Nederlandse natuur in de problemen

Toekomstkunde les 18

Frans Lemmens / Hollandse Hoogte

De Nederlandse natuur op land staat er slechter voor dan ooit. Sinds 1990 zijn populaties wilde dieren op landbouwgrond gemiddeld gehalveerd. Vogels en vlinders die vroeger overal rondfladderden, zijn nu bijna een zeldzaamheid geworden.

Wat zijn de oorzaken van deze achteruitgang? En hoe kunnen we er een positieve draai aan geven? Dat ontdekt jouw groep met deze les!

Groep 5 en 6

Kinderen leren welke rol boerenland heeft in het Nederlandse landschap. Ze ontdekken door te tekenen wat er in ons land leeft en wat de invloed is van een kruidenrijk grasland op het aantal wilde dieren.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 2

Je kunt er ook voor kiezen om dit interview klassikaal te behandelen. Laat steeds een kind een vraag en een antwoord voorlezen en praat na met de klas over wat ze gehoord hebben. Zo worden alle kinderen optimaal betrokken. Je vindt het interview hier.

Opdracht 3

Ter info: De weetjes komen allemaal uit het Living Planet Report Nederland 2020: Natuur en Landbouw verbonden. Deze speciale Nederlandse editie verscheen donderdag 6 februari 2020.

Opdracht 5

Gebruik eventueel het digibord om planten, bloemen, kruiden en verschillende wilde dieren te laten zien. Zo kunnen kinderen het gebruiken als inspiratie en natekenen.

Toekomst-vraag

Je kunt overwegen om deze vraag klassikaal te behandelen. Wat is er mogelijk om de omgeving rond school insect-vriendelijk te maken en hoe helpt dit de natuur in Nederland? De kinderen kunnen hier als klas misschien wel een plannetje voor maken om voor te leggen aan de directeur.

Shutterstock

Groep 7 en 8

Kinderen leren over landbouw en maken kennis met de eigenschappen van het boerenland. Ze ontdekken dat dit land thuis is van veel unieke natuur en bedenken zelf een plan om meer wilde dieren op het boerenland te krijgen.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Het goede antwoord op de vraag over de hoeveelheid landbouwgrond in Nederland is ongeveer 60% (kaartje 2).

Opdracht 2

Laat de kinderen het interview van Janouk met boer Brunia Jaring lezen. Je kunt er ook voor kiezen om dit interview klassikaal te behandelen. Zo worden alle kinderen optimaal betrokken. Je vindt het interview hier.

 

Je kunt als extra bron bij deze les eventueel ook een filmpje over de gevolgen van stikstof voor de Nederlandse natuur op de Sallandsche Heuvelrug laten zien. In dit filmpje wordt goed uitgelegd wat de gevolgen zijn voor de hele (voedsel)keten als er teveel stikstof in de grond zit.

Opdracht 3

Ter info: De weetjes komen allemaal uit het Living Planet Report Nederland 2020: Natuur en Landbouw verbonden. Deze speciale Nederlandse editie verscheen donderdag 6 februari 2020.

Opdracht 5

Het idee bij deze opdracht is dat kinderen zelf de vorm van uitwerken bedenken, maar het kan helpen om hier klassikaal wel enige kaders

voor vast te stellen. Gebruik eventueel ook het digibord om enkele steekwoorden of invalshoeken gezamenlijk te bedenken en op te schrijven. Bij opdracht 4 zijn kinderen erachter gekomen dat meer bloemen en kruiden een mogelijke oplossing is, maar wat komt daar allemaal bij kijken? (qua logistiek, beschikbaar land, onderhoud, etc.)
En hoe zorgen ze ervoor dat boeren hun oplossing ook gaan omarmen? Hebben kinderen een toffe oplossing bedacht? Laat het ons weten via de mail: toekomstkunde@wwf.nl.

Toekomst-vraag

Je kunt overwegen om deze vraag klassikaal te behandelen. Wat is er mogelijk om de omgeving rond school insect-vriendelijk te maken en hoe helpt dit de natuur in Nederland? De kinderen kunnen hier als klas misschien wel een plannetje voor maken om voor te leggen aan de directeur.

Achtergrondinformatie van WWF

WWF Living Planet Report: Nederlandse natuur in grote problemen

Onze unieke Nederlandse natuur op land staat er slechter voor dan ooit. Sinds 1990 zijn populaties wilde dieren in zowel open natuurgebieden zoals heide, als in het agrarisch landschap, gemiddeld gehalveerd. Diverse vogel-, vlinder- en reptielensoorten die vroeger algemeen voorkwamen zijn tegenwoordig zeldzaam.
Meer info
WWF / Andras Kiraly

Een reisverslag: op zoek naar water in Hongarije

Begin augustus was ik een paar dagen op werkbezoek in Hongarije. Ik praat met lokale bevolking en organisaties, om te kijken hoe we natuurlijke oplossingen kunnen gebruiken in droge gebieden hier. Ik neem je graag mee in mijn reisverslag!
Meer info

Zwarte Zaterdag naar Zweden?

WWF-medewerker Merijn Hougee vertelt over het wisselvallige weer, de klimaatcrisis, maar neemt je ook mee in de oplossingen in plaats van de problemen.
Meer info

Wet voor natuurherstel Europa gaat door: opluchting bij natuur- en milieuorganisaties

Een meerderheid van het Europees Parlement heeft zojuist ingestemd met het voorstel voor de Europese Natuurherstelwet. De Nederlandse natuur- en milieuorganisaties reageren opgelucht, want natuurherstel in Europa komt hiermee een stap dichterbij.
Meer info
Wild Wonders of Europe / Widstrand / WWF

Bijna 1 miljoen Europese burgers spreken zich uit voor de Natuurherstelwet!

Morgen, woensdag 12 juli, zullen de leden van het Europees Parlement hun beslissende stem uitbrengen over de Natuurherstelwet. Het is de laatste kans voor het Europees Parlement om de wetenschap niet langer te negeren en om de schrikbarende snelheid van natuurverlies in Europa niet langer in de wind te slaan.
Meer info
Natuurmonumenten / Alexander-Cox

5 voordelen van natuurherstel

Lees 5 voordelen van natuurherstel in verschillende natuurgebieden.
Meer info

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.