Vliegende start
Vlak voor de kerstvakantie zijn er vijfduizend leerkrachten ingeschreven voor Toekomstkunde. De helft van alle basisscholen in Nederland heeft minimaal één leerkracht die de lessen gebruikt én op bijna tweehonderd scholen is er al een volledige dekking in de midden-en bovenbouw. Liedewey de Haas is educatieadviseur en werkt aan Toekomstkunde. Ze vertelt: "We zijn in september van start gegaan en het is fantastisch om te zien dat we binnen korte tijd al bij veel scholen aanwezig zijn. Duizenden kinderen zijn met de lessen aan de slag gegaan en hebben daarbij geleerd over verschillende onderwerpen die ook terugkomen in de kern van het werk van WWF, zoals duurzaamheid en natuurbescherming."
Diverse onderwerpen
Met de lessen leren kinderen over grote wereldproblemen zoals klimaatverandering en ontbossing, maar de lessen gaan soms ook over actuele onderwerpen dicht bij huis, zoals stikstof en zwerfafval in Nederland. In november was plastic soep het onderwerp van een les. Hierbij leerden kinderen over de oorzaken, maar vooral over de oplossingen die er zijn. Vervolgens maakten ze posters om aandacht te vragen voor het probleem. Een aantal creaties: