Geef de natuur een stem

Toekomstkunde les 56

WWF

Het is verkiezingtijd! In deze les van Toekomstkunde gaat jouw groep echte klasverkiezingen houden. Kinderen gaan aan de slag met hun eigen standpunten over natuur en duurzaamheid. Ze verzinnen ideeën om hun eigen (school)omgeving te vergroenen.

Groep 5 en 6

Kinderen vormen hun eigen politieke partij voor de natuur. Samen bedenken ze ideeën over hoe hun omgeving duurzamer kan zijn. Ze vormen hun mening en maken hierover een campagneposter.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De groepen mogen natuurlijk verschillen qua grootte. Het kan ook leuk zijn om in twee grote groepen aan de slag te gaan. Je kunt kinderen hier ook vragen wat ze al weten over politiek.

Opdracht 2

Als de kinderen er niet uitkomen kunnen ze inspiratie opdoen door op internet te zoeken naar bestaande partijen. Het is leuk als er in de naam naar voren komt dat ze voor de natuur staan.

Opdracht 3

Praat op het laatste weetje door en vraag of ze nog meer suggesties weten over wat ze zelf kunnen bijdragen. Op Squla stan veel goede suggesties.

Opdracht 4

Om het nog wat moelijker te maken kun je de leerlingen uitdagen door ze te laten bedenken hoe ze de oplossingen kunnen uitvoeren. Bij het voorbeeld van de prullenbak zouden ze vast kunnen nadenken over wie de prullenbakken moet gaan plaatsen en of dit speciale prullenbakken moeten zijn waarbij je het afval kunt scheiden. 

Opdracht 5

Kinderen gaan een campagneposter maken. Voor inspiratie kunnen ze op internet kijken. Bij WWF vinden we het altijd leuk om jullie creaties te ontvangen. Het helpt ons in ons werk. Stuur jullie posters of fotomateriaal gerust naar: toekomstkunde@wwf.nl 

Opdracht 6

Alle groepjes presenteren hun campagne. Ieder kind heeft één stem, maar mag daarmee niet op zichzelf stemmen. Kijk in hoevere het mogelijk is om de ideeën daadwerkelijk uit te voeren op school.

Groep 7 en 8

Kinderen vormen hun eigen politieke partij voor de natuur. Samen bedenken ze ideeën over hoe hun omgeving duurzamer kan zijn. Ze vormen hun mening en maken hierover een campagneposter.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De groepen mogen natuurlijk verschillen qua grootte. Het kan ook leuk zijn om de klas op te delen en in twee grote groepen aan de slag te gaan. Je kunt kinderen vragen wat ze al weten over politiek.

Opdracht 2

De kinderen geven wat meer vorm aan hun politieke partij. Als ze er niet uitkomen kunnen ze inspiratie opdoen door op internet te zoeken naar bestaande partijen. Het is leuk als er in de naam nar voren komt dat ze voor de natuur staan. 

Opdracht 3

Bij het laatste weetje komt naar voren wat de kinderen zelf kunnen doen. Praat hierover en vraag of ze nog meer suggesties hebben over wat ze zelf kunnen bijdragen. Op de website van Squla staan goede suggesties. 

Opdracht 5

Om het nog wat moelijker te maken kun je de leerlingen uitdagen door ze te laten bedenken hoe ze de oplossingen kunnen uitvoeren. Bij het voorbeeld van de prullenbak zouden ze vast kunnen nadenken over wie de prullenbakken moeten gaan plaatsen en of dit speciale prullenbakken moeten zijn waarbij je het afval kan scheiden.

Opdracht 5

De kinderen gaan een campagneposter maken. Voor inspiratie kunnen ze op internet kijken. Bij WWF vinden we het altijd leuk om jullie creaties te ontvangen. Het helpt ons in ons werk. Stuur jullie posters of fotomateriaal gerust naar: toekomstkunde@wwf.nl. 

Opdracht 6

Alle groepjes presenteren hun campagne. Ieder kind heeft één stem, maar mag daarmee niet op zichzelf stemmen. Kijk in hoeverre het mogelijk is om de ideeën daadwerkelijk uit te voeren op school.

Aanvullend: debatteren in de klas

Moet al het plastic verboden worden? Mogen wolven afgeschoten worden als ze schapen opeten? Het organiseren van een debat over natuur en duurzaamheid wordt erg eenvoudig met deze gratis how-to van WWF! Met inspiratie voor verschillende discussievormen en handige voorbeeldstellingen.

Download de how-to

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde