Veelgestelde vragen: Onze social media huisregels

naturepl.com / Solvin Zankl / WWF

Het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL) is actief op sociale media, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en TikTok. Zo houden we je graag op de hoogte over de natuur en onze projecten rondom natuurbescherming en het klimaat.

WWF moedigt iedereen aan om deel te nemen aan het gesprek — iets waar onze sociale kanalen zich uitstekend voor lenen. Ook kritische opmerkingen zijn welkom, daar kunnen we van leren.

Wel hebben we enkele richtlijnen. Hoewel we niet verantwoordelijk zijn voor de inhoud van de commentaren die onze bezoekers achterlaten, kunnen wij berichten verwijderen indien deze beledigend, lasterlijk of obsceen zijn of de copyright of de wetten op het handelsmerk schaden.

Berichten worden verwijderd indien zij het volgende bevatten:

  • Advertenties
  • Bedreigingen
  • Discriminatie
  • Scheldwoorden
  • Commentaar dat niet relevant is voor het onderwerp
  • Links naar sites met ongepaste inhoud
  • Persoonlijke aanvallen gericht op iemand in onze ‘verhalen’ of een van de andere bezoekers
  • ‘Spam’ die meermaals geplaatst wordt
  • Actieve verspreiding van desinformatie en/of complotten
  • Persoonlijke gegevens

Hoe zit dat precies met desinformatie?

Er circuleert veel verkeerde informatie rond, bijvoorbeeld als het gaat over klimaatverandering en de oplossingen om dit te stoppen. Omdat het moeilijk is om feiten van fabels te onderscheiden, proberen wij altijd zo goed mogelijk in gesprek te gaan — ook als er informatie gedeeld wordt die onbewezen is of is weerlegd door gedegen bewijs. Het is immers goed om vragen te stellen, zeker wanneer je tegenstrijdige informatie ziet.

Wij bieden echter geen platform om desinformatie en/of onbewezen complotten te verspreiden. Wanneer wij vermoeden dat bezoekers hoofdzakelijk de intentie hebben om desinformatie te verspreiden, verwijderen wij hun berichten. Mensen die zich veelvuldig niet aan deze regels houden, kunnen worden geblokkeerd. Over uitsluiting en het verwijderen van reacties wordt niet gecorrespondeerd.

Waarom wordt persoonlijke informatie verwijderd?

Ook berichten met persoonlijke gegevens worden verwijderd. Deel persoonlijke informatie zoals je postcode en huisnummer, rekeningnummer of administratienummer alleen via een privébericht. We nemen je privacy serieus en zorgen ervoor dat je informatie bij ons veilig is. In onze Privacy Policy lees je hoe WWF met jouw gegevens omgaat.

WWF behoudt zich het recht voor bovenstaande huisregels te allen tijde zonder opgaaf van redenen te wijzigen.

Mocht je nog vragen hebben, stuur ons dan gerust een bericht via een van onze kanalen of mail ons via info@wwf.nl.