06 december 2022

Historisch akkoord: EU neemt wet aan tegen ontbossing

Producten die verband houden met ontbossing worden niet meer toegelaten op de Europese markt. Enkele uren geleden werden de onderhandelingen over de wet over ontbossing afgerond en werd een historisch akkoord bereikt! Deze verordening is de eerste ter wereld die wereldwijde ontbossing aanpakt en de Europese voetafdruk op de natuur aanzienlijk zal verminderen. Dit resultaat is een belangrijke overwinning van de campagne #Together4Forests die WWF en ruim 200 andere organisaties twee jaar geleden lanceerden.

“We hebben geschiedenis geschreven met deze eerste wet ooit tegen ontbossing”, zegt Seline Meijer, voedselexpert bij WWF. “Als belangrijk handelsblok verandert de Europese Unie niet alleen de spelregels voor consumptie binnen de eigen grenzen, maar vormt ook een stimulans voor andere landen om hun beleid op ontbossing te wijzigen. De wet is niet perfect, maar bevat zeker veel sterke elementen.”

Europa importeur ontbossing

De afgelopen twee jaar riepen 1,2 miljoen Europese burgers, ruim 200 organisaties, wetenschappers, inheemse leiders en vooruitstrevende bedrijven op om ontbossing te weren van de Europese markt. De Europese Unie is namelijk een van ’s werelds grootste importeurs van producten gelinkt aan tropische ontbossing.

“Producenten moeten voortaan aantonen dat hun producten vrij zijn van de vernietiging en aantasting van bossen. Dit zal gaan om onder meer soja, cacao, palmolie, rundvlees, koffie, bepaalde soorten hout en rubber. Producten moeten traceerbaar zijn tot op het perceel waar ze zijn geproduceerd, dit biedt de consument zekerheid. Jaarlijks zullen er controles worden uitgevoerd om na te gaan of bedrijven aan de wetgeving voldoen”, vertelt Meijer.

Zonsopgang boven de bomen

Sterke wet bevat minpunten

Helaas bevat de wet ook enkele grote minpunten. Zo beschermt de wet alleen tropische bossen tegen vernietiging, terwijl andere beboste gebieden zoals savannes niet onder de wet vallen. Ook deze gebieden staan enorm onder druk door de grootschalige ontwikkeling van landbouw. Over een jaar wordt opnieuw bekeken of ook andere beboste gebieden worden toegevoegd aan de wet.

Een andere gemiste kans is het gebrek aan een duidelijke erkenning van mensenrechten, met name van inheemse en lokale gemeenschappen. De huidige tekst beperkt het toepassingsgebied van de mensenrechten tot nationale wetten: dit betekent dat indien bepaalde rechten van gemeenschappen niet in de nationale wetgeving zijn opgenomen, zij ook niet door de EU-wetgeving zullen worden beschermd.

Doorzetten

#Together4Forests, gesteund door ruim 200 ngo's, volgt de implementatie en uitvoering van deze wet de komende tijd op de voet. “We hebben een eerste stap bereikt, nu moeten we doorzetten en het waarmaken.”