De das en zijn burcht

Toekomstkunde les 55

Shutterstock

Een dassenburcht heeft soms wel 10 ingangen en bestaat altijd uit aparte kamers, die door de dassenfamilie zelfs worden ingericht met een vloerkleedje van mos. Zo'n burcht gaat vaak generaties lang mee.

Wat weet jouw groep over de das? En hoe kijken ze naar een nieuwsbericht uit 2021, waarbij een dassenfamilie met jongen uit hun burcht werd gehaald om op die plaats huizen te bouwen?

Groep 5 en 6

Kinderen bekijken een video over een dassenburcht en leren hoe de das leeft. Ze lezen een nieuwtje over een dassenfamilie die moet wijken voor nieuwbouw. Vervolgens denken ze na over andere dieren die ook deels onder de grond leven. Als afsluiting gaan ze de das in het zonnetje zetten. Voor dit unieke dier ontwerpen ze hun eigen stropDAS.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De video komt van Schooltv en kunnen kinderen zelf raadplegen door naar wwf.nl/bron te gaan. Praat eventueel na over de video. Wat wisten de kinderen al en wat nog niet?

Opdracht 2

Lees het verhaal eventueel samen. Het is gebaseerd op een echt nieuwtje uit februari 2021. Diverse media schreven erover, waaronder de NOS.

Opdracht 4

A. De burcht is als een huis voor een dassenfamilie, vol met verschillende kamers. Ze slapen en schuilen er en de jongen worden er grootgebracht.

B. Een aantal dieren die ook soms onder de grond leven zijn: mieren, vossen, konijnen en mollen.

C. Ga samen in gesprek over vraag c. Benader het vanuit meerdere partijen. Dus vanuit de dassen, maar ook vanuit mensen die een huis nodig hebben, maar zijn daar ook andere oplossingen voor te verzinnen? En moeten we alleen dieren die met uitsterven worden bedreigd goed beschermen?

Opdracht 5

Laat de kinderen eerst hun weetjes en feitjes uitschrijven, voordat ze beginnen aan het versieren van de stropDAS. Zijn jullie klaar? Zorg dan dat de stropdassen een mooie plek in het lokaal krijgen of organiseer een dag waarop jullie allemaal deze stropDAS omdoen. Het kan leuk zijn om gaatjes in de das te maken en deze dan door een touwtje om te hangen.

Groep 7 en 8

Kinderen bekijken een video over een dassenburcht en leren hoe de das leeft. Ze lezen een nieuwtje over een dassenfamilie die moet wijken voor nieuwbouw. Hierdoor denken ze na over de relatie tussen mensen, dieren en natuur. Hebben mensen en dieren evenveel rechten? Ze verwerken hun eigen mening op een leuke stropDAS.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De video komt van Schooltv en kunnen kinderen zelf raadplegen door naar wwf.nl/bron te gaan. Praat eventueel na over de video. Wat wisten de kinderen al en wat nog niet?

Opdracht 2

Lees het verhaal eventueel samen. Het is gebaseerd op een echt nieuwtje uit februari 2021. Diverse media schreven erover, waaronder de NOS

Opdracht 4

Maak er eventueel een debatronde van, waarbij jullie de genoemde stellingen bespreken en kinderen zelf nieuwe stellingen inbrengen. Probeer kinderen te laten begrijpen dat mensen, dieren en natuur erg met elkaar verbonden zijn. Soms meer dan we zelf doorhebben.

Opdracht 5

Laat de kinderen eerst kreet of zin uitwerken, voordat ze beginnen aan het maken van de stropDAS. Zijn jullie klaar? Zorg dan dat de stropdassen een mooie plek in het lokaal krijgen of organiseer een dag waarop jullie allemaal deze stropDAS omdoen. Het kan leuk zijn om gaatjes in de das te maken en deze dan door een touwtje om te hangen.

TIP: Extra videomateriaal

Het internet staat vol met leuke video's van dassen. Laat de kinderen dit na afloop of voorafgaand aan de les bekijken. Bijvoorbeeld deze video, waarin duidelijk wordt hoe dassen leven en hoe ze hun burcht onderhouden. Of deze speciale ontmoeting van een wandelaar die dit bijzondere nachtdier overdag tegenkwam.

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.