WWF-UK
17 januari 2020

Palmolie Scorecard: internationale bedrijven schieten nog steeds tekort

Grote internationale voedings- en cosmeticabedrijven schieten tekort bij het stimuleren van duurzame productie van palmolie en het aanpakken van ontbossing. Dat staat in de internationale Palmolie Scorecard die het Wereld Natuur Fonds vandaag lanceert. Geen enkel bedrijf behaalt de topscore op de nieuwe ranglijst, die beoordeelt wat wereldwijde merken doen om de negatieve effecten te verminderen die worden veroorzaakt door niet-duurzame inkoop van de meest gebruikte plantaardige olie: palmolie.

Wanneer palmolie niet verantwoord wordt geproduceerd, kan dit een verwoestende invloed hebben op bossen, diersoorten, gemeenschappen en het wereldwijde klimaat. Grote merken hebben toegezegd duurzame palmolie in te gaan kopen en te produceren. De Scorecard laat echter zien dat de meeste bedrijven nog een lange weg te gaan hebben voordat ze kunnen bewijzen dat ze deze beloften volledig nakomen.

In deze vijfde editie van de Palmolie Scorecard zijn 173 grote retailers, fabrikanten van consumentengoederen en foodservicebedrijven uit de Verenigde Staten, Canada, Europa, Australië, Singapore, Indonesië en Maleisië onder de loep genomen. Onder deze bedrijven zitten bekende merken, zoals Carrefour, L'Oreal, McDonald's, Nestlé, Tesco en Walmart. Bekijk zelf de Palmolie Scorecard (Engelstalig).

Eliminatie van ontbossing

De Scorecard laat zien dat de leden van het Consumer Goods Forum (CGF) achterblijven bij hun beloftes over duurzame palmolie. CGF is een industrieplatform waarvan aangesloten bedrijven hebben toegezegd om ontbossing in hun toeleveringsketens te elimineren. Van de 53 bedrijven hebben slechts tien (waaronder Ferrero, Kaufland, L'Oréal, Marks & Spencer, Mars, FrieslandCampina en Nestlé) laten zien dat ze leidend zijn op het gebied van duurzame palmolie. De prestaties van dit handjevol merken zijn lovenswaardig, hoewel het eerder regel dan uitzondering zou moeten zijn.  

WWF heeft gemeten hoe bedrijven presteerden op basisstappen zoals het gebruik van 100% duurzame palmolie in hun eigen toeleveringsketens. Ook is gekeken of andere acties aantonen dat een bedrijf verantwoord handelt. Dit zijn bijvoorbeeld maatregelen om kleine boeren, gemeenschappen en biodiversiteit ter plaatse te beschermen. Uit de Scorecard blijkt dat slechts een kwart van de beoordeelde bedrijven investeert in lokale initiatieven.

Teleurstelling

WWF vindt dat de uitkomst van de Scorecard teleurstellend. Terwijl iets meer dan tweederde van de onderzochte bedrijven heeft toegezegd om tegen 2020 100% CSPO (een keurmerk) te gebruiken, is slechts 60% erin geslaagd dit doel te bereiken. Ondertussen heeft slechts een kwart van alle bedrijven in de Scorecard een beleid dat vereist dat hun leveranciers volledig ontbossingsvrij zijn.

Nog teleurstellender is dat bijna een kwart van de bedrijven nog steeds geen verplichtingen heeft tot duurzame palmolie. Dit zijn vooral bedrijven uit Azië.

WWF geeft bedrijven die palmolie gebruiken de kans om aan te tonen dat ze de actie ondernemen die nodig is. Zo kan de Palmolie Scorecard, later dit jaar, laten zien dat zij zich daadwerkelijk inzetten tegen ontbossing en voor duurzame palmolie.


Palmolie

Palmolieplantages vind je grotendeels in laaggelegen tropische gebieden in Zuidoost-Azië maar ook in toenemende mate in Afrika en Latijns-Amerika. Ze produceren 65 procent van de wereldwijd verhandelde plantaardige olie. Palmolie is een belangrijk ingrediënt in veel voedingsmiddelen, cosmetica, zeep en wasmiddelen en is een belangrijke grondstof voor biobrandstoffen geworden. De totale vraag naar plantaardige olie zal volgens IUCN naar verwachting tegen 2050 verdubbelen. Dit omvat een verhoogde vraag naar palmolie, momenteel de meest populaire plantaardige olie ter wereld. Wanneer palmolie niet duurzaam wordt geproduceerd, leidt dat tot ontbossing, verlies van biodiversiteit en forse toename van CO2-uitstoot. De Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie (RSPO) laat zien dat palmolie duurzaam kan groeien. Een essentiële actie die retailers en fabrikanten kunnen nemen, is lid worden van de RSPO en alleen RSPO-gecertificeerde duurzame palmolie kopen.

De duurzaamheidsreis voor palmolie eindigt niet bij RSPO. Vrijwillige certificeringsregelingen zoals RSPO moeten worden aangevuld met maatregelen van de overheid, zoals de effectieve handhaving van wetten, duurzame en transparante ruimtelijke en landgebruiksplanning. Daar zijn financiële investeringen nodig uit de markt en bewustwording van consumenten.

De gegevens in de Palmolie Scorecard zijn door beoordeelde bedrijven aan RSPO of WWF verstrekt en zijn naar beste vermogen gecontroleerd. De informatie over de toeleveringsketens van palmolie is gebaseerd op eigen verklaringen en kon niet onafhankelijk worden geverifieerd.

Gerelateerde artikelen

Nicolas Villaume / WWF-US

Natuurbescherming in Brazilië: van dieptepunt naar kleine overwinning

Een van de dieptepunten in natuurbescherming in Brazilië kwam vorige week: dit jaar (in de periode augustus 2020 – juli 2021) werd 22 procent meer ontbost in de Braziliaanse Amazone dan het jaar ervoor. De ontbossing steeg hiermee tot het hoogste niveau sinds 2006. Dit maakt INPE, het Braziliaanse instituut voor ruimteonderzoek, bekend.
Meer info
Per Angelstam WWF

Europese bossenwet biedt kansen: meer is nodig om natuurvernietiging echt te stoppen

Vandaag presenteert de Europese Commissie haar voorstel voor een Europese Bossenwet. Een wet waardoor alleen nog ontbossingsvrije producten op de Europese markt worden toegestaan om zo de betrokkenheid van Europa bij wereldwijde ontbossing te stoppen. Het wetsvoorstel bevat sterke elementen, maar ook een aantal mazen in de wet waardoor ontbossing en natuurvernietiging alsnog ongecontroleerd door kunnen gaan. “Het begin is er, maar door die mazen in de wet kan deze alsnog omzeild worden en gaat ontbossing gewoon door,” vertelt Natasja Oerlemans, voedsel- en bossenexpert bij het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL).
Meer info

NPO 3FM Serious Request brengt het Glazen Huis terug

NPO 3FM-dj's Sander Hoogendoorn, Frank van der Lende, Jorien Renkema en Rob Janssen trekken er in de week voor kerst in en maken vanuit De Nieuwe Stad in Amersfoort 24 uur per dag radio en online content met maar één doel: samen met heel Nederland zoveel mogelijk geld ophalen voor het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL) om de regenwouden in Zuid-Amerika te beschermen en te herstellen en zo klimaatverandering tegen te gaan.
Meer info

Blijf op de hoogte

Ontvang inspiratie, acties, duurzame tips, het laatste natuurnieuws van WWF én 10% korting in onze duurzame webshop.