Twan Teunissen ARK Natuurontwikkeling
11 april 2022

Prachtige schenking Postcode Loterij komt ten goede aan natuurbescherming

Het Wereld Natuur Fonds dankt de Nationale Postcode Loterij en zijn deelnemers voor een prachtige schenking van 13,5 miljoen euro voor natuurbescherming. Ook ontvangen we nog eens 2 miljoen euro voor natuurlijke oplossingen voor hoogwater in het Geul- en Gulpdal in Limburg, waar de overstromingen van afgelopen zomer dwingen tot een snelle aanpak.

Met de jaarlijkse schenking van de Nationale Postcode Loterij kunnen onze natuurbeschermingprojecten langdurig gesteund worden. Mede dankzij deze genereuze bijdrage behaalden we het afgelopen jaar mooie resultaten. Zo herstelden we in Argentinië een belangrijke corridor tussen twee regenwouden, groeide de jonge zeeschildpopulatie wederom in Bonaire en werden er nul olifanten gestroopt in Ntokou Pikounda National Park in Republiek Congo. Er is nog veel werk te doen, maar dit zijn enkele resultaten waar we trots op mogen zijn!

De natuur als spons tegen overstromingen

De extra schenking van 2 miljoen euro voor het Geul- en Gulpdal in Limburg zorgt ervoor dat we de komende drie jaar, in samenwerking met lokale partners, oplossingen kunnen zoeken voor het opvangen van hoog water. Van natuurvriendelijke oevers, de aanleg van hagen, akkerland veranderen in grasland en opvang van water in de stedelijke tuinen, maar ook natuurlijk ruimte voor meandering in de beekdalen: de natuur is onze belangrijke bondgenoot bij het aanpakken van en aanpassen aan klimaatverandering.

Bas Roels, expert Nederlandse Delta en Rivieren: “De overstromingen van afgelopen zomer maken de gevolgen van klimaatverandering pijnlijk zichtbaar. We moeten nu actie ondernemen. Deze bijzondere bijdrage van de Nationale Postcode Loterij biedt een mooie kans om de komende jaren in te zetten op natuurlijke oplossingen voor hoogwaterveiligheid in Limburg.”

Bas Roels

Expert Nederlandse Delta en Rivieren

Deelnemers bedankt!

Dorine Manson, managing director Nationale Postcode Loterij, ziet ook de noodzaak in voor natuurbescherming: “De natuur op onze planeet staat onder grote druk door klimaatverandering en de aantasting van ecosystemen. De Postcode Loterij ondersteunt al jaren goede doelen die zich ervoor inzetten om de natuur te beschermen. We zijn trots dat we ook het Wereld Natuur Fonds dankzij onze trouwe deelnemers al jaren kunnen helpen om het verschil te maken.”

Het Wereld Natuur Fonds dankt de deelnemers van de Nationale Postcode Loterij. Dankzij hen kunnen we ons blijvend inzetten voor een wereld waarin de mens in harmonie leeft met de natuur. Dit doen we door enerzijds te focussen op de bescherming van de belangrijkste leefgebieden van planten en dieren en anderzijds door de bedreigingen aan te pakken. Meer weten hoe wij het verschil maken voor de natuur? Lees meer over onze aanpak en focus.