Slingerend door de bomen

de orang-oetan

Toekomstkunde les 132

De kinderen leren over de orang-oetan, hoeveel ze op mensen lijken en waardoor ze bedreigd worden. Ook maken ze een actieposter en kunnen hiermee kans maken op een orang-oetan adoptiepakket!

 

Groep 5 en 6

Kinderen leren de orang-oetan en waardoor dit dier bedreigd wordt.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De leerlingen kruisen aan welke overeenkomsten ze zien tussen de mens en de orang-oetan.

  • Praten met geluiden, gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal
  • Knuffelen elkaar
  • Kunnen problemen oplossen en gereedschap gebruiken
  • Voelen liefde voor ouders
  • Voelen emoties zoals blijdschap, verdriet en nieuwsgierigheid
Opdracht 3

Ga naar wwf.nl/bron en klik op: ‘les 132: Slingerend door de bomen’. Bekijk de video eventueel klassikaal vanaf 6:34 tot 8:30. 

Opdracht 4

a De leerlingen omschrijven waaraan je de intelligentie van een orang-oetan kan herkennen. Dit kan zijn zoals gezien in de video of een eigen voorbeeld zoals het nadoen van anderen of het gebruik van gereedschap om eten te vinden.

b Nu tekenen de leerlingen een orang-oetan die iets slims doet. Dit kan zijn het maken van een nestje of de voorbeelden gegeven in de vraag.

Opdracht 5

De kinderen denken mee over oplossingen die de orang-oetan zou kunnen helpen. Alles is mogelijk als het maar te maken heeft met het kappen van bomen of bosbranden.

Opdracht 6

De kinderen maken een poster om actie te voeren voor de orang-oetan en maken bij inzending kans op een orang-oetan adopt pakket voor in de klas! Klik hier voor meer informatie. 




naturepl.com / Fiona Rogers / WWF

Groep 7 en 8

Kinderen leren over de orang-oetan en waardoor dit dier bedreigd wordt

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De leerlingen kruisen aan welke overeenkomsten ze zien tussen de mens en de orang-oetan.

  • Praten met geluiden, gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal
  • Knuffelen elkaar
  • Kunnen problemen oplossen en gereedschap gebruiken
  • Voelen liefde voor ouders
  • Voelen emoties zoals blijdschap, verdriet en nieuwsgierigheid
Opdracht 3

Ga naar wwf.nl/bron en klik op: ‘les 132: Slingerend door de bomen’. Bekijk de video eventueel klassikaal vanaf 6:34 tot 8:30. 

Opdracht 4

a De leerlingen omschrijven waaraan je de intelligentie van een orang-oetan kan herkennen. Dit kan zijn zoals gezien in de video of een eigen voorbeeld zoals het nadoen van anderen of het gebruik van gereedschap om eten te vinden.

b Nu tekenen de leerlingen een orang-oetan die iets slims doet. Dit kan zijn het maken van een nestje of de voorbeelden gegeven in de vraag.

Opdracht 5

De kinderen denken mee over oplossingen die de orang-oetan zou kunnen helpen. Alles is mogelijk als het maar te maken heeft met het kappen van bomen of bosbranden.

Opdracht 6

De kinderen maken een poster om actie te voeren voor de orang-oetan en maken bij inzending kans op een orang-oetan adopt pakket voor in de klas! Klik hier voor meer informatie. 




Andere berichten van WWF over dit onderwerp

Avel Chucklanov

Adopt lessenpakket

Maak de lessen en maak kans op een adoptpakket voor in de klas.
Meer info

Fredinand heeft één missie: de orang-oetan beschermen

Fredinand, werkzaam bij WWF-Maleisië, vertelt over de bescherming van orang-oetans.
Meer info
Merijn van Leeuwen

Three Basins Summit: een belangrijke start voor samenwerking tussen regeringen

De staatshoofden en regeringsleiders die afgelopen week bijeenkwamen in Republiek Congo voor de Three Basins Summit hebben toegezegd nauw te gaan samenwerken. De landen erkenden hoe belangrijk de samenwerking is en kwamen overeen om in een 7-puntenplan manieren te ontwikkelen om de bossen te beschermen. De top heeft echter niet geleid tot een alliantie tussen de landen in de drie tropische bossengebieden, Amazone, Zuidoost-Azië en Congo, zoals WWF had gehoopt.
Meer info

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.