01 september 2020

WWF-ambassadeurs Armin van Buuren en Jessie Jazz slaan handen ineen voor #beatplastic

De wereldwijde plasticvervuiling is nog steeds een gigantisch probleem. Elk jaar komt er maar liefst 8 miljoen ton plastic in de zee terecht, en ondanks meerdere initiatieven blijkt het bijzonder lastig om deze enorme hoeveelheden terug te dringen. Daarom sloegen Global Oceans Ambassador Armin van Buuren en het Wereld Natuur Fonds (WWF) vorig jaar al hun handen ineen voor #Beatplastic, en daarbij krijgen ze nu ook steun van Jessie Jazz Vuijk.

#Beatplastic

Van 1 tot 8 september is het #Beatplastic-week, te volgen op de social media-kanalen van Armin, Jessie en WWF-Nederland. Jessie Jazz lanceert tijdens #Beatplastic een even indrukwekkende als schokkende videodocumentaire tijdens Armin van Buuren’s wereldbekende A State Of Trance-radioshow. Het doel: zoveel mogelijk mensen in actie krijgen, onder meer om de WWF-petitie te ondertekenen die wereldleiders oproept tot een VN-verdrag met concrete afspraken over het stoppen van plasticvervuiling.

"In november 2019 heb ik tijdens een WWF-projectbezoek aan Bali met eigen ogen gezien wat plasticvervuiling doet met de natuur en dus ook met ons. Deze ervaring heeft mijn ogen geopend. Ik ben geschrokken van de enorme hoeveelheden plastic die wij produceren vlak daarna weer weggooien – niet alleen in Bali, maar wereldwijd. Het probleem is zo enorm dat ik zoveel mogelijk mensen probeer te bereiken om hier iets aan te doen. En ik kan daar heel goed hulp bij gebruiken. Tijdens de #Beatplastic-week wil ik mijn social media-volgers uitdagen met muziek en quizzen, in de hoop dat iedereen de WWF-petitie zal tekenen."

- Armin van Buuren

Sander Reneman

Het Nederlandse model Jessie Jazz deelt die overtuiging. Als YouTuber en Miss Nederland (2015) bereikt ze in Nederland veel jonge mensen die graag een bijdrage willen leveren in de strijd tegen plasticvervuiling, maar niet zo goed weten hoe. Daarom heeft Jessie de eerder genoemde videodocumentaire gemaakt, en is zij vanaf nu officieel WWF-ambassadeur.

Jessie Jazz Vuijk: "Ik ben super dankbaar dat ik mij in mag zetten als ambassadrice voor WWF. Het wereldwijde plasticprobleem is gigantisch. De grootte van het probleem werd mij pas echt duidelijk tijdens en na het maken van de documentaire. Mijn bewustwording wil ik graag doorgeven. Het probleem is groot maar het is zeker niet onmogelijk om hier iets aan de te doen. Ik geloof in de kracht van samenwerking en ben blij dat Armin en ik onze krachten kunnen bundelen."

Hieronder zie je de documentaire van Jessie Jazz.

What about Plastic

#Beatplastic – teken de petitie!

Kom in actie en teken de petitie. Daarmee roepen we wereldleiders op om een een bindend VN-verdrag te sluiten met concrete afspraken over het stoppen van plasticvervuiling.

Teken de petitie

Gerelateerde artikelen

Sander Reneman

Top-dj Armin van Buuren en WWF #beatplastic in oceanen

Meer info
Sam Hobson / WWF-UK

Extra aandacht voor plastic op World Cities Day

Op 31 oktober is het World Cities Day. Een dag om stil te staan bij de plasticvervuiling in steden en vooral bij de oplossingen die daarvoor zijn. Meer en meer steden spreken zich uit om in 2030 geen plastic meer in de natuur te veroorzaken. Deze steden doen mee met het Plastic Smart Cities-initiatief van WWF.
Meer info
Fredrik Myhre/WWF Noorwegen

Verloren vistuig dodelijkste vorm van plastic afval voor zeedieren

Wereldwijd is meer dan de helft (66%) van de zeezoogdieren, de helft (50%) van de zeevogels en ook alle zeven soorten zeeschildpadden zijn slachtoffer van plastic afval in zee. Uit een nieuw rapport van het Wereld Natuur Fonds (WWF) Stop Ghost Gear: The most deadly form of marine plastic debris blijkt ‘spookvistuig’ de schadelijkste vorm van plastic afval voor zeedieren. Verloren vistuig is een relatief onbekende vorm van plastic afval. De natuurorganisatie roept overheden op om snel te komen tot een bindend VN-verdrag om plasticvervuiling op zee te stoppen.
Meer info

Blijf op de hoogte

Ontvang inspiratie, duurzame tips, het laatste natuurnieuws van WWF én 10% korting in onze duurzame webshop (ca. 2 mails per maand).