WWF-UK
17 januari 2020

Palmolie Scorecard: internationale bedrijven schieten nog steeds tekort

Grote internationale voedings- en cosmeticabedrijven schieten tekort bij het stimuleren van duurzame productie van palmolie en het aanpakken van ontbossing. Dat staat in de internationale Palmolie Scorecard die het Wereld Natuur Fonds vandaag lanceert. Geen enkel bedrijf behaalt de topscore op de nieuwe ranglijst, die beoordeelt wat wereldwijde merken doen om de negatieve effecten te verminderen die worden veroorzaakt door niet-duurzame inkoop van de meest gebruikte plantaardige olie: palmolie.

Wanneer palmolie niet verantwoord wordt geproduceerd, kan dit een verwoestende invloed hebben op bossen, diersoorten, gemeenschappen en het wereldwijde klimaat. Grote merken hebben toegezegd duurzame palmolie in te gaan kopen en te produceren. De Scorecard laat echter zien dat de meeste bedrijven nog een lange weg te gaan hebben voordat ze kunnen bewijzen dat ze deze beloften volledig nakomen.

In deze vijfde editie van de Palmolie Scorecard zijn 173 grote retailers, fabrikanten van consumentengoederen en foodservicebedrijven uit de Verenigde Staten, Canada, Europa, Australië, Singapore, Indonesië en Maleisië onder de loep genomen. Onder deze bedrijven zitten bekende merken, zoals Carrefour, L'Oreal, McDonald's, Nestlé, Tesco en Walmart. Bekijk zelf de Palmolie Scorecard (Engelstalig).

Eliminatie van ontbossing

De Scorecard laat zien dat de leden van het Consumer Goods Forum (CGF) achterblijven bij hun beloftes over duurzame palmolie. CGF is een industrieplatform waarvan aangesloten bedrijven hebben toegezegd om ontbossing in hun toeleveringsketens te elimineren. Van de 53 bedrijven hebben slechts tien (waaronder Ferrero, Kaufland, L'Oréal, Marks & Spencer, Mars, FrieslandCampina en Nestlé) laten zien dat ze leidend zijn op het gebied van duurzame palmolie. De prestaties van dit handjevol merken zijn lovenswaardig, hoewel het eerder regel dan uitzondering zou moeten zijn.  

WWF heeft gemeten hoe bedrijven presteerden op basisstappen zoals het gebruik van 100% duurzame palmolie in hun eigen toeleveringsketens. Ook is gekeken of andere acties aantonen dat een bedrijf verantwoord handelt. Dit zijn bijvoorbeeld maatregelen om kleine boeren, gemeenschappen en biodiversiteit ter plaatse te beschermen. Uit de Scorecard blijkt dat slechts een kwart van de beoordeelde bedrijven investeert in lokale initiatieven.

Teleurstelling

WWF vindt dat de uitkomst van de Scorecard teleurstellend. Terwijl iets meer dan tweederde van de onderzochte bedrijven heeft toegezegd om tegen 2020 100% CSPO (een keurmerk) te gebruiken, is slechts 60% erin geslaagd dit doel te bereiken. Ondertussen heeft slechts een kwart van alle bedrijven in de Scorecard een beleid dat vereist dat hun leveranciers volledig ontbossingsvrij zijn.

Nog teleurstellender is dat bijna een kwart van de bedrijven nog steeds geen verplichtingen heeft tot duurzame palmolie. Dit zijn vooral bedrijven uit Azië.

WWF geeft bedrijven die palmolie gebruiken de kans om aan te tonen dat ze de actie ondernemen die nodig is. Zo kan de Palmolie Scorecard, later dit jaar, laten zien dat zij zich daadwerkelijk inzetten tegen ontbossing en voor duurzame palmolie.


Palmolie

Palmolieplantages vind je grotendeels in laaggelegen tropische gebieden in Zuidoost-Azië maar ook in toenemende mate in Afrika en Latijns-Amerika. Ze produceren 65 procent van de wereldwijd verhandelde plantaardige olie. Palmolie is een belangrijk ingrediënt in veel voedingsmiddelen, cosmetica, zeep en wasmiddelen en is een belangrijke grondstof voor biobrandstoffen geworden. De totale vraag naar plantaardige olie zal volgens IUCN naar verwachting tegen 2050 verdubbelen. Dit omvat een verhoogde vraag naar palmolie, momenteel de meest populaire plantaardige olie ter wereld. Wanneer palmolie niet duurzaam wordt geproduceerd, leidt dat tot ontbossing, verlies van biodiversiteit en forse toename van CO2-uitstoot. De Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie (RSPO) laat zien dat palmolie duurzaam kan groeien. Een essentiële actie die retailers en fabrikanten kunnen nemen, is lid worden van de RSPO en alleen RSPO-gecertificeerde duurzame palmolie kopen.

De duurzaamheidsreis voor palmolie eindigt niet bij RSPO. Vrijwillige certificeringsregelingen zoals RSPO moeten worden aangevuld met maatregelen van de overheid, zoals de effectieve handhaving van wetten, duurzame en transparante ruimtelijke en landgebruiksplanning. Daar zijn financiële investeringen nodig uit de markt en bewustwording van consumenten.

De gegevens in de Palmolie Scorecard zijn door beoordeelde bedrijven aan RSPO of WWF verstrekt en zijn naar beste vermogen gecontroleerd. De informatie over de toeleveringsketens van palmolie is gebaseerd op eigen verklaringen en kon niet onafhankelijk worden geverifieerd.

Gerelateerde artikelen

Sterke EU-bossenwet moet wereldwijde ontbossing stoppen

De Europese Unie is nog altijd één van de topimporteurs van soja, palmolie en hout uit gebieden waarvoor vaak bossen en andere waardevolle natuurgebieden zijn vernietigd. Europa heeft geen wetgeving tegen ontbossing. Vanaf vandaag kunnen alle Europeanen aan de Europese Commissie laten weten dat er een krachtige wet moet komen die ervoor zorgt dat uitsluitend ontbossingsvrije producten de EU bereiken. Meer dan 100 natuur- en mensenrechtenorganisaties in Europa zijn daarom de campagne #Together4Forests gestart.
Meer info

Recordbranden in de Pantanal: toename met 205%

Tussen 1 januari tot 20 augustus 2020 werden al 8.058 brandhaarden geteld in de Pantanal, een stijging van 205% vergeleken met dezelfde periode in 2019.
Meer info

75% natuurbranden wereldwijd veroorzaakt door mensen

Van de Amazone, Californië, Siberië tot Australië: wereldwijd zijn sinds april al 13% meer natuurbranden dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal branden neemt niet alleen toe, de branden worden ook heviger én duren langer.
Meer info

Blijf op de hoogte

Ontvang inspiratie, duurzame tips, het laatste natuurnieuws van WWF én 10% korting in onze duurzame webshop (ca. 2 mails per maand).