Het is te droog!

Toekomstkunde les 80

Brad Helmink

2022 hoort bij een van de droogste jaren sinds het begin van de metingen in 1901. Hoewel er zo nu en dan zeker een flinke bui valt, is het droog in Nederland.

Zo'n neerslagtekort heeft veel gevolgen voor de landbouw, maar ook voor wilde dieren. Ze vinden minder voedsel (egel bijvoorbeeld, omdat wormen dan dieper in de grond zitten). Tijd voor oplossingen! Daar gaat jouw groep mee bezig deze les.

Groep 5 en 6

Kinderen leren over verschillende dieren die last hebben van droogte en bekijken een filmpje. Al snel ontdekken ze verschillende manieren om de natuur te helpen. Vervolgens bedenken ze een eigen droogte-uitvinding die ze op een leuke manier beschrijven.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De juiste dieren zijn, van boven naar beneden: egel, bijen, roodborstje, zwijn. Eventueel kun je het versimpelen door de namen van de dieren op het bord schrijven, zodat kinderen ze bij het juiste vakje schrijven.

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Het is een filmpje van het Jeugdjournaal over droogte. Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.

Opdracht 4

Op internet is veel te vinden over het helpen van dieren, zoals de egel (c.). Bekijk eventueel samen wat tips en vraag of kinderen ook nog oplossingen weten.

Opdracht 5

Voor deze opdracht is een printblad nodig (het derde blad van het document). Eventueel kunnen kinderen hier in tweetallen aan werken. De uitvinding mag van alles zijn, vergelijkbaar met het filmpje van 2, of wellicht iets heel technisch.

Het kan helpen om kinderen eerst een dier te laten kiezen.

Groep 7 en 8

Kinderen leren over verschillende dieren die last hebben van droogte en bekijken een filmpje. Ze staan stil bij droogte en klimaatverandering. Vervolgens bedenken ze een eigen droogte-uitvinding die ze op een leuke manier beschrijven.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De juiste dieren zijn, van boven naar beneden: egel, bijen, kievit, zwijn, konijn. Eventueel kun je het versimpelen door de namen van de dieren op het bord schrijven, zodat kinderen ze bij het juiste lijntje schrijven.

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Het is een filmpje van het Jeugdjournaal over droogte. Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.

Opdracht 5

Voor deze opdracht is een printblad nodig (het derde blad van het document). Eventueel kunnen kinderen hier in tweetallen aan werken. De uitvinding mag van alles zijn, vergelijkbaar met het filmpje van 2, of wellicht iets heel technisch.

Het kan helpen om kinderen eerst een dier te laten kiezen.

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.