toekomstkunde20-21

Zuinig zijn met kleding

Les 50: Toekomstkunde over kleding en de impact op ons milieu. Wat zijn oplossingen om duurzaam met kleding om te gaan?

Impact

Gemiddeld kopen we in Nederland 46 nieuwe kledingstukken per jaar. En ook bezitten we gemiddeld 50 kledingstukken die we vrijwel nooit dragen. Als het gaat om de kledingindustrie, valt er veel winst te behalen op het gebied van duurzaamheid.

Kinderen gaan daar tijdens deze les mee verder. Welke initiatieven bestaan er al? En wat kunnen ze zelf thuis doen om hun impact te verkleinen?

LESMATERIAAL VOOR GROEP 5 EN 6

Kinderen houden een kort interview met een klasgenootje en ontdekken zo dat kleding en duurzaamheid nauw verbonden kunnen zijn. Ze leren over een initiatief voor kinderkleding dat met het kind meegroeit. Vervolgens duiken ze hun eigen kast in en bedenken ze een advertentie voor tweedehands kleding.

LESMATERIAAL VOOR GROEP 7 EN 8

Kinderen houden een kort interview met een klasgenootje en ontdekken dat kleding en duurzaamheid nauw verbonden kunnen zijn. Ze leren over een initiatief voor kinderkleding dat met het kind meegroeit. Vervolgens denken ze na over de toekomst van kleding en verzinnen ze zelf een advertentie een tweedehands kledingstuk, na het doen van onderzoek.

Tas maken van een t-shirt

Van een oud t-shirt maak je eenvoudig een nieuwe tas! Bekijk in deze video hoe dat moet (2 minuten) en voeg deze opdracht eventueel toe aan de les als er tijd over is! 

Achtergrondinformatie van WWF

iStock

De kledingberg

Kleding. We kopen er steeds meer van en gebruiken het steeds korter. Bovendien moet het steeds goedkoper gemaakt worden. Het is eigenlijk een wegwerpartikel geworden. Hoe krijg je nu een duurzamere garderobe?
Meer info

Leerkrachtenpagina

Bekijk alle Toekomstkunde-lessen of stuur een onderwerp in voor een nieuwe les!