toekomstkunde20-21

Opgelet, indringers!

Les 60: Wat deed een wasbeer begin april in Nederland? Die horen hier toch niet thuis? Deze week leren de kinderen dat dieren niet overal kunnen leven. Ze begrijpen het begrip 'exoot'.

Exoten

Er zijn veel dieren die in Nederland thuishoren, zoals een een das of een ree. Die dieren kunnen hier goed overleven. Voor een tijger, olifant of een orang-oetan wordt dat lastig hier... En dat moeten we ook niet willen!

Begin april zijn er twee wasberen gespot in Noord-Brabant. Terwijl ze oorspronkelijk helemaal niet in Nederland én Europa voorkomen. Tijdens deze les gaan kinderen nadenken over waarom dieren niet overal kunnen leven. Dit doen ze door na te denken over het nieuwtje én door creatief al tekenend bezig te gaan.

LESMATERIAAL VOOR GROEP 5 EN 6

Samen bekijken jullie een filmpje van het Jeugdjournaal over de wasbeer in Vught. Daarna denken de kinderen na over waarom deze wasbeer gevangen werd en wat ze daarvan vinden. Ze gaan creatief aan de slag door een tekening of stripverhaal te maken over exoten in Nederland. En wie moet eigenlijk bepalen of een dier wel of niet mag leven in een land?

LESMATERIAAL VOOR GROEP 7 EN 8

Samen bekijken jullie een filmpje van het Jeugdjournaal over de wasbeer in Vught. Daarna lezen de kinderen verhaaltjes over andere exoten en doen ze onderzoek naar een andere exoot: de Amerikaanse rivierkreeft. Ze gaan creatief aan de slag door een tekening of stripverhaal te maken over exoten in Nederland. Wat zou er eigenlijk gebeuren als dieren zich aan grenzen van een land houden?

Tip: extra videomateriaal

Nieuws uit de Natuur heeft een informatieve video gemaakt over exoten. De video duurt in totaal 30 minuten en is leuk als aanvulling op de les. Je kunt natuurlijk ook een kleiner fragment uitkiezen.

Leerkrachtenpagina

Bekijk alle Toekomstkunde-lessen of stuur een onderwerp in voor een nieuwe les!