Lessenoverzicht

Toekomstkunde voor groep 5 t/m 8

naturepl.com / Denis-Huot / WWF

De tips voor: november

De grootste kikker ter wereld

Kinderen leren waarom kikkers bedreigd zijn. En wat ze hier zelf aan kunnen doen.
Meer

Grappige natuurfoto's

Met deze les leren kinderen meer over een speciale wedstrijd waarbij de grappigste dierenfoto wint.
Meer
Handig overzicht!

Alle lessen op een rijtje

Wil je alle lessen van Toekomstkunde inzien? We hebben ze voor je gesorteerd op onderwerp. Zo kun je bijvoorbeeld al lessen inplannen voor een ander moment in het schooljaar.

Goed van start gaan? Lees de veelgestelde vragen:

Wat is het doel van Toekomstkunde?

Kinderen worden zich met Toekomstkunde ervan bewust dat mensen onderdeel zijn van de natuur en dat alles met elkaar in verbinding staat. In de opdrachten komen vaardigheden aan bod die de kinderen helpen om hun mening te vormen en in actie te komen. Die acties kunnen klein zijn, maar kunnen de volwassenen in hun omgeving wel aanzetten tot gedragsverandering. Beter begrip van de problemen op onze aarde en wat je eraan kunt doen op jonge leeftijd leidt tot betere keuzes wanneer deze kinderen zelf beslissers worden.

Hoe gebruik ik Toekomstkunde?

Het lesmateriaal van Toekomstkunde is geschikt voor groep 5/6 en groep 7/8. Iedere les bevat een downloadbaar werkblad, waarmee kinderen een half uur grotendeels zelfstandig aan de slag kunnen. Daarnaast is er een beknopte achtergrondinformatie bij iedere les beschikbaar. Regelmatig brengt WWF nieuwe lessen van Toekomstkunde uit, die inspelen op een actualiteit dat te maken heeft met de thema's: wilde dieren, duurzaamheid, plastic en afval, natuur en klimaat.

De werkbladen hebben tevens een herkenbare structuur. Hieronder zie je een impressie met de bijbehorende onderdelen.

Hoe past Toekomstkunde in mijn programma?

Toekomstkunde is een aanvulling op bestaande vakgebieden zoals natuur, aardrijkskunde en wereldoriëntatie. Toekomstkunde geeft belangrijke, actuele thema’s een plek in het onderwijs. De focus ligt op vaardigheden die passen bij de huidige onderwijsontwikkelingen, zoals filosoferen, onderzoek doen, presenteren, kritisch denken en burgerschap.

Je kunt de lessen op verschillende manieren inzetten. Er is ook geen noodzaak om alle lessen uit te voeren of bij de eerste les te beginnen. Hoe de lessen ingezet worden verschilt. Zo zijn er leerkrachten die de lessen gebruiken in de weektaak of als klaaropdracht. Ook voor themaweken of als aanvulling op bestaande methodes kan Toekomstkunde uitkomst bieden.

Kan ik Toekomstkunde uitbreiden?

De onderwerpen die ter sprake komen bij Toekomstkunde zijn behalve actueel ook veelomvattend. Iedere les leent zich ervoor om dieper in de stof te duiken en meer te onderzoeken. Inventariseer bijvoorbeeld de vragen die kinderen hebben naar aanleiding van een onderwerp in Toekomstkunde en maak er samen onderzoeksvragen van. Of zoek over een onderwerp extra lessen die het onderwerp verdiepen.

Ook lenen de onderwerpen zich goed voor spreekbeurten en werkstukken. Op de website van WWF is over elk thema meer informatie te vinden.

Hoe evalueer ik Toekomstkunde?

Als de kinderen alle stappen in de werkbladen volgen, dan is er een evaluatiemoment. Het is natuurlijk ook mogelijk om bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks tijd in te ruimen om samen met de kinderen kort te evalueren over hun werk en hun bevindingen. Soms zal een opdracht leiden tot een presentatie of een andere uiting. Grijp dit soort momenten aan om het onderwerp te evalueren, te verdiepen of op een creatieve manier te verrijken.

Hoe blijf ik op de hoogte van nieuwe lessen?

Regelmatig verschijnen er nieuwe lessen van Toekomstkunde! Wil je niks missen? Meld je dan aan voor de mailupdate! Je ontvangt nieuw lesmateriaal dan als eerste in je mailbox! Aanmelden kan op deze pagina.

WWF Toekomstkunde logo