
Een kijkje achter de schermen bij de WWF-webshop
De webshop van WWF-NL is veel meer dan een online winkel. Het is een inspiratiebron voor een duurzame levensstijl. En het biedt mensen de mogelijkheid om bij te dragen aan onze projecten wereldwijd. De webshop speelt een belangrijke rol in het ondersteunen van de missie van WWF. Niet alleen financieel, maar ook door producten te kiezen die aansluiten bij onze visie. In dit blogartikel nemen we een kijkje achter de schermen van de webshop om te zien hoe alles bijdraagt aan de missie van WWF.
Hoe de webshop bijdraagt aan de missie van WWF
Via de webshop kan iemand op een laagdrempelige manier bijdragen aan het Wereld Natuur Fonds. Niet iedereen kan of wil immers donateur worden. De wbshop is dan een aantrekkelijk alternatief; je geeft nog steeds een bijdrage aan het goede doel, maar krijgt daar ook iets voor terug: een mooi duurzaam product. Een cadeau voor jezelf of voor een ander, maar vooral een cadeau voor de natuur.
De opbrengsten van de webshop worden ingezet voor het financieren van onze projecten. Maar het gaat verder dan dat. De producten die we verkopen zijn een verlengstuk van onze waarden en missie. Ze dragen er op verschillende manieren aan bij:
- Duurzaam ontworpen: veel producten zijn gemaakt van gerecycled materiaal of kun je later weer hergebruiken.
- Een bewust alternatief: met onze producten bieden we duurzame alternatieven voor alledaagse producten, zoals een bamboe tandenborstel of een uitwisbaar notitieblok.
- Merkzichtbaarheid: van tassen tot sokken, WWF-producten zorgen ervoor dat je ons overal ziet – op straat, bij mensen thuis of op kantoor.
Zo ontstaat een nieuw product
Achter elk product zit een zorgvuldig proces, van idee tot verkoop. We zijn regelmatig op zoek naar nieuwe producten die een inspiratie kunnen zijn voor een duurzame levensstijl. Vaak worden we benaderd door een leverancier en bekijken we samen met hem of het idee voldoet aan onze criteria. Soms hebben we zelf een idee en zoeken daar de best passende leverancier bij.
De ideeën worden altijd in een vroeg stadium getoetst. Collega's, maar ook mensen buiten WWF mogen hun mening en feedback geven en dit helpt ons om het idee verder uit te werken en te zorgen dat het aansluit op de markt waar we ons op richten.
Terwijl de productie wordt opgestart verzamelen we alle informatie en content, zoals goede foto’s en teksten. Deze hebben we nodig om het product toe te kunnen voegen in het webshopsysteem en tevens aan te kunnen melden bij onze logistieke partner. En dan: klaar voor de verkoop! Door het product te tonen in e-mail nieuwsbrieven en ons Be One With Nature magazine informeren we onze volgers over het nieuwe product.
Maar daar stopt het niet. We blijven luisteren naar wat mensen van het product vinden, bijvoorbeeld via onze klantenservice of feedback die we krijgen op onze nieuwsbrieven. Zo proberen we continu te leren en het volgende product nog beter aan te laten sluiten op de markt.
De meest verkochte producten
Met zo'n breed assortiment als onze webshop zijn er altijd producten die minder goed of juist heel goed verkopen. Sommige producten worden het hele jaar door goed verkocht, terwijl andere producten gebonden zijn aan een seizoen of campagne en daardoor een korte, hoge piek kennen. De top 5 van de meest verkochte producten ziet er zo uit:
- De WWF-wandkalender
- Het WWF-adoptiepakket (in meerdere varianten)
- Het symbolische cadeau, Bosje Bomen
- De Seizoenskalender 'Koken met de seizoenen'
- De Forebel x WWF sokken
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Samenwerken met duurzame merken
Samenwerkingen zijn belangrijk voor de groei van de webshop. WWF werkt niet alleen samen met vaste leveranciers, maar ook met andere merken die dezelfde missie hebben.
Er zijn gelukkig steeds meer (startende) bedrijven die duurzaamheid centraal stellen. Dat levert tal van producten op die perfect aansluiten bij onze missie en daarom een plekje verdienen in onze webshop. Denk hierbij aan de natuurlijke deodorant van The Lekker Company, de Shampoo- en bodybars van Shampoo Bars en de herbruikbare boterhamzakken van Broodnodig.
We zoeken ook zelf de verbinding op met andere duurzame partijen, zoals kledingmerk Okimono. Samen lanceerden we een aantal limited edition t-shirts. Een samenwerking om trots op te zijn.
We hebben niet alleen regelmatig contact met bedrijven, maar ook met andere Europese WWF-webshops. Zo wisselen we onderling veel kennis en ervaring uit. Ook bundelen we de krachten in het ontwikkelen en inkopen van producten. Samen maken we nóg meer impact.
Een rol met impact
Het beheren van de webshop is een afwisselende en creatieve baan met veel vrijheid. Het is een geweldige uitdaging om met de verkoop van duurzame producten een positieve impact te kunnen maken op de natuur.

Toekomstplannen
We willen onze impact blijven vergroten door het assortiment nog beter af te stemmen op wat de markt zoekt. Denk aan originele, duurzame cadeaus waarmee de gever niet alleen impact maakt, maar de ontvanger ook nog eens geïnspireerd raakt. Ook blijven we stappen maken in het verduurzamen van onze processen.
Ontdek het zelf
Ontdek het hele assortiment van de WWF-webshop.
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
Fout bij toevoegen aan je winkelwagen
Blijf op de hoogte
Ontvang inspiratie, acties, duurzame tips en het laatste natuurnieuws van WWF in je mail én krijg 10% korting in onze duurzame webshop (inschrijven mag vanaf 16 jaar, korting is van toepassing op hele assortiment met uitzondering van Bosje Bomen en alle boeken).