Leer over plastic speelgoed

Toekomstkunde les 92

Global Warming Images / WWF

Veel speelgoed is van plastic gemaakt. Plastic is niet of heel slecht afbreekbaar, dat betekent dat een stuk plastic nog jarenlang op onze aarde rondzwerft want het kan niet vergaan zoals groenten en fruit dat wel kunnen. Ook komt plastic in de natuur terecht wat schadelijke gevolgen kan hebben voor de dieren en de natuur. 

Groep 5 en 6

Je leert over waarom plastic speelgoed niet altijd goed is voor de wereld

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De kinderen denken na over het speelgoed dat zij thuis hebben en schrijven op van welk materiaal dit is gemaakt. Daarnaast denken ze na over of het materiaal goed of slecht is voor het milieu. Bespreek de antwoorden van de kinderen na. Welke materialen denken ze dat goed zijn voor het milieu en welke materialen zijn minder goed?

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken. 
 

Vraag de kinderen welke antwoorden ze op de stellingen gegeven hebben. Vraag vervolgens wie er weleens kijkt waar het speelgoed vandaan komt, wie zich bewust is van milieuvriendelijk speelgoed en waar de kinderen op letten bij het uitzoeken van speelgoed.

Opdracht 4

Bespreek de vraag klassikaal na en vraag de kinderen uit te leggen waarom iets wel of niet slecht is voor het milieu. Antwoorden die de kinderen konden omcirkelen zijn:

- Vervoer van het speelgoed > door het vervoer van speelgoed uit verre landen is er veel CO2-uitstoot. Soms vallen er zelfs containers in de zee.

- De kleur van het speelgoed > hoe feller de kleur van het speelgoed, hoe giftiger de kleurstof. Dit is niet goed voor de mensen die het speelgoed produceren.

- Hoe het speelgoed wordt gemaakt > vaak wordt er geen rekening gehouden met het milieu bij de productie van speelgoed. Snel en goedkoop produceren staat voorop.

- Te veel speelgoed > als je veel speelgoed koopt, moet er ook veel speelgoed gemaakt worden. Als je veel speelgoed hebt, is de kans groot dat je het eerder weggooit. Dit zorgt voor veel plasticafval.

Opdracht 5

De kinderen ontwerpen hun eigen speelgoed en denken na over materialen die niet schadelijk zijn voor de wereld. Misschien hebben ze wel een hele mooie oplossing voor het vervangen van de materialen. Ze mogen dit uitschrijven, tekenen of (als er ruimte voor is) buiten of in het klaslokaal dingen verzamelen waar ze mee aan de slag gaan. Laat ze vrij in de invulling van deze opdracht.

Opdracht 6

In een kringgesprek kunnen alle kinderen laten zien wat ze hebben ontworpen. Jullie kunnen samen bedenken wat jullie kunnen doen om speelgoed duurzamer te maken.
Ga bijvoorbeeld eens met de klas naar de kringloopwinkel of organiseer een speelgoedruildag voor de klas of met de hele school.

Milos Bicanski / WWF-UK

Groep 7 en 8

Je leert over waarom plastic speelgoed niet altijd goed is voor de wereld

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De kinderen denken na over het speelgoed dat zij thuis hebben en schrijven op van welk materiaal dit is gemaakt. Daarnaast omcirkelen ze of ze denken dat het goed of slecht is voor het milieu.

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken. 

 

Vraag de kinderen welke antwoorden ze op de stellingen gegeven hebben. Vraag vervolgens wie er weleens kijkt waar het speelgoed vandaan komt, wie zich bewust is van milieuvriendelijk speelgoed en waar de kinderen op letten bij het uitzoeken van speelgoed.

Opdracht 4

Bespreek de vraag klassikaal na en vraag de kinderen uit te leggen waarom iets wel of niet slecht is voor het milieu. Antwoorden die de kinderen konden omcirkelen zijn:

- Vervoer van het speelgoed > door het vervoer van speelgoed uit verre landen is er veel CO2-uitstoot. Soms vallen er zelfs containers in de zee.

- De kleur van het speelgoed > hoe feller de kleur van het speelgoed, hoe giftiger de kleurstof. Dit is niet goed voor de mensen die het speelgoed produceren.

- Hoe het speelgoed wordt gemaakt > vaak wordt er geen rekening gehouden met het milieu bij de productie van speelgoed. Snel en goedkoop produceren staat voorop.

- Te veel speelgoed > als je veel speelgoed koopt, moet er ook veel speelgoed gemaakt worden. Als je veel speelgoed hebt, is de kans groot dat je het eerder weggooit. Dit zorgt voor veel plasticafval.

Opdracht 5

De kinderen ontwerpen hun eigen speelgoed en denken na over materialen die niet schadelijk zijn voor de wereld. Misschien hebben ze wel een hele mooie oplossing voor het vervangen van de materialen. Ze mogen dit uitschrijven, tekenen of (als er ruimte voor is) buiten of in het klaslokaal dingen verzamelen waar ze mee aan de slag gaan. Laat ze vrij in de invulling van deze opdracht.

Opdracht 6

In een kringgesprek kunnen alle kinderen laten zien wat ze hebben ontworpen. Jullie kunnen samen bedenken wat jullie kunnen doen om speelgoed duurzamer te maken.
Ga bijvoorbeeld eens met de klas naar de kringloopwinkel of organiseer een speelgoedruildag voor de klas of met de hele school.

Andere berichten van WWF over dit onderwerp

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.