Les over griezeldieren

Toekomstkunde les 129

William Pohley / WWF

Kinderen leren over het nut van dieren die er misschien eng uit zien. 
Ze leren over de functies en kenmerken van griezeldieren en over een van de meest gevreesde dieren allertijden: de spin. 

Groep 5 en 6

Je leert over het nut van 'enge' dieren

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Leerlingen vertellen alles wat ze al weten over een dier waar ze de rillingen van krijgen. Dit kan een spin, slang of schorpioen zijn, maar ook een krokodil of hyena.

Opdracht 3
Opdracht 4

De leerlingen maken het spinnenweb af, maar eerst beantwoorden ze de bijbehorende vragen:

1 Niet waar, er zijn in vergelijking maar heel weinig spinnen giftig voor mensen

2 Waar, de draden van een spin zijn ontzettend sterk

3 Waar, sommige spinnen hergebruiken hun meesterwerk dus eigenlijk keer op keer.

4 Waar, het mannetje bereidt zich er soms zelfs op voor gegeten te worden

5 Niet waar, de valse wolfspin heet zo omdat hij veel op de wolfspin lijkt, qua uiterlijk en gedrag. De valse wolfspin is niet per se vals, maar bijt wel sneller dan de gewone wolfspin. Dit is niet gevaarlijk gelukkig.

6 Waar, de spin is belangrijk om andere soorten, zoals bijvoorbeeld muggen, in toon te houden en dient zelf ook weer als voedsel.

Opdracht 5

Leerlingen kiezen een dier waar ze een griezelportret voor maken en zoeken hier informatie over op internet. Achteraf vertellen leerlingen elkaar over hun gekozen dieren en leren ze van elkaar.

Magnus Lundgren / Wild Wonders of China / WWF

Groep 7 en 8

Je leert over het nut van 'enge' dieren

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Leerlingen vertellen alles wat ze al weten over een dier waar ze de rillingen van krijgen. Dit kan een spin, slang of schorpioen zijn, maar ook een krokodil of hyena.

Opdracht 3
Opdracht 4

De leerlingen maken het spinnenweb af, maar eerst zetten ze de juiste woorden op het spinnenweb.

Juiste woorden:

1 niet alle

2 sterker

3 oude web

4 het mannetje

5 lijkt op de wolfspin

6 insecten

Opdracht 5

Leerlingen kiezen een dier waar ze een griezelportret voor maken en zoeken hier informatie over op internet. Achteraf vertellen leerlingen elkaar over hun gekozen dieren en leren ze van elkaar.

Handig overzicht!

Alle lessen op een rijtje

Wil je alle lessen van Toekomstkunde inzien? We hebben ze voor je gesorteerd op onderwerp. Zo kun je bijvoorbeeld al lessen inplannen voor een ander moment in het schooljaar.

Andere berichten van WWF over dit onderwerp

naturepl.com / Andy Rouse / WWF

Vier tijgerwelpjes gespot in Maleisië

Tijgerbeschermers in Maleisië maakten onlangs een sprong van blijdschap: op de geheugenkaart van één van de cameravallen die in het Maleisische regenwoud waren opgesteld, stonden nieuwe beelden van een tijgerin met maar liefst 4 welpen!
Meer info
Elke van Gils

Vier zwarte neushoorns verhuizen naar nieuw leefgebied

Vier zwarte neushoornstieren zijn in noordelijk Kwa-Zulu Natal in Zuid-Afrika verhuisd naar een nieuw leefgebied.
Meer info
Emmanuel Rondeau / WWF France

Latijns-Amerikaanse regeringen moeten aan de bak voor de jaguar

WWF lanceerde op 3 februari de internationale #JaguarKing-campagne om 14 regeringen in Latijns-Amerika aan te sporen om hun belofte over de Jaguar Roadmap 2030 na te komen. Deze routekaart werd in 2018 van kracht om de grootste katachtige van Amerika en zijn leefgebied beter te beschermen en om gemeenschappen in jaguargebieden te helpen om samen te leven met de jaguar. Drie jaar na het commitment van de landen zijn echter nog nauwelijks vorderingen gemaakt.
Meer info

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.