Beste minister, ...

Toekomstkunde les 75

Laat jullie stem horen!

Het nieuwe kabinet staat in 2022 gelijk voor belangrijke keuzes met betrekking tot natuur en biodiversiteit. De ministers kunnen daarbij de ideeën van kinderen goed gebruiken.

De printbladen kunnen helaas niet meer ingestuurd worden, maar meedoen met deze les kan uiteraard nog!

Groep 5 en 6

Kinderen bedenken welke onderwerpen zij belangrijk vinden voor het nieuwe kabinet. Ze leren meer over biodiversiteit en doen onderzoek naar diersoorten die bedreigd worden. Als opdracht maken ze hun eigen pagina uit het ‘introductiedossier’ van een minister, waarin ze aangeven dat het nu tijd is voor meer natuur en biodiversiteit!

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Hier kun je ook een klassikale opdracht van maken op het digibord. Een aantal onderwerpen om de groep op weg de helpen: zwerfafval/plastic, meer groen/bos, dieren helpen, overstromingen tegengaan.

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Het is een audiobestand van Anneke van het Wereld Natuur Fonds. Luister er eventueel samen naar. Kinderen kunnen zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.

Opdracht 4

De bron is een website van het ministerie. Het is aan te raden om de kinderen op weg te helpen door eerst samen de website te bekijken. Onder de categorieën kan geklikt worden op de verschillende soorten dieren. Dan verschijnt de standaardnaam, wat in veel gevallen een begrijpelijke naam is. Eventueel kun je een aantal categorieën samen behandelen.

Opdracht 5

Met alle scholen in Nederland gaan we een groot 'introductiedossier biodiversiteit' maken voor de nieuwe ministers van natuur. Iedere leerling vult een eigen printblad in (dit is de derde pagina van de les), waar ze een soort uit opdracht 4 terug laten komen.

Opdracht 6 - versturen

Hebben jullie de les uitgevoerd? Super!

Verzamel de printbladen, stop ze in een envelop en stuur ze (gratis, geen postzegel nodig) naar onderstaand adres. WWF zorgt dat het gebundeld en overhandigd wordt aan de ministers.

Wereld Natuur Fonds

t.a.v. Janouk van Toekomstkunde

Antwoordnummer 7040

3700TA Zeist

Groep 7 en 8

Kinderen bedenken welke onderwerpen zij belangrijk vinden voor het nieuwe kabinet. Ze leren meer over biodiversiteit en doen onderzoek naar diersoorten die bedreigd worden. Als opdracht maken ze hun eigen pagina uit het ‘introductiedossier’ van een minister, waarin ze aangeven dat het nu tijd is voor meer natuur en biodiversiteit!

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

Hier kun je ook een klassikale opdracht van maken op het digibord. Een aantal onderwerpen om de groep op weg de helpen: zwerfafval/plastic, meer groen/bos, dieren helpen, overstromingen tegengaan.

Opdracht 2
De bron is hier te vinden. Het is een audiobestand van Anneke van het Wereld Natuur Fonds. Luister er eventueel samen naar. Kinderen kunnen zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.
Opdracht 4

De bron is een website van het ministerie. Je kunt de kinderen op weg te helpen door eerst samen de website te bekijken. Onder de categorieën kan geklikt worden op de verschillende soorten dieren. Dan verschijnt de standaardnaam, wat in veel gevallen een begrijpelijke naam is. Eventueel kun je een aantal categorieën samen behandelen.

Opdracht 5

Met alle scholen in Nederland gaan we een groot 'introductiedossier biodiversiteit' maken voor de nieuwe ministers van natuur! Iedere leerling maakt een eigen printblad (dit is de derde pagina van de les), waar ze een soort uit opdracht 4 terug laten komen.

Opdracht 6

Hebben jullie de les uitgevoerd? Super!

Verzamel de printbladen, stop ze in een envelop en stuur ze (gratis, geen postzegel nodig) naar onderstaand adres. WWF zorgt dat het gebundeld en overhandigd wordt aan de ministers.

Wereld Natuur Fonds

t.a.v. Janouk van Toekomstkunde

Antwoordnummer 7040

3700TA Zeist

De printbladen versturen doe je zo:

Verzamel de printbladen, stop ze in een envelop en stuur ze (gratis, geen postzegel nodig) voor 18 februari naar:

Wereld Natuur Fonds

t.a.v. Janouk van Toekomstkunde

Antwoordnummer 7040

3700TA Zeist

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.