Luis Barreto / WWF-UK
05 december 2022

Bosgebied groter dan Nederland verwoest onder regering Bolsonaro

De afgelopen vier jaar steeg de ontbossing in de Amazone tot recordhoogte. Tussen augustus 2021 en juli 2022 werd zo’n 11.568 km2 regenwoud verwoest. Ter vergelijking: dat zijn de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland en Utrecht bij elkaar. In totaal ging tijdens de regering Bolsonaro een gebied ter grootte van heel Nederland verloren. Dit maakte het Legal Amazon Deforestation Satellite Monitoring Project (PRODES), van het Braziliaanse Nationaal Instituut voor Ruimteonderzoek (INPE), bekend.

Het nationale plan tegen klimaatverandering in Brazilië stelde in 2009 het doel om de ontbossing in 2020 terug te brengen naar 3.925 km2 per jaar. Het werkelijke cijfer ligt dit jaar bijna drie keer hoger. Onder de regering-Bolsonaro werd de afgelopen vier jaar in totaal 45.586 km2 regenwoud verwoest, dat is meer dan oppervlakte van heel Nederland.

Minder inspecties, meer ontbossing

Deze explosie aan ontbossing is het gevolg van de bezuinigingen bij milieuorganisaties en handhavingsinstanties. Door het gebrek aan fondsen en personeel nam het aantal inspecties af en de illegale ontbossing toe.

“Met de net verkozen president Lula heeft de Amazone weer een kans. De nieuwe regering moet een duidelijk signaal afgeven dat ontbossing niet wordt getolereerd, en de bescherming voor het regenwoud moet weer opnieuw worden opgebouwd”, zegt Merijn van Leeuwen, expert Amazone bij WWF.

Ontbossing Amazine Brazilie 2_Andre Dib_WWF-Brazil.jpg

Extra bescherming Amazone is noodzakelijk

“Zonder extra bescherming én herstel komt de Amazone gevaarlijk dicht bij een kantelpunt, dan kan het regenwoud zichzelf niet meer in stand houden. Dit heeft effect op het levensonderhoud van 47 miljoen mensen, het brengt de voedselzekerheid van heel Zuid-Amerika in gevaar en het heeft enorme gevolgen voor het klimaat wereldwijd. Het is essentieel én haalbaar om ontbossing te stoppen voor 2030. Nú is het moment om samen door te zetten en miljoenen extra hectare bos te behouden, beschermen en herstellen.”