Nederlandse natuur in de problemen
Toekomstkunde les 18
De Nederlandse natuur op land staat er slechter voor dan ooit. Sinds 1990 zijn populaties wilde dieren op landbouwgrond gemiddeld gehalveerd. Vogels en vlinders die vroeger overal rondfladderden, zijn nu bijna een zeldzaamheid geworden.
Wat zijn de oorzaken van deze achteruitgang? En hoe kunnen we er een positieve draai aan geven? Dat ontdekt jouw groep met deze les!
Groep 5 en 6
Kinderen leren welke rol boerenland heeft in het Nederlandse landschap. Ze ontdekken door te tekenen wat er in ons land leeft en wat de invloed is van een kruidenrijk grasland op het aantal wilde dieren.
Extra informatie bij deze les
Je kunt er ook voor kiezen om dit interview klassikaal te behandelen. Laat steeds een kind een vraag en een antwoord voorlezen en praat na met de klas over wat ze gehoord hebben. Zo worden alle kinderen optimaal betrokken. Je vindt het interview hier.
Ter info: De weetjes komen allemaal uit het Living Planet Report Nederland 2020: Natuur en Landbouw verbonden. Deze speciale Nederlandse editie verscheen donderdag 6 februari 2020.
Gebruik eventueel het digibord om planten, bloemen, kruiden en verschillende wilde dieren te laten zien. Zo kunnen kinderen het gebruiken als inspiratie en natekenen.
Je kunt overwegen om deze vraag klassikaal te behandelen. Wat is er mogelijk om de omgeving rond school insect-vriendelijk te maken en hoe helpt dit de natuur in Nederland? De kinderen kunnen hier als klas misschien wel een plannetje voor maken om voor te leggen aan de directeur.
Groep 7 en 8
Kinderen leren over landbouw en maken kennis met de eigenschappen van het boerenland. Ze ontdekken dat dit land thuis is van veel unieke natuur en bedenken zelf een plan om meer wilde dieren op het boerenland te krijgen.
Extra informatie bij deze les
Het goede antwoord op de vraag over de hoeveelheid landbouwgrond in Nederland is ongeveer 60% (kaartje 2).
Laat de kinderen het interview van Janouk met boer Brunia Jaring lezen. Je kunt er ook voor kiezen om dit interview klassikaal te behandelen. Zo worden alle kinderen optimaal betrokken. Je vindt het interview hier.
Je kunt als extra bron bij deze les eventueel ook een filmpje over de gevolgen van stikstof voor de Nederlandse natuur op de Sallandsche Heuvelrug laten zien. In dit filmpje wordt goed uitgelegd wat de gevolgen zijn voor de hele (voedsel)keten als er teveel stikstof in de grond zit.
Ter info: De weetjes komen allemaal uit het Living Planet Report Nederland 2020: Natuur en Landbouw verbonden. Deze speciale Nederlandse editie verscheen donderdag 6 februari 2020.
Het idee bij deze opdracht is dat kinderen zelf de vorm van uitwerken bedenken, maar het kan helpen om hier klassikaal wel enige kaders
voor vast te stellen. Gebruik eventueel ook het digibord om enkele steekwoorden of invalshoeken gezamenlijk te bedenken en op te schrijven. Bij opdracht 4 zijn kinderen erachter gekomen dat meer bloemen en kruiden een mogelijke oplossing is, maar wat komt daar allemaal bij kijken? (qua logistiek, beschikbaar land, onderhoud, etc.)
En hoe zorgen ze ervoor dat boeren hun oplossing ook gaan omarmen? Hebben kinderen een toffe oplossing bedacht? Laat het ons weten via de mail: toekomstkunde@wwf.nl.
Je kunt overwegen om deze vraag klassikaal te behandelen. Wat is er mogelijk om de omgeving rond school insect-vriendelijk te maken en hoe helpt dit de natuur in Nederland? De kinderen kunnen hier als klas misschien wel een plannetje voor maken om voor te leggen aan de directeur.