Een week zonder vlees en zuivel?

Toekomstkunde les 77

Hoe kun je goed voor de aarde zorgen door te letten op wat je eet of drinkt? Dat ontdekt jouw groep tijdens deze les, waarbij de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel centraal staat. Veel mensen laten van 7 t/m 13 maart bewust hun portie vlees of zuivel liggen.

Groep 5 en 6

Kinderen bedenken welk dierlijk voedsel wij regelmatig consumeren. Ze leren over de impact van vlees en voornamelijk zuivel. Het geleerde passen ze toe in een creatieve opdracht waarbij ze een eigen zuivelpakje maken.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Maak hier eventueel een klassikale opdracht van op het digibord.

Een aantal mogelijke antwoorden: 

Varken: vlees

Bij: honing

Kip: eieren, vlees

Koe: vlees en melk (en dus ook diverse melkproducten)

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Het is een tekst van voedsel-expert Corné van WWF. Het is aan te raden om dit klassikaal te lezen en erover na te praten. Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.

Opdracht 4

Behandel de stellingen klassikaal, vraag door en praat na. Bijvoorbeeld: Kennen ze iemand die nooit vlees eet? Wie is dat? En waarom eet deze persoon geen vlees?

Opdracht 5

Voor deze opdracht is het printblad nodig. Hiermee kan een zuivelpakje worden gevouwen. Het is aan te raden om kinderen eerst de informatie te laten verwerken en het pakje te versieren voordat ze het gaan vouwen en lijmen.

Belangrijk is dat de plakranden er niet afgeknipt worden. Doe het vouwen eventueel eerst klassikaal eens voor.

Groep 7 en 8

Kinderen bedenken welk dierlijk voedsel wij regelmatig consumeren. Ze leren over de impact van vlees en voornamelijk zuivel en denken na over diverse stellingen. Het geleerde passen ze toe in een creatieve opdracht waarbij ze een eigen zuivelpakje maken.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Maak hier eventueel een klassikale opdracht van op het digibord.

Een aantal mogelijke antwoorden: 

Varken: vlees

Bij: honing

Kip: eieren, vlees

Koe: vlees en melk (en dus ook diverse melkproducten)

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Het is een tekst van voedsel-expert Corné van WWF. Je kunt ervoor kiezen om het klassikaal te lezen en erover na te praten. Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.

Opdracht 4

Behandel de stellingen klassikaal, vraag door en praat na. Bijvoorbeeld: Kennen ze iemand die nooit vlees eet? Wie is dat? En waarom eet deze persoon geen vlees?

Opdracht 5

Voor deze opdracht is het printblad nodig. Hiermee kan een zuivelpakje worden gevouwen. Het is aan te raden om kinderen eerst de informatie te laten verwerken en het pakje te versieren voordat ze het gaan vouwen en lijmen.

Belangrijk is dat de plakranden er niet afgeknipt worden. Doe het vouwen eventueel eerst klassikaal eens voor.

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.