Het gaat beter met de panda!

Toekomstkunde les 29

Bernard De Wetter / WWF

Op de nieuwe Rode Lijst is de status van de reuzenpanda aangepast van ‘bedreigd’ naar ‘kwetsbaar’. Het aantal reuzenpanda’s is namelijk iets toegenomen de afgelopen jaren. Dat betekent dat goede natuurbescherming effect heeft! Tijdens deze les leren kinderen waarom dat zo is en vieren ze dit mooie nieuws!

Groep 5 en 6

Kinderen leren bijzondere feitjes over de reuzenpanda en verzinnen een oplossing tegen versnipperd bos. Er wordt stilgestaan bij het nieuws dat het de laatste jaren steeds beter gaat met panda's in het wild. Kinderen maken een panda-vlaggetje!

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Het kan helpen om in ‘categorieën’ te denken. Bijvoorbeeld: uiterlijk, leefgebied, eten & voortplanting.

Opdracht 2

De bron is deze webpagina op de site van WWF Rangers. Bekijk in ieder geval het filmpje en laat leerlingen eventueel zelf nog het een en ander lezen op deze webpagina.

Opdracht 4

De reuzenpanda is het symbool van het Wereld Natuur Fonds. WWF is één van de grootste natuurbeschermingsorganisaties ter wereld, die zich al 58 jaar inzet om dieren en natuur wereldwijd te beschermen. Het is ook de bekendste natuurorganisatie en heel veel mensen in de wereld weten dat het pandalogo staat voor het beschermen van onze aarde. Ook gaat het gelukkig steeds beter met de panda in het wild.

Een mogelijke oplossing is het aanleggen van verbindingswegen (corridors). Dit zijn speciale wegen tussen bossen, zodat panda’s zich beter kunnen verplaatsen en elkaar gemakkelijker kunnen vinden in de paartijd.

Opdracht 5

Print de vlaggetjes uit. Het printblad is de derde pagina van het werkblad. Maak er uiteindelijk een mooie grote slinger van en hang deze op in het klaslokaal!

WWF China / Yong Yange

Groep 7 en 8

Kinderen leren over reuzenpanda's. Waardoor wordt de panda bedreigd en hoe wordt hij beschermd? Ze leren over verschillende bedreigingen en komen erachter dat het steeds beter gaat met de panda's in het wild. Ze maken een panda-vlaggetje om deze bijzondere beren in het zonnetje te zetten.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Het kan helpen om in ‘categorieën’ te denken. Bijvoorbeeld: uiterlijk, leefgebied, eten & voortplanting.

Opdracht 2

De bron is deze webpagina op de site van WWF Rangers. Bekijk in ieder geval het filmpje en laat leerlingen eventueel zelf nog het een en ander lezen op deze webpagina.

Opdracht 4

Door reuzenpanda’s uit speciale fokprogramma’s uit te lenen aan dierentuinen in de hele wereld wordt veel geld verdiend. Dit geld wordt dan weer gebruikt om panda’s in het wild (in de reservaten) beter te beschermen. Er wordt bijvoorbeeld geld besteed aan het aanleggen van ‘corridors’. Dit zijn speciale verbindingswegen tussen reservaten, zodat panda’s zich beter kunnen verplaatsen tussen bos en elkaar gemakkelijker kunnen vinden in de paartijd.

Opdracht 5

Print de vlaggetjes uit. Het printblad is de derde pagina van het werkblad. Maak er uiteindelijk een mooie grote slinger van en hang deze op in het klaslokaal!

Tip: meekijken bij panda's

Verschillende reservaten en parken hebben webcams opgehangen, zodat je live kunt meekijken bij reuzenpanda's. 

Zet dit eventueel aan op het digibord tijdens deze les!

Bijvoorbeeld deze livestream van het Shenshuping Gengda Panda Center.

 

 

Achtergrondinformatie van WWF

Richard Barrett / WWF-UK

Het gaat beter met de reuzenpanda

Op de nieuwe Rode Lijst is de status van de reuzenpanda aangepast van bedreigd naar kwetsbaar. Het aantal reuzenpanda's is namelijk iets toegenomen de afgelopen jaren.
Meer info
Bernard De Wetter / WWF

Reuzenpanda’s op de gevoelige plaat

Dat er in de vochtige bergen van het Anzihe Natuurreservaat in China reuzenpanda’s in het wild leefden was voor veel mensen in de streek niet meer dan een fabel. Dankzij het gebruik van infraroodcamera’s kunnen parkwachters nu laten zien dat er wel degelijk nog panda’s in het park te vinden zijn.
Meer info

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.