De wolf is terug

Toekomstkunde les 31

Na zo'n 150 jaar afwezig te zijn geweest, is de wolf sinds 2018 weer terug in Nederland. En de laatste maanden lijken ze steeds vaker in het nieuws te komen. 

Jonge wolven zwerven rond in de natuur, op zoek naar een nieuwe roedel of territorium. Hierbij vergrijpen ze zich soms aan een gemakkelijk schapen-maaltje. Dit tot de frustratie van de schapenhouders.

Nu de soort weer terug is in Nederland, moeten we opnieuw leren omgaan met de wolf. Maar hoe doen we dat? En wat vinden de kinderen zelf van de wolf? Dat ontdekken jullie met deze les!

Groep 5 en 6

Kinderen leren over de wolf en begrijpen dat hij een rol heeft in de Nederlandse natuur. Aan de hand van stellingen vormen ze hun eigen mening over de terugkomst van de wolf. Vervolgens sluiten ze de les af door een creatieve oplossing te bedenken tegen de problemen die de wolf momenteel veroorzaakt.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De juiste antwoorden zijn: hond, 2018, Duitsland, huilen, om met andere wolven te praten. (aanvullend: De eerste waarneming was in 2015, maar sinds 2018 is de wolf weer officieel gevestigd in Nederland.)

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Het is een artikel en video van het Jeugdjournaal. Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.

Opdracht 4

Je kunt kinderen hierover met elkaar in gesprek laten gaan. Wat vinden zij er zelf van, en waarom zijn ze het eens of oneens met de zinnen? Er zijn vaak goede argumenten te bedenken voor beide kanten van het verhaal.

Opdracht 5

Er zijn al verschillende manieren bekend om vee en (huis)dieren tegen aanvallen van de wolf te beschermen. In de bron van het Jeugdjournaal hebben de kinderen al geleerd dat er speciale netten zijn om wolven tegen te houden. Ook de inzet van honden, lama’s of ezels wordt in het buitenland vaak toegepast. Maar misschien komen de kinderen met nog veel betere oplossingen!

Groep 7 en 8

Kinderen leren over de terugkomst en het belang van de wolf in Nederland. Ze ontdekken dat niet iedereen even blij is met de komst van dit roofdier. De kinderen voeren een onderzoekje uit over de wolf door klasgenootjes te interviewen en verwerken dit op een creatieve manier.

Extra informatie bij deze les

Opdracht 1

De juiste antwoorden zijn: 2018, Duitsland, schapen, wel. (aanvullend: De eerste waarneming was in 2015, maar sinds 2018 is de wolf weer officieel gevestigd in Nederland.)

Opdracht 2

De bron is hier te vinden. Het is een artikel en video van het Jeugdjournaal. Kinderen kunnen ook zelf naar de pagina wwf.nl/bron gaan en op de juiste les klikken.

De boer is niet per se tegen de wolf, maar hij is wel heel boos dat 31 schapen zijn doodgebeten. De wolvenexpert denkt dat de aanval door een jonge wolf zou kunnen zijn gedaan. Jonge wolven zwerven vaak een tijd rond in de zoektocht naar een eigen territorium.

Opdracht 5

Laat de kinderen vooral ook opschrijven wat zij zelf vinden in het rapport. Zo verwerken zij de verschillende meningen die zij hebben gekregen in de interviewtjes.

Michael Christopher Brown / National Geographic Stock / WWF-Canada

Video: Hoe vind je een wolf?

Wil je nog meer weten over de wolf in Nederland? Bekijk dan deze video van Schooltv. Hierin neemt wolvenspoorzoeker Jaap jullie mee op pad, op zoek naar wolvensporen in het bos. Hij vertelt meer over het gedrag van de wolf. Verrijk je les met deze video!

Lessenoverzicht

Bekijk de andere lessen van Toekomstkunde.