Anja G. Burns / WWF-US
23 maart 2018

Vissers Bonaire werken samen aan verduurzaming

Vissen is een van de oudste beroepen in de Nederlandse Cariben. Veel gezinnen die leven van visserij, geven de traditie door aan hun kinderen. Maar het wordt steeds moeilijker om fatsoenlijk te kunnen leven van de visserij. Dat heeft te maken met onder andere klimaatverandering, vervuiling, overbevissing en bijvangsten. Allemaal factoren die rampzalige gevolgen hebben voor de gezondheid van oceanen en daarmee voor vis, ook in Caribisch Nederland.

'Social mapping'

Om de lokale situatie beter te begrijpen en te kunnen helpen met de verduurzaming van de lokale visserij, werkt WNF aan verschillende visserij-gerelateerde projecten en onderzoeken, waaronder ‘social mapping.’ Dit laatste onderzoek werd op Bonaire uitgevoerd door Stacey Mac Donald, onderzoekster bij KITLV (Koninklijk Instituut voor taal-, land- en volkenkunde).

Visserijcoöpereatie opgericht

Stacey werkte enkele maanden nauw samen met lokale vissers en met andere belanghebbenden bij het (duurzaam) beheer van de visserij. Dankzij haar onderzoek, is nu een aantal knelpunten in kaart gebracht. Daarnaast is de lokale samenwerking van de vissers sterker geworden. Er is zelfs een visserijcoöperatie opgericht genaamd PiskaBon. Deze komt op voor de belangen van de lokale vissers en maakt samenwerking eenvoudiger met de andere partijen op het gebied van visserijbeheer. (Piska betekent vis in het Papiaments en Bon is de toevoeging vanwege Bonaire).

Werken aan een gezondere zee

Nu de knelpunten bij de verschillende partijen in kaart zijn gebracht, de vissers verenigd zijn en open staan voor verduurzaming, kunnen we verder samenwerken aan een gezondere zee en gezonde visbestanden op Bonaire.

Lees hier meer over dit project (Engelstalig)

Anja G. Burns / WWF-US