Zuinig met water

Toekomstkunde les 28

Istockphoto.com / WWF-Canada

Water is niet weg te denken uit ons dagelijks leven. Gemiddeld gebruikt een persoon zo’n 120 liter water per dag. Waterbedrijven waarschuwen voor grote tekorten bij wederom een droge zomer.

Met deze nieuwe les ontdekken kinderen waar we allemaal water voor gebruiken en hoe we hier bewust en zuinig mee om kunnen gaan. Om ook in tijden van droogte voldoende drinkwater te hebben. 

Groep 5 en 6

Kinderen denken na over waar ze water voor gebruiken en komen erachter dat er in Nederland ook een tekort aan drinkwater kan zijn. Ze maken zelf stickers om thuis aandacht te vragen voor het besparen van water.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

 Laat het kind erop los fantaseren. Bespreek deze opdracht eventueel klassikaal. Het kan helpen om in ‘categorieën’ te denken: persoonlijke verzorging, eten en koken, tuinieren, etc.

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Het is filmpje van het Jeugdjournaal. Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.

Opdracht 4

Een paar mogelijke oplossingen: Iemand doucht elke dag 10 minuten: Minder lang douchen (of 1 keer per 2 dagen). Een vaatwasser die nog niet vol is wordt wel aangezet: Zet de vaatwasser pas aan als hij vol is. Tijdens het tandenpoetsen laat iemand het water stromen: Zet het water uit terwijl je poetst. Voor 1 vies kledingstuk wordt de wasmachine aangezet – Wacht tot er meer vieze kleren zijn.

Opdracht 5

Het kind gaat zelf stickers maken en kan daarvoor het bijgevoegde printblad gebruiken. Opplakken kan met een beetje tape of met ‘poster buddies’. Eventueel kunnen er verschillende stickers gemaakt worden met een verschillend ontwerp voor bijvoorbeeld de kraan in de keuken en die van de badkamer.

 

Unsplash

Groep 7 en 8

Kinderen leren over drinkwater en staan stil bij hun eigen waterverbruik. Ze berekenen welke dingen in huis veel water verbruiken en hoe dit beter kan. Met zelf ontworpen stickers vragen ze aandacht voor het zuinig omgaan met water thuis.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Een écht watertekort zoals in sommige Afrikaanse landen zal in Nederland niet gauw voorkomen. Maar watertekorten komen wel degelijk voor, bijvoorbeeld in de zomer van 2019. Dan bepaalt een commissie dat mensen minder water moeten gebruiken door geen auto’s meer te wassen of tuinen te besproeien. Zo blijft er voldoende water over om te drinken en voor boeren om hun gewassen water te geven

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Het is filmpje van het Jeugdjournaal. Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.

Opdracht 4

Een aantal antwoorden: (ze kunnen iets afwijken, afhankelijk van de gevonden bron)

8 minuten douchen: 70 liter water.

Vaatwasser: 16 liter water.

Tandenpoetsen (als je de kraan niet laat lopen): 4 liter bij 2 minuten poetsen.

Wasmachine: 54 liter.

Tuin besproeien (10 m2): 100 liter.

Opdracht 5

Het kind gaat zelf stickers maken en kan daarvoor het bijgevoegde printblad gebruiken. Opplakken kan met een beetje tape of met ‘poster buddies’. Eventueel kunnen er verschillende stickers gemaakt worden met een verschillend ontwerp voor bijvoorbeeld de kraan in de keuken en die van de badkamer.

Video: Nederlands water

Het drinkwater in Nederland wordt uit de grond gewonnen. Dit is vaak regenwater of water dat van rivieren afkomt. Dit wordt vervolgens gezuiverd voordat het bij ons uit de kraan komt. Maar hoe gaat dat precies?

Verrijk je les en ontdek meer over ons drinkwater met deze video van Schooltv.

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.