Slingerend door de bomen
de orang-oetan
Toekomstkunde les 132
De kinderen leren over de orang-oetan, hoeveel ze op mensen lijken en waardoor ze bedreigd worden. Ook maken ze een actieposter en kunnen hiermee kans maken op een orang-oetan adoptiepakket!
Groep 5 en 6
Kinderen leren de orang-oetan en waardoor dit dier bedreigd wordt.
Extra informatie bij deze les
De leerlingen kruisen aan welke overeenkomsten ze zien tussen de mens en de orang-oetan.
- Praten met geluiden, gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal
- Knuffelen elkaar
- Kunnen problemen oplossen en gereedschap gebruiken
- Voelen liefde voor ouders
- Voelen emoties zoals blijdschap, verdriet en nieuwsgierigheid
Ga naar wwf.nl/bron en klik op: ‘les 132: Slingerend door de bomen’. Bekijk de video eventueel klassikaal vanaf 6:34 tot 8:30.
a De leerlingen omschrijven waaraan je de intelligentie van een orang-oetan kan herkennen. Dit kan zijn zoals gezien in de video of een eigen voorbeeld zoals het nadoen van anderen of het gebruik van gereedschap om eten te vinden.
b Nu tekenen de leerlingen een orang-oetan die iets slims doet. Dit kan zijn het maken van een nestje of de voorbeelden gegeven in de vraag.
De kinderen denken mee over oplossingen die de orang-oetan zou kunnen helpen. Alles is mogelijk als het maar te maken heeft met het kappen van bomen of bosbranden.
De kinderen maken een poster om actie te voeren voor de orang-oetan en maken bij inzending kans op een orang-oetan adopt pakket voor in de klas! Klik hier voor meer informatie.
Groep 7 en 8
Kinderen leren over de orang-oetan en waardoor dit dier bedreigd wordt
Extra informatie bij deze les
De leerlingen kruisen aan welke overeenkomsten ze zien tussen de mens en de orang-oetan.
- Praten met geluiden, gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal
- Knuffelen elkaar
- Kunnen problemen oplossen en gereedschap gebruiken
- Voelen liefde voor ouders
- Voelen emoties zoals blijdschap, verdriet en nieuwsgierigheid
Ga naar wwf.nl/bron en klik op: ‘les 132: Slingerend door de bomen’. Bekijk de video eventueel klassikaal vanaf 6:34 tot 8:30.
a De leerlingen omschrijven waaraan je de intelligentie van een orang-oetan kan herkennen. Dit kan zijn zoals gezien in de video of een eigen voorbeeld zoals het nadoen van anderen of het gebruik van gereedschap om eten te vinden.
b Nu tekenen de leerlingen een orang-oetan die iets slims doet. Dit kan zijn het maken van een nestje of de voorbeelden gegeven in de vraag.
De kinderen denken mee over oplossingen die de orang-oetan zou kunnen helpen. Alles is mogelijk als het maar te maken heeft met het kappen van bomen of bosbranden.
De kinderen maken een poster om actie te voeren voor de orang-oetan en maken bij inzending kans op een orang-oetan adopt pakket voor in de klas! Klik hier voor meer informatie.