WWF-UK
17 januari 2020

Palmolie Scorecard: internationale bedrijven schieten nog steeds tekort

Grote internationale voedings- en cosmeticabedrijven schieten tekort bij het stimuleren van duurzame productie van palmolie en het aanpakken van ontbossing. Dat staat in de internationale Palmolie Scorecard die het Wereld Natuur Fonds vandaag lanceert. Geen enkel bedrijf behaalt de topscore op de nieuwe ranglijst, die beoordeelt wat wereldwijde merken doen om de negatieve effecten te verminderen die worden veroorzaakt door niet-duurzame inkoop van de meest gebruikte plantaardige olie: palmolie.

Wanneer palmolie niet verantwoord wordt geproduceerd, kan dit een verwoestende invloed hebben op bossen, diersoorten, gemeenschappen en het wereldwijde klimaat. Grote merken hebben toegezegd duurzame palmolie in te gaan kopen en te produceren. De Scorecard laat echter zien dat de meeste bedrijven nog een lange weg te gaan hebben voordat ze kunnen bewijzen dat ze deze beloften volledig nakomen.

In deze vijfde editie van de Palmolie Scorecard zijn 173 grote retailers, fabrikanten van consumentengoederen en foodservicebedrijven uit de Verenigde Staten, Canada, Europa, Australië, Singapore, Indonesië en Maleisië onder de loep genomen. Onder deze bedrijven zitten bekende merken, zoals Carrefour, L'Oreal, McDonald's, Nestlé, Tesco en Walmart. Bekijk zelf de Palmolie Scorecard (Engelstalig).

Eliminatie van ontbossing

De Scorecard laat zien dat de leden van het Consumer Goods Forum (CGF) achterblijven bij hun beloftes over duurzame palmolie. CGF is een industrieplatform waarvan aangesloten bedrijven hebben toegezegd om ontbossing in hun toeleveringsketens te elimineren. Van de 53 bedrijven hebben slechts tien (waaronder Ferrero, Kaufland, L'Oréal, Marks & Spencer, Mars, FrieslandCampina en Nestlé) laten zien dat ze leidend zijn op het gebied van duurzame palmolie. De prestaties van dit handjevol merken zijn lovenswaardig, hoewel het eerder regel dan uitzondering zou moeten zijn.  

WWF heeft gemeten hoe bedrijven presteerden op basisstappen zoals het gebruik van 100% duurzame palmolie in hun eigen toeleveringsketens. Ook is gekeken of andere acties aantonen dat een bedrijf verantwoord handelt. Dit zijn bijvoorbeeld maatregelen om kleine boeren, gemeenschappen en biodiversiteit ter plaatse te beschermen. Uit de Scorecard blijkt dat slechts een kwart van de beoordeelde bedrijven investeert in lokale initiatieven.

Teleurstelling

WWF vindt dat de uitkomst van de Scorecard teleurstellend. Terwijl iets meer dan tweederde van de onderzochte bedrijven heeft toegezegd om tegen 2020 100% CSPO (een keurmerk) te gebruiken, is slechts 60% erin geslaagd dit doel te bereiken. Ondertussen heeft slechts een kwart van alle bedrijven in de Scorecard een beleid dat vereist dat hun leveranciers volledig ontbossingsvrij zijn.

Nog teleurstellender is dat bijna een kwart van de bedrijven nog steeds geen verplichtingen heeft tot duurzame palmolie. Dit zijn vooral bedrijven uit Azië.

WWF geeft bedrijven die palmolie gebruiken de kans om aan te tonen dat ze de actie ondernemen die nodig is. Zo kan de Palmolie Scorecard, later dit jaar, laten zien dat zij zich daadwerkelijk inzetten tegen ontbossing en voor duurzame palmolie.


Palmolie

Palmolieplantages vind je grotendeels in laaggelegen tropische gebieden in Zuidoost-Azië maar ook in toenemende mate in Afrika en Latijns-Amerika. Ze produceren 65 procent van de wereldwijd verhandelde plantaardige olie. Palmolie is een belangrijk ingrediënt in veel voedingsmiddelen, cosmetica, zeep en wasmiddelen en is een belangrijke grondstof voor biobrandstoffen geworden. De totale vraag naar plantaardige olie zal volgens IUCN naar verwachting tegen 2050 verdubbelen. Dit omvat een verhoogde vraag naar palmolie, momenteel de meest populaire plantaardige olie ter wereld. Wanneer palmolie niet duurzaam wordt geproduceerd, leidt dat tot ontbossing, verlies van biodiversiteit en forse toename van CO2-uitstoot. De Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie (RSPO) laat zien dat palmolie duurzaam kan groeien. Een essentiële actie die retailers en fabrikanten kunnen nemen, is lid worden van de RSPO en alleen RSPO-gecertificeerde duurzame palmolie kopen.

De duurzaamheidsreis voor palmolie eindigt niet bij RSPO. Vrijwillige certificeringsregelingen zoals RSPO moeten worden aangevuld met maatregelen van de overheid, zoals de effectieve handhaving van wetten, duurzame en transparante ruimtelijke en landgebruiksplanning. Daar zijn financiële investeringen nodig uit de markt en bewustwording van consumenten.

De gegevens in de Palmolie Scorecard zijn door beoordeelde bedrijven aan RSPO of WWF verstrekt en zijn naar beste vermogen gecontroleerd. De informatie over de toeleveringsketens van palmolie is gebaseerd op eigen verklaringen en kon niet onafhankelijk worden geverifieerd.

Gerelateerde artikelen

Merijn van Leeuwen

Three Basins Summit: een belangrijke start voor samenwerking tussen regeringen

De staatshoofden en regeringsleiders die afgelopen week bijeenkwamen in Republiek Congo voor de Three Basins Summit hebben toegezegd nauw te gaan samenwerken. De landen erkenden hoe belangrijk de samenwerking is en kwamen overeen om in een 7-puntenplan manieren te ontwikkelen om de bossen te beschermen. De top heeft echter niet geleid tot een alliantie tussen de landen in de drie tropische bossengebieden, Amazone, Zuidoost-Azië en Congo, zoals WWF had gehoopt.
Meer info
Martin Harvey / WWF

Three Basins Summit: WWF roept op tot meer actie en financiering voor behoud tropische bossen

Vandaag begint in Republiek Congo een topconferentie over de drie grootste regenwoudgebieden op aarde, Amazone, het Congobekken en Zuidoost-Azië, op initiatief van de leiders van landen uit die regio’s. WWF spoort de regeringen van landen met tropische regenwouden aan om een sterke alliantie te smeden om bescherming, duurzaam beheer en herstel van deze kostbare bosecosystemen gezamenlijk te coördineren, opschalen en te versnellen.
Meer info
Luis Barreto / WWF-UK

Wereld Natuur Fonds gaat illegale ontbossing tegen met AI-systeem

WWF-NL gaat illegale ontbossing tegen met de ontwikkeling van Forest Foresight. Dit intelligente systeem voorspelt met big data, waaronder satellietbeelden, houtkap in tropische bossen waarop overheden en lokale organisaties op tijd kunnen ingrijpen.
Meer info

Blijf op de hoogte

Ontvang inspiratie, acties, duurzame tips en het laatste natuurnieuws van WWF in je mail én krijg 10% korting in onze duurzame webshop (inschrijven mag vanaf 16 jaar, korting is van toepassing op hele assortiment met uitzondering van Bosje Bomen en alle boeken).