Geef dieren een stem
Toekomstkunde les 56
In oktober zijn nieuwe landelijke verkiezingen!
In deze les leren de leerlingen wat het verband is tussen politiek en natuur. Ze gaan aan de slag met hun eigen standpunten over natuur en duurzaamheid en laten op een creatieve manier hun eigen stem en die van de natuur horen.
Groep 5 en 6
Kinderen vormen hun eigen politieke partij voor de natuur. Samen bedenken ze ideeën over hoe hun omgeving duurzamer kan zijn. Ze vormen hun mening en maken hierover een campagneposter.
Extra informatie bij deze les
De leerlingen kiezen zelf een dier van het informatieblad waarvoor ze een partij op willen richten. Op het informatieblad staat wat voor dit dier belangrijk is en waar rekening mee gehouden moet worden.
Als de kinderen er niet uitkomen kunnen ze inspiratie opdoen door op internet te zoeken naar bestaande partijen. Het is leuk als er het dier waar ze voor gekozen hebben terugkomt in de naam.
Praat op het laatste weetje door en vraag of ze nog meer suggesties weten over wat ze zelf kunnen bijdragen. Op Squla staan veel goede suggesties.
Om nog wat meer discussie aan te moedigen kun je de leerlingen uitdagen door ze te laten bedenken hoe ze de oplossingen kunnen uitvoeren.
Kinderen gaan een campagneposter maken. Voor inspiratie kunnen ze op internet kijken. Bij WWF vinden we het altijd leuk om jullie creaties te ontvangen. Het helpt ons in ons werk. Stuur jullie posters of fotomateriaal gerust naar: toekomstkunde@wwf.nl
Alle groepjes presenteren hun campagne. Ieder kind heeft één stem, maar mag daarmee niet op zichzelf stemmen.
Groep 7 en 8
Kinderen vormen hun eigen politieke partij voor de natuur. Samen bedenken ze ideeën over hoe hun omgeving duurzamer kan zijn. Ze vormen hun mening en maken hierover een campagneposter.
Extra informatie bij deze les
De leerlingen kiezen zelf een dier van het informatieblad waarvoor ze een partij op willen richten. Op het informatieblad staat wat voor dit dier belangrijk is en waar rekening mee gehouden moet worden. Ze kunnen ook zelf een dier te kiezen, maar daar moet dan nog wel informatie bij opgezocht worden op het internet.
Als de kinderen er niet uitkomen kunnen ze inspiratie opdoen door op internet te zoeken naar bestaande partijen. Het is leuk als er het dier waar ze voor gekozen hebben terugkomt in de naam.
Bij het laatste weetje komt naar voren wat de kinderen zelf kunnen doen. Praat hierover en vraag of ze nog meer suggesties hebben over wat ze zelf kunnen bijdragen. Op de website van Squla staan goede suggesties.
Om nog wat meer discussie aan te moedigen kun je de leerlingen uitdagen door ze te laten bedenken hoe ze de oplossingen kunnen uitvoeren.
De kinderen gaan een campagneposter maken. Voor inspiratie kunnen ze op internet kijken. Bij WWF vinden we het altijd leuk om jullie creaties te ontvangen. Het helpt ons in ons werk. Stuur jullie posters of fotomateriaal gerust naar: toekomstkunde@wwf.nl.
Alle groepjes presenteren hun campagne. Ieder kind heeft één stem, maar mag daarmee niet op zichzelf stemmen.
Aanvullend: debatteren in de klas
Moet al het plastic verboden worden? Mogen wolven afgeschoten worden als ze schapen opeten? Het organiseren van een debat over natuur en duurzaamheid wordt erg eenvoudig met deze gratis how-to van WWF! Met inspiratie voor verschillende discussievormen en handige voorbeeldstellingen.