veel bedreigingen. Zo vormen watervervuiling, stroperij, bijvangst en de bouw van dammen allemaal serieuze gevaren voor de dieren.

Snel terug het water in

Op dit moment is er nog onvoldoende informatie over de roze rivierdolfijn (Inia Geoffrensis) beschikbaar. Verder onderzoek is belangrijk om meer te weten te komen over bescherming en behoud van deze diersoort. Om de zenders te plaatsen, reisde het team onder leiding van WWF en lokale partner ProDelphinus, langs de Yanayacu Pucate rivier, op zoek naar de roze rivierdolfijn. Het vangen en taggen van de dolfijnen ging volgens een strak protocol dat het welzijn van de dieren voorop stelt en ervoor zorgt dat de dolfijnen snel weer terug in het water lagen. Er was een dierenarts aanwezig die de gezondheid van de gevangen dieren nauwlettend in de gaten hield. Al binnen een paar uur waren de satellietzenders succesvol geplaatst op drie mannelijke en één vrouwelijke rivierdolfijn.

Belangrijke gegevens

De satellietzenders helpen ons aan meer informatie over het gebruik van het leefgebied door de rivierdolfijnen: waar ze eten, waar ze zich voortplanten, enzovoorts. Zo kunnen de negatieve gevolgen van alle bedreigingen ook beter in kaart gebracht worden. Daarnaast krijgen we zo meer informatie over de verbindingen van de Amazonerivieren en het belang van beschermde gebieden. Kortom, allerlei belangrijke informatie die bijdraagt aan de bescherming van rivierdolfijnen en dus aan het hele natuurgebied in de Amazone-regio.